صفر تا صد ماجرای حریق در برج رامیلا چالوس؛ باران هم حریف آتش نشد!

گروه اجتماعی : در پی آتش سوزی برج رامیلا در چالوس از روز چهارشنبه نیروهای آتش نشانی به منطقه اعزام که با وجود گستردگی حریق تجهیزات و امکانات حدود 10 شهر برای اطفای حریق به این محل اعزام و نسبت به قطع برق وگاز و تخلیه ساکنان و خودروها در این ساختمان اقدام شد و علیرغم اطفای حریق […]

گروه اجتماعی : در پی آتش سوزی برج رامیلا در چالوس از روز چهارشنبه نیروهای آتش نشانی به منطقه اعزام که با وجود گستردگی حریق تجهیزات و امکانات حدود 10 شهر برای اطفای حریق به این محل اعزام و نسبت به قطع برق وگاز و تخلیه ساکنان و خودروها در این ساختمان اقدام شد و علیرغم اطفای حریق در فاز اول با شروع وزش باد دوباره زبانه‌های آتش از ضلع غربی برج رامیلا شعله گرفت و متأسفانه با وجود تلاش و بارش باران این برج کامل سوخت.

در همین راستا مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز با اشاره به آتش سوزی برجی در چالوس، نبود نردبان بلندمرتبه را مشکل شهرهای استان برای اطفای حریق ذکر کرد.علی اصغر احمدی یادآور شد: از نظر ادوات و نیروها و امکانات کم کاری صورت نگرفت و با توجه به اینکه بخشی از نمای ساختمان کامپوزیت بود در زباله کشیدن آتش مؤثر بوده است.وی با اظهار اینکه هنوز حریق کامل و ۱۰۰ درصد خاموش نشد، گفت: در حال حاضر آتش مهار شده ولی کامل خاموش نشده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی چالوس نیز در گفتگو با حرف مازندران اظهار داشت: علت وقوع حریق در مجتمع ۱۳ طبقه رامیلا، عبور سیستم‌ها و داکت‌های برق از یک کانال مشترک بود که در فاز اول اطفای حریق موفقیت‌آمیز بود اما وزش باد در بخش غربی ساختمان پایانی تلخ رقم زد و موجب شد تنها نظاره‌گر سوختن ساختمان باشیم.  

نعمت اله دیاری در گفت‌وگو با خبرنگار حرف، با اشاره به حادثه آتش‌سوزی مجتمع رامیلا، اظهار کرد: این اتفاق حوالی ساعت ۱۶ روز نوزدهم آبان ماه به وقوع پیوست که نیروهای ما پس از اطلاع از حادثه رسیدند.
وی افزود: با توجه به حجم حریق در قسمت‌های غربی و شرقی ساختمان از آتش‌نشانی‌های هچیرود، عباس‌آباد، رامسر، بابل، شهرک نمک‌آبرود، شرکت نفت چالوس، کلارآباد، متل قوی سلمانشهر و نور تقاضای کمک کردیم که خودشان را در اسرع وقت به محل حادثه رساندند.

دیاری تصریح کرد: اولین خودرویی که بعد از درخواست کمک ما به محل حادثه رسید با بالابر ۳۲ متری بود که از نوشهر حاضر شد. بلافاصله عملیات اطفای حریق آغاز شد بین ساعت ۱۲ تا یک و نیم شب تقریبا توانستیم ۹۵ درصد از ساختمان را اطفا کرده و از حریق پاکسازی کنیم.

رئیس سازمان آتشنشانی چالوس با اشاره به علت آتش‌سوزی این برج، یادآور شد: متاسفانه سیستم‌های رایزر اطفای حریق و داکت‌های برق از یک کانال مشترک رد شده و داخل واحدها به‌صورت انشعابی تقسیم می‌شد به همین دلیل از داخل همین کانال حریق  ایجاد شد و به واحدها سرایت کرد. از آنجایی که کابل‌های برق  از زیر سقف کاذب رد میشد شعله آتش ناپیدا بود و ما مجبور بودیم که سقف را بشکافیم تا به شعله دسترسی پیدا کنیم.

این مسئول ادامه داد: همچنین باید از تجهیزات موجود یا همان جعبه‌های فایرباکس استفاده میکردیم که تعدادی از آن‌ها فعال نبوده و آب‌رسانی از طریق انها مقدور نبود. البته حدود ۸۰ درصد جبعه‌ها فعال بودند ولی فعال کردن این‌ها در حین کار خودش نیاز به صرف زمان داشت که در نهایت اتفاق افتاد.

وی اعلام کرد: بالاخره ساعت یک و نیم بامداد توانستیم ۱۳ طبقه این برج که ۹۶ واحد داشت را از حریق پاکسازی کنیم، اما متاسفانه بین ساعت ۳ و ۴ بامداد بود که از سمت دریا یا همان ضلع غربی مجتمع باد شدیدی شروع به وزیدن کرد. از آنجایی که این داکت ها مخفی بودند و امکان داشت دوباره مشتعل شوند بر حجم حریق افزوده شد. متاسفانه به‌صورت ناگهانی ساختمان در ضلع غربی شعله‌ور شد.

دیاری همچنین ادامه داد: دود به حدی زیاد بود که آتش‌نشانان  مجهز به دستگاه‌های تنفسی هم  نمیتوانستند تا یک متری خودشان را ببینند، از این رو ما این نیروها را به عقب راندیم. در همین حین ضلع شرقی ساختمان با همین شدت دچار حریق شد. در نتیجه خطر ریزیش، دودگرفتی و خفه‌گی نیروها و ترس از تلفات باعث شد ما از ساختمان فاصله بگیریم و کار دیگری هم نمی‌توانستیم انجام بدهیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی چالوس گفت: به هر شکل این حادثه غیرقابل مهار شده بود و تنها کاری که توانستیم انجام بدهیم این بود که ساختمانها و ویلاهای اطراف این ساختمان که تحت الشعاع مصالح گداخته از این برج که با شدت باد جدا می‌شدند قرار دارند را از آتش‌سوزی حفظ کنیم و نظاره‌گر سوختن این مجتمع باشیم، چرا که کار دیگری از دستمان برنمی‌آمد.