صرف اعتبار ۳۰میلیارد ریالی برای مرمت قلعه مارکوه رامسر نیاز به برنامه‌ریزی دارد

حرف آنلاین: رییس میراث فرهنگی شهرستان رامسر ضمن تایید تصویب تزریق ۳۰ میلیارد ریال اعتبار علاوه برای سرگیری کاوش‌‌های باستانی و مرمت قلعه باستانی مارکوه رامسر از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به مازندران گفت: این میزان اعتبار برای هزینه در یک اثر تاریخی نیاز به برنامه ریزی دارد.

نادر سحرخیز در این باره اظهار کرد: یک بخشی از قلعه مارکوه طرح مرمت دارد، که آن بخش شامل پوشش‌های حفاظتی است که مانند پوششی در این فضا نصب می‌شود تا باد و باران آسیب نزند.

وی با اشاره به شناخت ناکافی مردم از این قلعه و فضاهای تاریخی، افزود: مباحثی همچون حریم و یا ایجاد امکانات در این قلعه مسائلی مطرح شد اما باید بدانیم از نظر کارشناسی این قلعه باید با همین وظعیت موجود حفظ شود و جاذبه گردشگری باشد.

سحرخیز ادامه داد: حضور یک نفر به عنوان راهنمای موزه ضروری است تا با توصیف فضا جاذبه ایجاد کند، بخش زیادی از اعتبارها برای حفظ اثر است، بنابراین در این فضا نه قرار است قلعه ای ساخته شود بلکه باید عملیات باستان‌شناسی، حفاری و خاک‌های اضافه برداشت شود، درختان اضافه قطع شود.

رییس میراث فرهنگی شهرستان رامسر اضافه کرد: مرمت قوانین خاص خودش را دارد، هیچ کجا گفته نشده که با مرمت یک اثر تاریخی زنده می‌شود، این بناها به عنوان یک پروژه ملی همیشه برای حفظ و مرمت به اعتبار نیاز دارند، تا ما آن را با حفظ وضع موجود به عنوان یک جاذبه به گردشگر معرفی کنیم.

این مسئول اذعان داشت: برای قلعه مارکوه کاوش از مرمت مهم‌تر است چراکه سبب می‌شود این اثر شناسنامه‌دار شود، به این خاطر که با کاوش و خاک‌برداری فضاها، کف بنا و مصالح و فضاهای جدید شناسایی می شوند که بسیار شگفت انگیز است.

وی درباره انتقادها پیرامون آسیب‌های انسانی و جلوگیری از حضور افراد در فضای داخلی قلعه، تاکید کرد: هدف اکثر افراد طبیعت‌گردی است و میراث فرهنگی هم معتقد است باید این مسیر محدود شود و باید هم تا زمان کاوش و بعد از در این مسیر حرکت کنیم و مسیر ورود از سوی شهرداری و یا میراث فرهنگی مسیر دسترسی به فضای داخلی قلعه مسدود شود.

گفتنی است؛ قلعه مارکوه که در ۶ کیلومتری شرق شهر رامسر و سه کیلومتری ساحل دریا شهر کتالم واقع شده در سال ۷۹ با شماره ۳۴۸۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.