صادرات مرکبات به چین/صادارت هوایی گل و گیاه مازندران

حرف آنلاین: معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، از امضای تفاهم‌نامه صادرات مرکبات، پرتقال و لیموشیرین با کشور چین خبر داد و گفت: قرارگاهی در وزارت جهاد کشاورزی برای دیپلماسی غذایی شکل گرفت که همه دستگاه‌های متولی صادرات در آن حضور دارند و صادرات محصولات کشاورزی را رصد می‌کنند.

محمدمهدی برومندی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی درباره صادرات مرکبات در بازدید از بخش‌های مختلف کشاورزی مازندران با بیان اینکه محصولات باغبانی به‌ ویژه مرکبات و کیوی جزء محصولات صادراتی هستند و براساس عرضه و تقاضا و بیش از نیاز داخل تولید می‌شوند، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای هدف صادراتی، درخواست واردات این محصولات را به کشورشان دارند و بر این اساس قیمت پایه صادراتی تعیین می‌شود.

برومندی افزود: مازندران در امنیت غذایی کشور به ویژه در بخش‌های باغبانی، زراعت، دام و طیور و شیلات نقش بسیار پر رنگی داشته و در صف اول امنیت غذایی کشور قرار دارد. وی افزود: ۵۰ درصد از مرکبات و کیوی کشور در مازندران تولید می‌شود که این دو محصول جزء محصولات سبد صادراتی کشور قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، یادآرو شد: شورای قیمت‌گذاری در وزارت جهاد کشاورزی، سیاست‌گذاری لازم به منظور حمایت از تولیدکنندگان به‌ویژه در بحث مرکبات و کیوی را انجام می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تصریح کرد: از تولید ۵ میلیون تن مرکبات که در کشور، ۲۵۰ هزار تن صادر می‌شود.

تفاهم‌نامه صادرات مرکبات با کشور چین

این مسئول از امضای تفاهم‌نامه صادرات مرکبات، پرتقال و لیموشیرین با کشور چین خبر داد و گفت: قرارگاهی در وزارت جهاد کشاورزی برای دیپلماسی غذایی شکل گرفت که همه دستگاه‌های متولی صادرات در آن حضور دارند و صادرات محصولات کشاورزی را رصد می‌کنند و اگر موانعی برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد شود این تشکل این مشکلات را رفع خواهد کرد.

صادارت گل و گیاه از طریق هوایی

برومندی گفت: با توجه به تولید گل‌های زینتی در نقاط مختلف استان، صادات این محصول می‌تواند راهکاری برای افزایش ارزآوری برای کشور باشد به همین منظور صادرات گل و گیاه از مازندران با راه‌اندازی صادرات هوایی می‌تواند به ایجاد شرایط مناسب برای رونق تولید کمک کند که با پروازهای هوایی این مسئله محقق می‌شود.

وی به  افزایش روند صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شاهد افزایش صادرات در محصولات کشاورزی هستیم و دولت نیز با تمام قدرت در کنار تولیدکنندگان گام‌های مثبتی برداشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی محصولات کشاورزی ایران را جزء سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات دانست و اظهار کرد:با توجه به شرایط اقلیمی که به دلیل اختلاف دمای شب و روز وجود دارد سبب کیفیت رنگ، طعم و مزه در محصولات کشاورزی می‌شود و کیفیت تولیئ را افزایش داد.

این مسئول یادآور شد: کشاوزان ایرانی کمترین کود و سم را در محصولات کشاورزی مصرف می‌کنند و این موضوع را در سایت‌های اطلاع‌رسانی بین المللی و جهانی می‌توان مشاهده کرد و به همین دلیل کمترین برگشت محصولات صادراتی در ایران وجود دارد.

تولید نهال گواهی ‌شده

برومندی گفت: از دیگر اقداماتی که در حوزه باغبانی انجام شده، تولید نهال گواهی‌شده در استان مازندران است که ۴۰ میلیارد تومان برای این اقدام اختصاص پیدا کرد.

وی به واحدهای سورت و بسته‌بندی اشاره کرد و با بیان اینکه باید استانداردسازی این واحدها انجام شوند، گفت: سورت و بسته‌بندی مستقیما در توسعه یا عدم توسعه صادرات دخالت دارند و ممکن است مغایر با دستورالعمل‌های بهداشتی کشور هدف باشد و منجر به برگشت خوردن محصول شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، یادآور شد: از دیگر اقدامات بخش معاونت باغبانی برای مشخص کردن مسیر تولید تا صادرات تهیه شناسنامه باغ است تا محصولات با شناسنامه تولید و صادر شود.

این مسئول تاکید کرد: با جدیت در حال انجام صادرات محصولات کشاورزی از بندرامیرآباد هستیم و این موضوع را در جلسه قرارگاه دیپلماسی غذایی وزارت جهاد کشاورزی مطرح و پیگیری خواهیم کرد.