در گفت‌وگو با مفیداسماعیلی عضو شورای شهر قائم‌شهر بررسی شد؛

پشت‌پرده شکایت سازمان خصوصی‌سازی از شهرداری قائم‌شهر

حرف آنلاین: مهر ماه ۱۳۹۵ بود که شهرداری قائم‌شهر با توافق نظر و همکاری شورای اسلامی شهر در پنجمین مزایده واگذاری کارخانه نساجی قائمشهر در اول ماه محرم شرکت کرد و توانست طبق قیمت کارشناسی به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برنده مزایده شود و در حال حاضر نیز حدود ۶ سالی است که مالکیت آن را برعهده دارد، اما این روزها برگ جدیدی از دفتر سرنوشت عجیب و غریب این کارخانه باز شد و حواشی زیادی برپا کرده است.

عضو شورای شهر قائمشهر در گفت‌وگو با حرف مازندران به حواشی ایجاد شده بر سر مالکیت نساجی توسط سازمان خصوصی سازی اشاره و درباره شکایت سازمان خصوصی‌سازی از شهرداری قائم‌شهر مطالب تازه‌ای بیان کرد.

مفید اسماعیلی سراجی با بیان اینکه از ابتدا در مفاد قرارداد واگذاری نقص‌هایی وجود داشت، اظهار کرد: کارخانه نساجی شماره یک از ۶ سال پیش طی مزایده ای که از سوی سازمان خصوصی سازی برگزار شده بود، توسط شهرداری قائمشهر خریداری شد. البته در اسناد مزایده ذکر نشده بود که باید ۵۲ درصد از سهام واگذار شود و این موضوع از جانب سازمان خصوصی سازی هنگام واگذاری کارخانه مطرح شد و گفتند شما بعدا این کار را همراه با انتقال کارخانه به زمین جدید انجام دهید، متاسفانه، هیچ وقت زمین جدیدی به شهرداری جهت انتقال کارخانه تحویل داده نشد با وجود اینکه در مفاد قرارداد ذکر شده بود که شهرداری باید کارخانه را به زمین سه هکتاری موجود در شهرک صنعتی رستم‌کلا انتقال دهد.

وی افزود: بحث واگذاری سهام کارخانه نیز از گذشته مطرح بود اما در شورای پنجم هر کدام از اعضا و شهرداران وقت نکته نظرات متفاوتی داشتند، از این رو واگذاری به تعویق افتاد.

ماجرا از کجا شروع شد

اسماعیلی سراجی با اشاره به صرف هزینه ۳۰ میلیارد تومانی توسط شهرداری قائمشهر برای کارخانه نساجی طی این چند سال، از هشدار دیوان محاسبات به سازمان خصوصی سازی بابت وجود ایراد قانونی در واگذاری کارخانه خبر داد و گفت: سازمان خصوصی سازی برای حل مشکل خود با طرح شکایتی به بهانه‌ عدم واگذاری سهام توسط شهرداری روی آورد در حالی که همه می‌دانند شورای دوره ششم و شهردار جدید، یکی از محوری‌ترین برنامه‌های خود را سر و سامان دادن وضعیت نساجی اعلام کرده بودند، شهردار که یک‌سال هم از تصدی‌اش نمی‌گذرد، با شروع سال جدید هیئت مدیره جدیدی را با تشکیل مجمع انتخاب کردند و کار داشت روی روال قرار می‌گرفت که موضوع شکایت سازمان خصوصی سازی به میان آمد.

این عضو شورای شهر قائمشهر ادامه داد: خلاصه با ورود به سال ۱۴۰۱ تغییر هیات مدیره کارخانه انجام شد و قصد بر این شد به سراغ واگذاری سهام برویم که موضوع شکایت سازمان خصوصی‌سازی به میان آمد و سپس جلسه اول هیات داوری برگزار شد.

در جلسه اول گفتند شما بروید مشکل خودتان را با سازمان خصوصی سازی حل کنید دستش زیر ساطور دیوان محاسبات است. ما بنابه خواسته سازمان خصوصی سازی مبنی بر دریافت فرصت از دیوان محاسبات برای حل مشکل به وجود آمده، ما را بر آن داشت به اتفاق یکی از نمایندگان شهر به سراغ دیوان محاسبات، که این ماحصل این اتفاق این شد که دیوان محاسبات به ما در مرحله اول سه ماه فرصت داد تا با کارشناسی دقیق اسناد مربوط به واگذاری سهام را تهیه کنیم، از این رو با کارشناسان خبره دادگستری اسناد مربوط به مزایده ظرف مدت یک ماه تهیه شد و بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان برای این امر مهم هزینه کردیم.

وی با اشاره به حضور خود در جلسه دوم هیات داوری، گفت: در اقدامی ناباورانه در جلسه دوم هیئت داوری با این جمله روبرو شدیم که از ابتدای امر واگذاری به شهرداری غلط بود و معامله باطل است.

دغدغه‌ای که بعد از ۶ سال جان گرفت

اسماعیلی سراجی با اشاره به عدم حضور نماینده سازمان‌خصوصی‌سازی به بهانه کسالت در این جلسه، ادامه داد: ما گفتیم اگر اینطور بود چرا در جلسه اول به این موضوع با این شدت اشاره نکردید و یک ماه ما را به دنبال متقاعد کردن دیوان محاسبات فرستاید؟ بنده به جناب حسینی نماینده سازمان خصوصی سازی گفتم: ما نخواهیم گذاشت بلایی که بر سر نساجی شماره دو آمده سر نساجی یک بیاید‌.

عضو شورای شهر قائمشهر اظهار کرد: من به نماینده سازمان خصوصی سازی گفتم فکر نکنید این آبی است که به راحتی از گلوی شما به پایین می‌رود این نساجی هویت صنعتی شهر ماست، بیش از ۲۰۰ کارگر و خانواده‌های آن‌ها آخر هر ما حقوق دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه پشت این ماجرا دست شیطانی جریانهای سیاسی ضد پیشرفت، درکار است، اذعان داشت: ناموفق نشان دادن شهردار فعلی و شورای اسلامی دوره ششم یکی از حیله‌های اینگونه جریانات است؛ چرا که در این مدت شاهد مانع گذاری جریانات سیاسی در موضوع پسماند، پروژه‌های زیرگذر دخانیات و قائم محله بوده‌ایم، این جریانات مسموم، خودشان را کدخدای شهر می‌دانند.

آیا تاکنون حقوق کارگران پرداخت نشده است؟

اسماعیلی سراجی چند سوال از سازمان خصوصی عنوان کرد: ما از سازمان خصوصی سوال داریم اینکه آیا تاکنون حقوق کارگران پرداخت نشده است؟
آیا کارخانه‌های دیگری که شما به سایر اشخاص داده اید، شرایطی بهتر از نساجی یک دارند؟ چه شد در جلسه اول هیات داوری حرفی از بازگرداندن کارخانه به سازمان خصوصی سازی زده نشد؟ چرا در جلسه دوم حرف‌های جلسه اول هیئت داوری که قرار بود از دیوان محاسبات زمان لازم را برای واگذاری اخذ کنیم، نقض شد؟

این عضو شورای شهر قائمشهر با بیان اینکه این کارخانه در حال حاضر دست شهرداری است اگر بخواهد سهامش بارگزاری شود باید براساس منافع شهر باشد نه سازمان خصوصی‌سازی، گفت: ما قصد داشتیم، شرکت تعاونی خود را فعال کنیم تا کارگران نساجی و شهرداری سهام‌دار کارخانه شوند، دلالان که بهتر است بگویم صاحبان مسیر مسموم خصوصی‌سازی وقتی با خبر شدند که قصد بر این است، شیطنت‌های خود را شروع کردند.

وی تاکید کرد: من شخصا برای این موضوع نزد آقای رییس جمهور خواهم رفت تا جلوی حرکت نادرستی که دارد به اسم خصوصی‌سازی انجام می‌شود را بگیرم.

از رسانه‌های متعهد رسانه‌هایی که دلشان برای صنعت خودکفایی کشور و مردم می‌سوزد می‌خواهم واقعیت‌ها را منعکس دهند، کشور تاکنون هیچ خیری از خصوصی سازی ندید، اگر احیانا خطایی در واگذاری صورت گرفت به ما بر نمی‌گردد؛ اگر تنبیهی هست باید سازمان خصوصی سازی شود. وزارت دادگستری باید جلوی متخلفان را بگیرد. ما برطبق اسناد موجود، ۴۰ درصد سهم داریم و شهرداری از حق خود نخواهد گذشت.