شرط خرید تضمینی کلزا

 برداشت دانه روغنی کلزا در مازندران در حالی آغاز شده است که اداره کل غله استان اعلام کرد تنها کلزای کشاورزانی خرید تضمینی می‌شود که از قبل سطح زیر کشت را در سامانه پهنه‌بندی جهاد کشاورزی ثبت کرده باشند. نخستین برداشت محصول دانه روغنی کلزا در مازندران در شهرستان آمل انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی […]

 برداشت دانه روغنی کلزا در مازندران در حالی آغاز شده است که اداره کل غله استان اعلام کرد تنها کلزای کشاورزانی خرید تضمینی می‌شود که از قبل سطح زیر کشت را در سامانه پهنه‌بندی جهاد کشاورزی ثبت کرده باشند.

نخستین برداشت محصول دانه روغنی کلزا در مازندران در شهرستان آمل انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی آمل با اعلام این که امسال ۲۳۰ هکتار اراضی شالیزاری و خشکه زاری شهرستان زیر کشت کلزا قرار دارد ، پیش بینی کرده است که دستکم ۳۰۰ تن محصول از این سطح برداشت شود.حسین اسلامی با استناد به قیمت تضمینی تعیین شده برای خرید هرکیلوگرم کلزا از کشاورزان ، درآمد کلزاکاران آملی را از این محل حدود ۱۵ میلیارد ریال برآورد کرد.

بر اساس اعلام رسمی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران ، ۱۴ مرکز خرید در شهرستان های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندرود، ساری، جویبار، بابل، آمل و نور خرید تضمینی کلزای کشاورزان استان را انجام می دهند.

این اداره کل از کشاورزان کلزاکار خواسته است تا سطح زیر کشت کلزای خود را در سامانه جامع پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت کنند چرا که خرید تضمینی کلزا از کشاورزانی که در سامانه ثبت نام نکنند ، انجام نخواهد شد.

حدود ۸۵ درصد از دانه روغنی کلزای مورد نیاز کشور وارداتی است و دولت برای  تشویق کشاورزان به کشت این محصول ، قیمت خرید تضمینی برای تولید داخلی در نظر گرفته است. ثبت زمین زیر کشت در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی سبب می شود تا افراد سودجو نتوانند با واردات قاچاق کلزا ، آن را در قالب کشت داخل به مراکز خرید تحویل دهند.

اداره کل غله مازندران همچنین از کلزاکاران خواسته است تا در زمان تحویل محصول به مراکز خرید ، کارت ملی و شماره حساب بانک کشاورزی خود را به همراه داشته باشند.

طبق گزارش سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، امسال ۱۳ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا قرار دارد.

پارسال بیش از ۱۱ هزار تن دانه روغنی کلزا در مازندران خریداری شده بود و امسال هم میزان خرید در همین حدود پیش بینی شده است.

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا  امسال با ۲ درصد ناخالصی و ۹ درصد رطوبت ۱۱ هزار تومان است. به عبارتی مراکز خرید به ازای هر درصد افت رطوبتی بالای ۹ درصد و افت ناخالص بالای ۲ درصد ، از وزن محصول کلزا تحویلی کسر و بهای آن را محاسبه و پرداخت می کنند.

کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است.