سوانح ترافیکی عمده‌ترین علت مرگ‌ومیر

رییس مرکز تحقیقات ارتقا، ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت تقویت تعامل با محققین و مراکز علمی در راستای کاهش آمار سوانح در کشور، گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان خود را از توصیه‌های علمی منتج شده از مراکز علمی و تخصصی بی‌نیاز می‌دانند تا […]

1

رییس مرکز تحقیقات ارتقا، ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت تقویت تعامل با محققین و مراکز علمی در راستای کاهش آمار سوانح در کشور، گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان خود را از توصیه‌های علمی منتج شده از مراکز علمی و تخصصی بی‌نیاز می‌دانند تا جایی که سطح تعامل مراکز تصمیم‌گیر در حوزه سوانح ترافیکی با مراکز علمی و تحقیقاتی بسیار ضعیف و گاهی حتی نگران کننده است.دکتر حمید سوری به بهانه هفته “اطلاع رسانی و پیشگیری از سوانح و حوادث” در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سوانح ترافیکی به عنوان عمده‌ترین علت مرگ و میر در کشور، عنوان کرد: بررسی مساله حوادث و سوانح ترافیکی در کشور و شناسایی راه‌های پیشگیری از آن، یک ضرورتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت بررسی علمی و تخصصی سوانح ترافیکی در کشور، گفت: سوانح ترافیکی نیز همانند سایر مشکلات مرتبط با رفتار و عوامل محیطی، یک نسخه بومی مخصوص به خود را طلب می‌کند و نمی‌توانیم مانند خیلی از بیماری‌های واگیر و عفونی نسخه‌های موفق سایر کشورها را در کشور خودمان اجرا کنیم. به عبارت دیگر باید با رویکرد و تحقیقات بومی به این مقوله توجه شود.

دکتر حمید سوری با اشاره به سابقه فعالیت ۱۳ ساله مرکز تحقیقات ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: سعی ما بر این است که با شناسایی روش‌های بومی و مداخلات مناسب برای کاهش سوانح ترافیکی در کشور از طریق تهیه توصیه‌ها، پیشنهادات عملیاتی و اجرایی به سیاست‌گذاران و مدیران در تصمیم‌گیری مناسب‌تر کمک کنیم.سوری با بیان اینکه سوانح ترافیکی مقوله و معضلی چند جانبه است، تصریح کرد: در توصیه‌های جهانی یکی دو – دهه اخیر برای کسب نتیجه موثرتر درجهت کاهش سوانح ترافیکی، باید به رویکرد علمی و سلامت محور مساله بیشتر توجه شود.

*رفتارهای ناایمن و ضد اجتماعی از مهم‌ترین علل رخداد سوانح

رئیس مرکز تحقیقات ارتقا، ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت سلامت انسان در رخداد سوانح ترافیکی، گفت: سلامت انسان در رخداد سوانح ترافیکی نقش اساسی دارد؛ چراکه سلامت فقط جسمی نیست بلکه سلامت روحی و روانی، اجتماعی و معنوی ازجمله عواملی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین علل رخداد سوانح، رفتارهای ناایمن و ضد اجتماعی است؛ رفتارهایی که می‌تواند خود فرد و افرد آن جامعه را در معرض خطر قرار دهد.

به گفته وی، یک جامعه سالم، از راننده سالم، عابر پیاده سالم و در کل همه ابعاد سلامت رفتاری، برخوردار است که هم باعث آرامش جامعه شده و هم با رفتارهای درست اجتماعی باعث کاهش سوانح ترافیکی می‌شود. همچنین می‌توان با انجام رفتارهای ایمن‌تر ازجمله کنترل سرعت، عدم خستگی و خواب آلودگی و عدم مصرف الکل در زمان رانندگی و عواملی از این دست بر رفتارهای مربوط به رانندگی تاثیر گذاشت. به عنوان نمونه، راننده‌ای که بدون توجه به مقررات رفتارهای ضد اجتماعی انجام داده و یا  موتورسیکلت سواری که به محل عبور عابر پیاده تعرض کرده و اتومبیلی که در محل مخصوص عابر پیاده پارک کرده و یا بوق زدن‌های غیرضروری همه جزو رفتارهای ضد اجتماعی بوده که در موقع رانندگی بر سلامت جامعه تاثیر سوء داشته و به دنبال آن جامعه‌ای که مورد تعرض دیگران قرار گیرد، طبیعتا خشونت در آن نهادینه شده و به خطر می‌افتد.

*شناسایی عوامل موثر در پیشگیری از سوانح و انتقال آن به سیاستگذاران

سوری با اشاره به فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی با رویکرد سلامت محور، عنوان کرد: سعی ما بر این است که با شناسایی عوامل موثر و با رویکردهای علمی، دقیق و معقول در سطح جهانی بتوانیم  توصیه‌ها و پیشنهادات علمی و تخصصی در راستای پیشگیری از سوانح ترافیکی را به مسئولین و سیاستگذاران انتقال دهیم.استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مدیران، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان خود را از توصیه‌های علمی منتج شده از مراکز علمی و تخصصی بی‌نیاز می‌دانند، عنوان کرد: تعامل مراکز تصمیم‌گیری در حوزه سوانح ترافیکی با مراکز علمی و تحقیقاتی بسیار ضعیف و گاهی حتی نگران کننده است؛ چراکه اتخاذ تصمیمات نادرست بر اساس تجربیات خام و بدون رویکرد علمی برای جامعه هزینه داشته و هیچ کشوری نتوانسته از این طریق آمار سوانح ترافیکی را کاهش دهد.

*صرف سالانه ۳۹میلیارد دلار در سوانح ترافیکی  کشور

رییس مرکز تحقیقات ارتقا، ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی این مرکز عنوان کرد: مرحله اول فعالیت‌ها، شناسایی و بررسی میزان اهمیت و بزرگی مساله است. به عنوان نمونه در یک تحقیق مشخص شد که سالانه حدود 6.5 درصد درآمد ناخالص ملی کشور یعنی چیزی حدود ۳۹میلیارد دلار صرف کل رخداد سوانح ترافیکی می‌شود. به عبارت دیگر با کاهش و حذف سوانح ترافیکی تا میزان زیادی صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نتایج برخی از طرح‌های پژوهشی این مرکز، عنوان کرد: نتایج یکی از این طرح‌ها نشان داد که در آمار مرگ ناشی از سوانح ترافیکی کشور حدود ۲۰ درصد کم شماری داریم. همچنین مشخص شد سالانه بیش از ۵۰۰ هزار سال عمر از دست رفته (به دلیل مرگ زودرس یا ناتوانی) بدنبال سوانح رانندگی در کشور رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، میانگین سن قربانیان سوانح ترافیکی در کشور ما حدود ۳۵ سال است که اگر امید به زندگی در کشور را ۷۵ سال در نظر بگیریم، به ازای هر مرگ ناشی از سوانح ترافیکی،۴۰ سال عمر از دست رفته داریم.

*عامل انسانی دلیل بیش از دو سوم مرگ‌ها در سوانح

سوری با اشاره به سایر مراحل تحقیقات این مرکز، افزود: مرحله بعدی تحقیقات، شناسایی عوامل خطر و مسایلی است که در رخداد سوانح ترافیکی اثرگذار است. به عنوان نمونه زمانی که گفته می‌شود عامل انسانی دلیل بیش از دو سوم مرگ‌هاست، توجه به آن در اولویت است، یا مثلا نقش خودرو به تنهایی یا در تعامل با سایر عوامل می‌تواند ۱۰ درصد مرگ‌های ناشی از سوانح ترافیکی را به خود اختصاص دهد. بنابراین با انجام تحقیقات و پژوهش‌های علمی می‌توان نقش عوامل مختلف از جمله اجتماعی و حتی عوامل سیاسی دخیل در سوانح را شناسایی و بررسی و برای پیشگیری از آنها برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به مداخلات موثر در کاهش آمار سوانح ترافیکی، عنوان کرد: سرعت غیرمجاز عمده‌ترین علت حادثه در کشور ماست که اگر بتوانیم آن را کنترل و مدیریت کنیم به کاهش حدود ۲۰درصد مرگ‌های ناشی از سوانح ترافیکی منجر خواهد شد. البته باید مسیر صحیح اعمال مداخلات برای دستیابی به موفقیت را یافته و در این راستا به ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه نیز توجه کنیم.

این استاد تمام دانشگاه همچنین با اشاره به ارزشیابی مداخلات با هدف سنجش میزان تاثیر آنها در کاهش آمار سوانح، تصریح کرد: به عنوان نمونه نتایج تحقیقات ما در این رابطه نشان داد که عامل “افزایش نرخ جرایم رانندگی” توانسته تا هشت درصد مرگ ناشی از سوانح ترافیکی را کاهش دهد، البته بررسی میزان ماندگاری این تاثیرات نیز جزو حیطه‌های تحقیقاتی ماست که به دنبال آن آموزش، آگاه‌سازی عموم مردم، توانمندسازی سیاست‌گذاران و انتشار کتب آموزشی مختلف با هدف افزایش توانمندی نیروهای درگیر در کاهش سوانح ترافیکی و حتی مردم می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر ارایه آموزش‌های سنجیده برای پیشگیری از سوانح، عنوان کرد: به عنوان نمونه، آموزش کودکان باید به گونه‌ای طراحی شود که منجر به اعتماد به نفس و شجاعت کاذب در آنها نشود. همچنین آموزش‌ها باید متناسب با رشد، توسعه اجتماعی و شخصیت فرد بوده و تقویت کننده باشد.