سلامت روان جامعه در برنامه ششم توسعه سامان می یابد

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سلامت روان جامعه در برنامه ششم توسعه سامان می یابد. به گزارش حرف آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی در جمع روانشناسان مازندرانی در ساری با اشاره به اینکه در جهان شاهد تغییرات گسترده ای هستیم و صنعتی شدن و افزایش شهرنشینی، کاهش تعداد اعضای خانوار، کاهش نرخ باروری، افزایش سن ازدواج، […]

انوشیروان-محسنی-بندپی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سلامت روان جامعه در برنامه ششم توسعه سامان می یابد.

به گزارش حرف آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی در جمع روانشناسان مازندرانی در ساری با اشاره به اینکه در جهان شاهد تغییرات گسترده ای هستیم و صنعتی شدن و افزایش شهرنشینی، کاهش تعداد اعضای خانوار، کاهش نرخ باروری، افزایش سن ازدواج، گسترش ناامنی و افزایش مهاجرت شرایطی برای برهم زدن سلامت روح و روان را ایجاد کرده است، اظهار کرد: براساس تحقیقات به عمل آمده بیماری های روحی و روانی مهم ترین عامل بیماری های غیرواگیر و زودمرگی محسوب می شود.

وی افزود:سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که 20 درصد مردم دنیا بین 15 تا 60 سال با اختلالات روانی مواجه هستند. که در سال 90 ، 23.4 درصد جمعیت ایران دارای نوعی اختلال روانی بودند. همچنین براساس اعلام سازمان جهانی بالای 50 درصد اختلالات روانی به دلایل محیطی و اقتصادی است. یکی از مهم ترین شرایط اختلالات روانی دیر آشکار شدن این بیماری است از این رو باید تدابیری را اتخاذ کنیم که برای مقابله به این بیماری شناسایی به موقع انجام و برای کاهش آن تلاش کنیم.

 

به کودکان استرس ندهیم

 

محسنی بندپی با تاکید بر اینکه مهم ترین عوامل برهم زدن اختلالات روانی، تکامل نامناسب در دوران کودکی است، اظهار کرد:  پایمال شدن حقوق شهروندی، کاهش سرمایه اجتماعی، نابرابری عدالت اجتماعی از عوامل افزایش اختلالات روانی است و چون کودک از بدو تولد دچار استرس می شود و استرس را از مادر دریافت می کند باید متوجه رفتارها و عملکرد خود در این زمینه باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه 47 درصد طلاق ها در 5 سال اول زندگی اتفاق می افتد که دلیل آن کاهش تحمل یکدیگر و نقدپذیر نبودن است، گفت: کار اساسی در سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت روانی و اجتماعی توجه به رفتارهای افراد در جامعه است، زنان نسبت به مردان بیشتر مستعد پذیرش اختلالات روانی هستند از این رو باید مورد توجه قرار گیرند. همچتنین فشار اقتصادی و بیکاری بسیار تاثیر گذار در ایجاد اختلالات روانی است.

وی با تاکید بر اینکه راهبرد سازمان در قانون برنامه ششم به صورت جامع تعریف شده است و در اولین راهبرد تلاش می کنیم وضعیت سلامت روان جامعه را بهبود ببخشیم، گفت: در طرح اول  9 سازمان در این موضوع درگیر شده تا از سنین پایین از ایجاد اختلالات روانی پیشگیری کنیم و در این راستا اندازه گیری استرس و غربالگری 100 هزار کودک در کشور صورت می گیرد. همچنین ارتقای سلامت در گروه های مختلف راهبرد دیگر است و زنان یکی از گروه های هدف حساس هستند که مورد توجه قرار می گیرند.