سایت موزه آتشکده ارفع‌ده در انتظار بهار !

گروه اجتماعی: اوایل سال جاری بود که خبر بیرون آمدن یک اتاقک باستانی از دل خاک در روستای ارفع‌کوه سوادکوه دست به دست شد. گروه کاووشگر در این تپه باستانی از خرداد ماه جاری کار را آغاز و پس از دو ماه آتشکده‌های متعلق به قرن سوم هجری را کشف کردند. پس از آن مقرر […]

گروه اجتماعی: اوایل سال جاری بود که خبر بیرون آمدن یک اتاقک باستانی از دل خاک در روستای ارفع‌کوه سوادکوه دست به دست شد. گروه کاووشگر در این تپه باستانی از خرداد ماه جاری کار را آغاز و پس از دو ماه آتشکده‌های متعلق به قرن سوم هجری را کشف کردند.

پس از آن مقرر شد کار بازسازی آتشکده و تبدیل آن به یکی از مراکز گردشگری انجام شود که با پیگیری پایگاه پژوهشی اسپهبد خورشید انجام شد ولی این کار با حواشی همراه بود.

مدیر پایگاه پژوهشی اسپهبد خورشید و آثار تاریخی وابسته در بالادست سوادکوه و مدیر کاووش آتشکده ارفع‌ده در این رابطه در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران، اظهار می‌کند: تاکنون بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان برای تبدیل آتشکده به یک سایت موزه یا همان موزه سرباز هزینه کرده‌ایم و در انتظار ابلاغ بودجه ۱۴۰۰ هستیم تا کار را ادامه دهیم.

مهدی عابدینی عراقی با بیان اینکه برای بازسازی آتشکده با کمبود بودجه مواجه شدیم، می‌گوید: پس از کاووش در دوره اول بعد از اتمام بودجه تصمیم گرفتیم ادامه کار را به شورای روستای ارفع ده واگذار کنیم ولی آن‌ها قبول نکردند، با اینکه تنها باصرف مبلغی اندک می‌شد کار را به اتمام رساند ولی به ما یک (نه) قطعی گفتند.

وی با بیان اینکه با آغاز فصل بارندگی قسمتی از بنا آسیب دید و ما در انتظار بودجه و فصل بهار هستیم، تصریح می‌کند: تبدیل این آتشکده به سایت موزه در دستور کارمان قرار دارد چرا که می‌تواند یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در روستای توریست‌پذیر ارفع‌ده باشد.

عابدینی با اشاره به جزییاتی درباره این آتشکده یادآور میشود: این بنا که در گذشته به‌نام تپه‌کلا یا مسجدسر معروف بوده، در سال ۱۳۶۰ به تصمیم اهالی روستا توسط لودر صاف می‌شود تا به‌جایش یک سالن کشتی احداث شود که خوشبختانه تاکنون این اتفاق نیفتاده، ولی به تپه آسیبی جدی وارد شد.

مدیر پایگاه پژوهشی اسپهبد خورشید، ادامه می‌دهد: پس از کاووش ما در سال جاری مشاهده کردیم که این بنا دارای چهار طاق و سه الی چهار ورودی است که آتشدانی کنگره‌دار با گنبدی بر روی آن در وسط بوده که دیواره بنا و ستون‌ها از ملات سنگ و گچ نیم‌کوب ساخته شده‌اند. گنبد آن از آجرهای قالب بزرگ در ابعاد ۳۸ در ۳۸ در ۷ سانتیمتر استفاده شده که این آجرهای قالب بزرگ متعلق به دوران ساسانی هستند.

وی با بیان اینکه آتشکده در قرن سوم هجری به‌دست آمده و بعد متروکه شده، تاکید می‌کند: جالب است که این بنا بعد از روی کار آمدن مسلمانان با توجه به اینکه اینجا مکانی برای عبادت زرتشتیان بوده تخریب نشد. در متون تاریخی آمده که در مناطق کوهستانی مازندران زرتشتی‌ها حتی تا قرن هشتم نیز حضور داشتند.

عابدینی در ادامه با اعلام اینکه مساحت تقریبی این آتشکده ۳۰۰ متر مربع است، میگوید: تاکنون حدود ۱۰۰ متر آن کاووش شده، داربست بلند آماده است و قرار است برایش سقفی درنظر بگیریم، استقبال مردم نیز تاکنون خوب بوده، در تابستان هفته ای چندین هزار گردشگر مهمان این روستا هستند.

مدیر کاووش آتشکده ارفع‌ده با بیان اینکه شاید شورای روستا اعتقادی به مشارکت ما برای ترمیم این بنای تاریخی نداشتند که دعوت به همکاری را نپذیرفتند، اظهار می‌کند: خوشبختانه طالبی فرماندار سوادکوه تاکنون همکاری خوبی با ما داشتند و تاکید کرد که درب اتاقشان به‌روی همکاران ما باز است که جای خرسندی دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه حفظ و مرمت این آتشکده در دستور کارمان قرار دارد، بیان میکند: پس از مساعد شدن هوا، در فروردین ماه فصل دوم کاووش را شروع می‌کنیم .