زیباترین فرودگاه کشور درانتظار اعتبارملی

  اجرای طرح توسعه ملی فرودگاه رامسر در غرب مازندران با وجود وعده 2 ساله اتمام آن، پس از حدود 10 سال وقفه هنوز در گام اول قرار دارد. به گزارش حرف، این طرح از جمله مصوبات دولت نهم بود که عملیات اجرایی آن از سال 1388 با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی و […]

 

1

اجرای طرح توسعه ملی فرودگاه رامسر در غرب مازندران با وجود وعده 2 ساله اتمام آن، پس از حدود 10 سال وقفه هنوز در گام اول قرار دارد.

به گزارش حرف، این طرح از جمله مصوبات دولت نهم بود که عملیات اجرایی آن از سال 1388 با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی و دیگر مسئولان آغاز شد و قرار بود بر اساس وعده وزیر وقت ظرف دو سال آماده بهره برداری شود.

فرودگاه رامسر با قدمتی بیش از 50 سال یکی از زیباترین فرودگاههای شمال کشور است که در ضلع شمالی این شهر و در حاشیه دریای خزر قرار دارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال 1342 باز می گردد و طول باند این فرودگاه حدود هزار و 500 متر و عرض آن 45 متر است. توسعه باند فرودگاه از یکهزار و 500 متر به 2 هزار و 750 متر، ساخت ترمینال جدید ، ساختمان های جانبی ،‌اختصاص 40 هکتار زمین برای استقرار دستگاه کمک ناوبری و سالن ترانزیت از مهم ترین مشخصات این طرح بوده است. براساس آمار منابع رسمی، تاکنون حدود 120 میلیارد تومان برای اجرای این طرح ملی هزینه شده و روند پیشرفت فیزیکی آن نیز حدود 97 درصد اعلام شده است.

مهم ترین موانعی که تاکنون روند عملیات اجرایی این طرح ملی را دچار وقفه کرده می توان به حدود 70 واحد مسکونی ، سه واحد آموزشی ، مجتمع خدماتی ، پذیرایی و اقامتی کوثر فدک و نیز آموزشکده فنی و حرفه ای ملاصدرا اشاره کرد که باید پس از خریداری عرصه و اعیان در اختیار شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی قرار گیرد.

رئیس آموزشکده فنی و حرفه ای ملاصدرای رامسر در این باره به ایرنا گفت : برای خریداری عرصه و اعیان این آموزشکده، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تاکنون حدود 35 میلیارد ریال پرداخت کرده است و قرار بود در پایان سال تحصیلی 96و 97 در زمان تخلیه حدود 15 میلیارد ریال دیگر نیز پرداخت کند.

اسماعیل گوهررستمی افزود : این آموزشکده در زمینی حدود 9 هکتار و زیربنایی حدود هشت هزار مترمربع است و در نشست آذر ماه سال گذشته طی تصیمیمی که با حضور رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای و مدیرکل فرودگاه های مازندران در فرودگاه رامسر گرفته شد قرار بود در تابستان امسال این آموزشکده را تخلیه و به مکان دیگری نقل مکان کنیم ولی بنا به دلایلی چنین اتفاقی رخ نداد.

وی اظهارداشت : این آموزشکده تنها آموزشکده دولتی غرب مازندران و دارای هزار و 200 دانشجو است و با اینکه تلاش های فراوانی برای یافتن یک فضای مناسب برای انتقال دانشجویان و تجهیزات موجود در این آموزشکده صورت گرفت ولی این امر تاکنون محقق نشد.رئیس آموزشکده ملاصدرای رامسر گفت که به تازگی پس از انتخاب زمین برای ساخت بنای این آموزشکده به مساحت حدود هفت هزار و 600 متر پروانه دریافت شده و اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

مدیرکل فرودگاههای مازندران نیز گفت که استانداری با جدیت تمام در حال رایزنی برای رفع موانع طرح توسعه ملی فرودگاه رامسر بوده و به تازگی نیز نشستی هم با مسئولان کشوری در این زمینه داشته است.

سعدالله وطن خواه افزود: به دنبال پی گیر مدیر ارشد استان مازندران که در ماه جاری رخ داد ، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه ردیف اعتباری مستقل برای اجرای کامل طرح توسعه ملی فرودگاه رامسر پیش بینی کند.وی ادامه داد: فرودگاه مازندران نیز باید با انتخاب یک کارشناس برای تعیین نرخ موانع موجود در مسیر اجرای کامل این طرح ملی از جمله مجتمع خدماتی ، رفاهی و پذیرایی فدک متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام کند که درموعد مقررکارشناس انتخاب و به استانداری معرفی شد و البته سپاه نیز باید کارشناس انتخاب می کرد که تاکنون نکرده است.

مدیرکل فرودگاههای مازندران با اشاره به آنکه مالکان عرصه و اعیان در مسیر اجرای این طرح ملی نهادهای حقوقی هستند، گفت که اگر این همکاری وجود داشت امروز این طرح حدود 10 سال از آغاز عملیات اجرایی آن دچار تعلل نمی شد .

وطن خواه افزود : به عنوان نمونه در نشستی که آذر ماه سال گذشته با حضور رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ملاصدرا و جمعی از مسئولان محلی در فرودگاه رامسر برگزار شد تصمیم گرفتیم که تا پایان سال تحصیلی پس از تعیین نرخ کارشناسی و پرداخت بخشی از بهای این آموزشکده در اختیار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی قرار گیرد که متاسفانه چنین نشد.

وی اظهار داشت : برای رفع موانع موجود در مسیر اجرای این طرح اعتبارملی نیاز است و با این اوضاع اقتصادی کشور دولت هم توان پرداخت چنین اعتباری را ندارد بنابراین همکاری و همراهی مالکان برای رفع موانع موجود برای اجرای این طرح ملی لازم و ضروری است .

این مسئول اضافه کرد: درحالی که تاکنون حدود 35 میلیارد ریال نیز شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی بابت بهای این آموزشکده پرداخت کرده و حتی 15 میلیارد ریال باقی مانده نیز قرار بود پس از تخلیه کامل آن پرداخت شود اما متاسفانه مسئولان این آموزشکده به وعده هایشان عمل نکردند.

مدیرکل فرودگاههای مازندران با اشاره به آن که بسیاری از پروازها به علت بی رغبتی شرکت های هواپیمایی ناشی از محدودیت و کوتاه باند فعلی فرودگاه رامسر لغو شده است ، خواستار همکاری وهمراهی بیشتر مسئولان مرتبط برای رفع موانع پیش روی اجرای طرح توسعه ملی فرودگاه در این شهرشد.

تماس های مکرر خبرنگار ایرنا برای دریافت نظر مدیر مجتمع خدماتی ، پذیرایی و اقامتی کوثر فدک در این خصوص بدون نتیجه ماند.

سوابق نشان می دهد که در بهمن ماه سال گذشته درست زمان وقوع سوانح هواپیمایی آسمان در مسیرتهران – یاسوج این شرکت که سوابق بیش از سه دهه در فرودگاه رامسر را داشت پروازهایش را در مسیر رفت و برگشت مشهد – رامسر و تهران – رامسر قطع کرده است و شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز که در تمامی روزها با برقراری هر روز 2 پرواز در مسیر تهران – رامسر همکاری دارد به تازگی در گزارشی اعلام کرده که به علت محدودیت باند فرودگاه و نداشتن صرفه اقتصادی سعی دارد که از تعداد پروازهایش بکاهد.

رامسر با جمعیتی بیش از 70 هزار نفر به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و گردشگری منحصر بفرد نظیر جنگل ، دریا ، کوه ، جلگه ، اماکن اقامتی مانند هتل های قدیم ، جدید ، کاخ موزه و آب های گرم معدنی از دیرباز تاکنون به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده است.