زراعت چوب ، راهکار عملی حفظ و نجات جنگل های مازندران

پل سفید – خبرنگار حرف: شهردار پل سفید  در همایش درختکاری و زراعت چوب با اشاره به اینکه برای تولید کاغذ نیاز به درخت است و اگر ما برای تولید کاغذ به طور مداوم درختان را قطع نماییم دیگر جنگل باقی نمی ماند افزود:به فرمایش مقام معظم رهبری و برنامه  دولت جنگل را باید احیا […]

تیتر عکس

پل سفید – خبرنگار حرف: شهردار پل سفید  در همایش درختکاری و زراعت چوب با اشاره به اینکه برای تولید کاغذ نیاز به درخت است و اگر ما برای تولید کاغذ به طور مداوم درختان را قطع نماییم دیگر جنگل باقی نمی ماند افزود:به فرمایش مقام معظم رهبری و برنامه  دولت جنگل را باید احیا نمود ودر املاک مستقلات در اختیار دولت درختکاری نماییم.

رمضان پاریاو هدف برگزاری این همایش را تکریم از درختکاری و احیا جنگل های شمال و سوادکوه برشمرد . پاریاو با تاکید بر اینکه جنگل های هیرکانی از نادرترین جنگل ها می باشد و نباید مورد تخریب قرار گیرند افزود:شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی در حوزه شهری وظیفه حفظ و گسترش فضای سبز را دارد.

شهردارپل سفید اظهار کرد: ده هزار نهال به نیت ده هزار شهید استان در شهرستان کاشته می شود.

در ادامه همایش پرفسورقبادیان از چهره های علمی بزرگ سوادکوه با بیان اینکه پوشش گیاهی بنیان و اساس چرخه حیاط انسان را تشکیل می دهد افزود:پوشش سبز جوانمردی ،انسانیت ،صداقت ،مقاومت و استمرار حیاط را به ارمغان می آورد.

وی مازندران را میعادگاه زیست محیطی مردم ایران اعلام کردو گفت:مازندران قطب اصلی کشاورزی،فضای سبزاست وامروزه دچار ناپداری و اختلال شدو غارت گران منابع طبیعی مازندان را به تاراج برده اند.

قبادیان خاطر نشان کرد:  مردم سوادکوه جوانمرد،وطن دوست و پیش گام در عرصه های مختلف هستند و این حرکت و طرح که با همکاری شهرداری آغاز شده بسیارحائز اهمیت  و زیبا است وباید به  عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.

طالبی معاونت فرمانداری سوادکوه در ادامه بیان کرد:در گذشته بستری وجود داشت که کارخانه های زیادی در زمینه صنایع چوب احداث شده بود ودر حال حاضر آن بستر و امکانات وجود ندارد و امکان بهره برداری از جنگل امکان پذیر نیست.

طالبی با تاکید بر اینکه ما به محصولات چوبی و کاغذ نیازمند هستیم تهیه چوب از جنگل ،واردات چوب و زراعت چوب را به عنوان راهکار تهیه چوب برشمردوافزود:در حال حاضر فقط از زراعت چوب می توانیم به عنوان راهکار عملی بهره ببریم .

جهان آرا معاون سوادکوهی مدیرکل منابع طبیعی مازندران در ادامه همایش بیان کرد: یک میلیون و دویست هزار نهال در سطح استان توزیع شده است و در هفتصد هکتار از اراضی استان زراعت چوب  صورت می گیرد.

جهان آرا با تاکید بر اینکه بعد کاشت نهال باید نظارت بر داشت و حفظ نهال ها صورت پذیرد افزود: سوادکوه جز مناطقی است که بعد انقلاب نه تنها از جنگل های آن کاسته نشده بلکه به دلیل اینکه مردم دست از زراعت و کشاورزی برداشتند جنگل پیش روی کرده است ولی در برخی مناطق استان دام دارهایی که در جنگل زندگی می کنند به دلیل اینکه جنگل در حال نابودی است و چوبی برای سوزاندن وجود نداردمصرف سوخت آنها گاز است.وی تاکید کرد: برای ادامه حیات بشری راهی جز حفظ منابع طبیعی نداریم .

پرفسورسلطانی از شهروندان پل سفیدی که سالها ساکن سوئد بوده است گفت:به فرزندان خود  حفظ محیط زیست، انسایت جنگلبانی را بیاموزیم .

وی با بیان اینکه تنها ۵ درصد پلاستیک در ایران بازیافت می شود افزود:در مازندران زباله ها را می سوزانند یا خاک می کنند که با تولید گازهای سمی و با وارد شد موادشیمیایی به دریا آسیب جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کنند،اگر در حفظ منابع طبیعی و جنگل کوشا نباشیم در پنجاه سال آینده دیگر جنگلی نخواهیم داشت.

درادامه برگزاری همایش  خانم محمدی نماینده سمن ها با اشاره به اینکه کاغذ زباله نیست افزود:مشکلات زیست محیطی کشور در دولت و اداره حل نمی شود این یک مشکل فرهنگی _اجتماعی است و پایه و اساس آن در آموزش پرورش است.

وی با تاکید بر اینکه هر شخصی زیست بوم خود را مطالعه کند ،افزود:هر فرد و نهادی عملکرد خویش در پیرامون  محیط زیست و منابع طبیعی را مورد نقد وارزیابی صادقانه قرار دهد،اقشار مردم برای حفظ جنگل در غالب یک تیم مشارکت کنند.در بخش پایانی این همایش ، شهردار ،اعضای شورای شهر ،رئیس منابع طبیعی مسئولین و اقشار مردم در حرکت زیبا به کاشت نهال پرداختند .

اجرای طرح ها و برنامه ها در جهت حفظ محیط زیست نیاز به حمایت تمام دستگاهای اجرایی و اقشار مختلف مردم دارد با توجه به اینکه برای اجرایی شدن طرح ها هزینه و زمان زیادی صرف می شود و این یک درد مشترک است وجدا جدا درمان نمی شود همه ی مردم باید در این امر کوشا باشند‌.