زباله سوز نوشهر تعطیل شد؛ دردسرهای یک افتتاح ناقص!

نیروگاه زباله سوز نوشهر با گذشت بیش از سه سال از بهره برداری آن طبق گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اکنون به علت رعایت نشدن الزامات زیست محیطی، شکایتی علیه کارفرمای این نیروگاه انجام گرفته تا هرچه زودتر نسبت به رعایت اصول موازین زیست محیطی اقدام کند.

نیروگاه زباله سوز نوشهر، در ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ با هدف فرآوری ۲۰۰ تُن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه “پلنگ چال ” مکان قبلی دفن سنتی و غیر بهداشتی زباله نوشهر افتتاح شد.

نیروگاه زباله سوز نوشهر با گذشت بیش از سه سال از بهره برداری آن طبق گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اکنون به علت رعایت نشدن الزامات زیست محیطی، شکایتی علیه کارفرمای این نیروگاه انجام گرفته تا هرچه زودتر نسبت به رعایت اصول موازین زیست محیطی اقدام کند.

برابر قرارداد، شهرداری نوشهر در اجرای این طرح ملی به عنوان کارفرما معرفی شد منتهی سرمایه گذار بخش خصوصی با سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات و ابنیه باید مدت هفت سال سود حاصل از فروش برق فعالیت نیروگاه که بابت آن سرمایه گذاری کرده بود باید در آمد کسب کند.

موضوع پرونده افتتاح ناقص نیروگاه زباله سوز نوشهر روی میز دستگاه قضا قرار گرفته است.

کوتاهی در رفع اختلال سامانه پایش لحظه ای دود خروجی ناشی از دودکش ها، تجهیز نبودن به سیستم تصفیه خانه، انتقال پسماندهای خطرناک دپو شده با ثبت درخواست در سامانه جامع محیط زیست مجهز نشده، عدم ساماندهی زباله های دپو شده مربوط به چهار دهه گذشته در پیرامون نیروگاه و شکایت اهالی به ویژه حامیان محیط زیست نسبت به آلودگی هوا ناشی از فعالیت نیروگاه از مهم ترین دلایل شکوائیه حفاظت محیط زیست نوشهر علیه کارفرمای این نیروگاه بوده است.

محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت و عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در توئیتی نوشت:

‏نیروگاه زباله‌سوز شهرستان نوشهر این روزها با ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی، صوتی و شیرابه‌ها سلامت مردم را به طور جدی مورد تهدید قرار داده‌ و صدای مردم را درآورده است. وزیر کشور دستورات لازم در این زمینه را صادر کند تا با قید فوریت به این موضوع رسیدگی شود و نگرانی مردم رفع شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران نیز چندی پیش به همراه مسؤول دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال استان، در پی وقوع مشکلات پیش آمده در محل اجرای پروژه نیروگاه زباله‌سوز منطقه ماشلگ شهرستان نوشهر، حاضر شد و از نزدیک در جریان روند اجرای این پروژه قرار گرفت.

محمد کریمی که دبیری شورای حفظ حقوق بیت المال در استان را نیز بر عهده دارد در حاشیه این بازدید گفت: عملکرد ضعیف و ترک فعل مسؤولان شهرداری نوشهر و شرکت مجری پروژه نیروگاه زباله سوز شهرستان نوشهر منجر شده است تا خسارات زیست محیطی به بار بیاورد و در این بازدید از مسؤولان و دست اندرکاران این پروژه خواسته‌ایم تا هر چه سریعتر نسبت به رفع این معضلات اقدام اساسی انجام دهند.

دادستان کریمی با بیان اینکه مسئله محیط زیست خط قرمز دستگاه قضایی افزود: آلودگی های زیست محیطی ناشی از کم کاری و غفلت انسانی صدمات جبران ناپذیری بر پیکر طبیعت وارد می کند که گاها باهیچ جایگزین و یا اقدامی نمی‌توان لطمات وارده را جبران کرد.