گزارش حرف آنلاین از برگزاری نشست خبری با موضوع ساری پایتخت گردشگری کشورهای اکو؛

رویداد ساری ۲۰۲۲؛ سکوی پرتاب به سمت توسعه

حرف آنلاین: مهر ماه سال ۱۳۹۸ بود که وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در نشستی که برای توسعه گردشگری مشترک بین این کشورها برگزار شده بود، با تایید اجرای طرح پایتخت گردشگری در هر سال، ساری را به‌عنوان نخستین پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو معرفی کردند.

رویدادی که از آن به‌عنوان دروازه معرفی توانمندی‌های متعدد گردشگری مازندران به کشورهای منطقه و عرصه بین‌الملل یاد می‌شود،

از آن زمان تاکنون مازندران و به ویژه ساری در حال آماده شدن برای میزبانی از گردشگران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اکو در رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ است.

روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت این رویداد آغاز خواهد شد، به‌همین مناسبت استاندار مازندران نشست خبری با موضوع ساری پایتخت گردشگری کشورهای اکو “رویداد ساری ۲۰۲۲” برگزار کرد.

*توسعه همه‌جانبه و مطلوب مازندران مدنظر است

سید محمود حسینی پور در این نشست با بیان اینکه فلفسه وجودی اکو از بدو تاسیس، فعالیت‌های مشترک اقتصادی است گفت که در این رویداد به گردشگری مازندران توجه ویژه‌ای شد و این موضوع به‌عنوان یکی از سکوهای حرکت به سمت توسعه استان قرار داده شد.

وی با تاکید بر دستیابی به توسعه همه‌جانبه مطلوب در مازندران، تصریح کرد که اگر این مهم تاکنون اتفاق نیفتاده به‌دلیل ضعف‌هایی بود که در مجموعه مدیریتی بود که از چهار دهه گذشته وجود داشت.

حسینی پور به مباحثی از قبیل کوتاه بودن همچنین عمر مدیران استانی و عدم ثبات مدیریتی اشاره و تاکید کرد و برگزاری رویدادهای بین‌المللی را فرصتی مهم برای مخابره کردن ظرفیت‌های مازندران به جهان دانست.

*تمرکز روی جذب سرمایه‌گذار و رشد فعالیت اقتصادی است

به اذعان استاندار مازندران جهت‌گیری دولت مردمی و مدیریت عالی اجرایی استان مازندران تمرکز بر رشد فعالیت اقتصادی استان همراه با جذب سرمایه‌های بین‌المللی و فناوری‌های نوین است.

این مسئول از ظرفیت‌های مهم تولیدی بهخصوص در بخش کشاورزی استان سخن گفت و تاکید کرد که این استان دروازه ورود به کشورهای دیگر است و نقش موثری برای ارتباط کشور دارد.

وی آمادگی خود را جهت ایجاد زمینه ورود سرمایه‌های بین‌المللی اعلام کرد و لازمه ان را هم‌گرایی دانست و خاطرنشان کرد که رییس جمهور نیز بر ایجاد ارتباط با کشورهای هم‌جوار جهت تامین حداکثری منافع اقتصادی مردم تاکید دارند.

*لزوم همراهی رسانه‌ها در رویداد

حسینی پور در بخش دیگری از سخنانش از ارائه برنامه‌هایی برای پیگیری دستاوردهای این رویداد و تهیه بسته راهبردی دیپلماسی تجاری و اقتصادی به‌همراه برنامه‌های متنوع خبر داد و خواستار کمک رسانه‌های مازندران این ظرفیت عظیم و مهم برای پوشش خبری رویداد ساری ۲۰۲۲ شد.

وی با بیان اینکه کشورهای عضو اکو در حال تلاش برای رسیدن به یک همکاری اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد که متاسفانه آن‌‌ها تاکنون به هیچ سند مشخص قراردادی مشترک نرسیدند و صرفا در فضایی دیپلماتیک در حال حرکت هستند و تاکید کرد که این اجلاس میتواند روابط تجاری بین ما و کشورهای عضو اکو را سرعت ببخشد.

حسینی پور معتقد است که مناطق کوهستانی مازندران می‌تواند به‌عنوان اکوتوریسم یا همان بومگردی معرفی شده که یک مقصد گردشگری باشد.

*از پیگیری کریدور شمال-جنوب تا سفارش ۵ فروند کشتی اتوبوسی دریایی

استاندار مازندران از دنبال کردن بحث کریدور شمال-جنوب با هدف ایجاد تعاملات با کشورهای غربی و به‌خصوص آمادگی بندرامیرآباد انتقال سنگ معدن روس به هند که سالانه سود ۵۰ هزار میلیارد تومانی دارد خبر داد.

این مسئول با بیان اینکه در جنگ اخیر اوکراین و روسیه به شدت موقعیت مازندران در تعاملات اقتصادی و تجاری خودش را نشان داد، گفت که اما ما آمادگی صادرات را نداشتیم و در حال تهیه اقلام از استان‌های دیگر هستیم.

وی با اشاره به حضور بیش از ۲۰ میلیون گردشگر و مسافر در مازندران در نوروز ۱۴۰۱، اظهار کرد که باوجود اینکه، ۲۱ درصد جمعیت کشور با یک فاصله سه ساعته به استان می‌رسند پروژه آزادراه تهران_شمال هنوز بر روی زمین مانده که خوشبختانه با دستور رییس جمهور در حال پیگیری آن هستیم.

حسینی پور از سفارش پنج فروند کشتی اتوبوسی دریایی برای حمل و نقل مسافر بین شهری و کشوری خبر داد و تاکید کرد که این موضوع که ما از سواحل و دریا بهره‌ای نمی‌بریم جای تاسف دارد.

*درآمد ۳۲ هزار میلیارد تومان مازندران به مسافران نرسید

استاندار مازندران با اعلام اینکه ۲۰ میلیون مسافر در استان در نوروز امسال حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان پول به دستگاه‌های پز تزریق کردند، از انتقال آن به بانک‌های تهران اظهار تاسف کرد.

به اذعان وی مردم استان مازندران نه عوارضی دریافت می‌کنند نه مالیات، حال درآمدها هم به تهران برود ضرر و زیانش بماند فایده ای ندارد.

حسینی پور با بیان اینکه ۸۰ درصد از این درامد باید تبدیل به تسهیلات برای زیرساخت استان شود، کل جذب اعتبار استان را از سفر رییس جمهور ۱۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت این در حالیست که ما با همین ۲۶ هزار میلیارد تومان شب عید میتوانیم استان را بسازیم.

استاندار مازندران در ادامه از سلب ارائه خدمات به فروشگاه‌هایی که از دستگاه پز تهرانی استفاده می‌کنند، خبر داد.

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد که شاید در طول تاریخ چندین سال باید بگذرد تا چنین رویدادی و در پس آن گفتمانی در مازندران در روابط بین الملل پیدا می‌کند که می‌تواند تمام ظرفیت‌های اقتصادی خود را معرفی کند.

* آغاز رویداد ساری ۲۰۲۲ با میزبانی از کشورهای عضو اکو

در ادامه این‌ نشست، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با بیان اینکه رویداد اکو از روز دوشنبه ۱۹ شهریور آغاز خواهد شد از درنظر گرفتن برنامه‌های متنوع فرهنگی در پارک ملل خبر داد.

به اذعان مهدی ایزدی، مقرر است ۱۱ اقوام از استان‌های دیگر نسبت به اجرای آیین‌های خود اقدام کنند، در کنار آن ما نمایشگاه‌های؛ صنایع دستی، گلاب و بهار ایران، خوراک مازندران از غرب و شرق استان در ۷۰ غرفه برپا خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه برنامه‌های متنوع دیگر فرهنگی، سخنرانی و بیان اهداف رویداد در هتل بادله به اجرا درخواهد آمد، اعلام کرد که مهمانان ما سفرای ۹ کشور عضو اکو هستند، هماهنگی‌های لازم انجام شده است.