روستاهای مازندران | آتشکده تخت رستم در روستای آهودشت ساری

فاطمه عربی : روستای زیبای آهودشت در ۲۰ کیلومتری جنوب ساری در حاشیه زارم رود قرار دارد و غالب ساکنین آن دارای میانگین سنی بیش از ۵۰ سال می‌باشند.

به گزارش حرف آنلاین، افزایش میانگین سنی هالی روستای آهودشت ساری حاصل چندین سال کم توجهی مسئولان به روستاها و عدم فراهم نمودن زیر ساخت‌های اصلی زندگی می‌باشد. البته لازم به ذکر است بخشی عمده‌ای از جمعیت روستایی آهودشت را افراد خوش‌نشین یا به نوعی افرادی که در رفت و آمد بین شهر و روستا هستند تشکیل می‌دهند.

این روستا در دهستان کلیجان‌رستاق علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران که در طی سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۱۲ نفر رسید.

دلیل نامگذاری روستای آهودشت ساری

برخی از مورخان دلیل نامگذاری روستای آهودشت ساری را وجود آهوهای زیبایی که در این منطقه خودنمایی می‌کنند را دانسته اند. در این منطقه علاوه بر آهو، زیبایی‌های فراوانی دارد که آن را در میان سایر شهرها روستاهای استان مازندران و نیز روستاهای کشور متمایز کرده است.

از جمله مناظر و مناطق دیدنی این روستا می‌توان حاشیه رودخانه زارم رود، جنگل‌های انبوه سخو و تخت رستم و منطقه بکر توسکالش نام برد که جذابیت‌های فراوانی برای گردشگران و بازدید کنندگان روستا دارد. روستای آهودشت دارای یک یک مسجد و حسینیه و دو امامزاده به نام‌های امامزاده محمد و سید صاحب الدین می‌باشد.

جاذبۀ باستانی روستای آهودشت ساری

در روستای آهودشت ساری تخت رستم جز جاذبۀ باستانی تاریخی محسوب می‌شود که به عنوان یک آتشکده است. آتشکدۀ تخت رستم بر روی کوه تخت رستم قرار دارد.

گفته می‌شود محلی که این آتشکده در آن واقع شده، محل یکی از هفت خان رستم بوده است. البته در گذشته، یعنی پیش از اسلام، نام آتشکده تخت رستم نبوده بلکه پس از ورود اسلام به ایران همانطور که نام سایر آتشکده‌ها به سلیمان و رستم تغییر نام پیدا کرده نام این آتشکده هم به تخت رستم تغییر یافته است.

نکته جاب توجه آتشکدۀ تخت رستم در روستای آهودشت ساری از سنگ‌های آتشفشانی و آندزیت ساخته شده است. شواهد نشان می‌دهد این آتشکده به دوران ساسانیان یا اشکانیان تعلق دارد.

هنوز به طور قطع در مورد زمان ساخت این آتشکده اطلاعات روشن و واضحی در دست نمی‌باشد زیرا کاوش‌های باستان‌شناسی به طور دقیق و کامل انجام نشده است. اما لازم به یادآوری است که آتشکدۀ تخت رستم در سال ۱۳۱۶ با شمارۀ ۳۰۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ویژگی‌های آتشکدۀ تخت رستم

آتشکدۀ تخت رستم روستای آهودشت ساری از جنس سنگ ساخته شد و مربوط به دوران ساسانی و اشکانی است و بر روی تپه‌ای که از سطح زمین ۴۰ متر بالاتر قرار دارد بنا شده است. این آتشکده با ایوان، گنبد و یک اتاق تا عصر حاضر باقی مانده است.

بر بلندای تپه آثاری از سکویی دو طبقه نیز مشاهده می‌شود. این طور که از شواهد پیداست این سکوی آتشکده محل آتش افروزی روحانیون زرتشتی بود.

آتشکدۀ تخت رستم حدود سه جایگاه ویژۀ عبادت داشت. هر یک از این جایگاه‌ها محلی برای برافروختن آتش بود. اولین جایگاه مخصوص عبادت در پایین کوه بوده که امروزه متأسفانه از آن هیچ اثری باقی نمانده است.

دومین جایگاه آتشکدۀ در دامنۀ کوه قرار داشته است. نحوۀ ساخت جایگاه دوم بسیار پر رمز و راز و پیچیده‌تر است. متأسفانه در دورۀ زندگی حال حاضر از ستون‌ها و سقف آن اثری باقی نماند. به همین دلیل کشف راز این جایگاه تعلیق به محال تبدیل شد.

اما سومین جایگاهِ مخصوص عبادت درست در بالای قلۀ کوه قرار داشت. تنها فردی که حق ورود به این جایگاه را داشته موبد ارشد بود. این جایگاه هم پس از ورود اسلام به ایران کاملا تخریب شد. با این تفاوت که تخت سنگ‌های درهم و برهمی از آن همه جلال و شکوه باقی مانده است. شاید به همین دلیل است که نام این محل را آتشکدۀ تخت رستم نام نهادند.

محل دسترسی به روستای آهودشت

روستای آهودشت ساری از جنوب به روستای گرمرود از شمال به روستای سقندینکلا از شرق به روستای سرکت و از غرب به جنگل‌های انبوه متصل می‌باشد.

از مهمترین مشاهیر اهل روستای آهودشت می‌توان به شیرزاد قربانی آهودشتی نوازنده چیره دست سنتور نام برد.

شغل اکثر ساکنان روستای آهودشت ساری کشاورزی است و مشاغلی همچون پرورش زنبور عسل و دامپروری نیز از جمله مشاغل اهالی روستا می‌باشد. روستای آهودشت با مساحتی حدود ۲۷۶ هکتار و ۸۵ هکتار شالیزار بیشترین زمین‌های شالیزار در منطقه را به خود اختصاص داد.