استاندار مازندران تاکید کرد؛

رفع گره‌های کور زیست محیطی معادن مازندران در آینده نزدیک

حرف آنلاین: استاندار مازندران، با تاکید براینکه گره های کور زیست محیطی را برطرف خواهیم کرد، گفت: در ادامه فعالیت‌های معادن مازندران باید کارخانجات تبدیلی در حوزه معدن ایجاد گردد تا ذخایر معدنی استان خام فروشی نکنیم.

سید محمود حسینی‌پور در بازدید از واحدهای معادن مازندران گفت: سیاست‌های استان در زمینه رشد اقتصادی استان، استفاده بهینه از تمامی ظرفیت‌ها است و در این میان معادن مازندران ظرفیت مطلوبی در تحقق این ظرفیت‌ها دارد.

حسینی‌پور افزود: به طور حتم باید از این ظرفیت خدادادی با رعایت چارچوب‌ زیست محیطی و پیوست اجتماعی بهره‌برداری و مدیریت کرد، گرچه در ادوار گذشته از ظرفیت معادن استان برای رشد اقتصادی چندان استفاده‌ای نم‌ی‌شد.

استاندار مازندران بیان کرد: در استان مجوز ۲۴۰ معدن صادر شده است و از این تعداد ۱۰۷ معدن در استان به دلیل پایان برداشت اولیه بلاتکلیف هستند که برای احیای این واحدها باجدیت تلاش خواهیم کرد.

حسینی‌پور اضافه کرد: پیوست اجتماعی در فعالیت معادن اهمیت دارد و هرجایی که معدنی وجود دارد باید اهالی آن روستا از بهترین امکانات بهداشتی و جاده مناسب برخوردار باشند و سهمی از درآمد معدن صرف توسعه منطقه شود.

این مسئول یادآور شد: این موضوع قابل درک نیست که که معدنی در منطقه باشد اما روستاهای همجوار فاقد امکانات بهداشتی و جاده دسترسی نامناسب باشد.

وی تصریح کرد: در بخش‌هایی که مباحث کلانی برای توسعه و رشد اقتصادی استان وجود داشته باشد مردم همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند و به طور کلی پیوست‌های اجتماعی و زیست محیطی که مسئولان مد نظرشان است قابل اجرا خواهد بود.

حسینی‌پور گفت: در ادامه فعالیت‌های معادن باید کارخانجات تبدیلی در حوزه معدن ایجاد گردد تا ذخایر معدنی استان خام فروشی نکنیم. وی افزود: در آینده نزدیک گره‌های کور زیست محیطی مربوط به معادن را رفع خواهیم کرد.

۱۳ نوع ماده در معادن مازندران

بر اساس آمار سال گذشته در کشور ۶ هزار و ۸۶۱ معدن فعال، ۶ هزار و ۴۴۹ معدن در حال بهره‌برداری، ٢٨٩ معدن در حال بهره‌برداری و اکتشاف و ١٢٣ معدن در حال بهره‌برداری، تجهیز و آماده‌سازی است.

به طور کلی از سه‌هزار و ۳۰۹ معدن غیر فعال در کشور، ٢٩٨ معدن فقط در حال تجهیز و آماده‌سازی، ۶۰ معدن دارای فعالیت کمتر از ٣٠ روز، ۵۱۳ معدن تعطیل دائم، ٢٠٨ معدن تعطیل موقت و ۴۳۰ معدن سایر موارد را شامل می‌شود.

کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌­آیند.

بطور كلي 13 نوع ماده معدني شامل فلورين، زغال سنگ (حرارتي و كك شو)، سنگ آهك، شن و ماسه، گچ ،سرب، باريت، پوكه معدني، سنگ لاشه، سيليس، سنگ تزيئنی و مرمريت در استان مازندران وجود دارد كه رنگين كمانی از مواد معدنی را تشكيل می‌دهد.

منابع معدنی ثروت‌های بالقوه هر جامعه محسوب می‌شود و پشتوانه اقتصادی و يكی از مولفه‌های قدرت ملی محسوب می‌شود در نتيجه ارتقا سهم معدن و صنايع معدنی در توليد ناخالص ملی دارای جايگاه ويژه‌ای است.

در استان مازندران 206 فقره پروانه بهره‌برداری معدنی صادر شده كه 91 معدن آن فعال و 29 فقره غير فعال و 12 فقره نيمه فعال و 16 فقره سلب صلاحيت شده و 36 فقره هم اعتبار پروانه آنها به اتمام رسيده و 14 مورد هم پيشنهاد سلب صلاحيت شده است.

سيمان، شستشو و دانه‌بندی شن و ماسه، آسفالت بتن آماده، پخت سوم چينی و سراميك، ظروف چينی، آجر ماشينی، گچ ساختمانی، سنگبری مقره سيليكونی، سپتيك تانك، آجرهای نسوز، فرآورده‌های بتنی، كنسانتره زغال سنگ، سرب، سيليس، سفال بام، ورق‌های موج‌دار سيمانی و مصنوعات سنگی از مهم‌ترين صنايع معدنی استان مازندران است.

با توجه به تنوع محصولات مواد معدنی در استان تعداد 1206 واحد با اشتغال بالغ بر 12645 نفر و با سرمايه‌گذاری 5139449 ميليون ريال وجود دارد. مهمترين محصولات صادراتي صنايع معدني استان مازندران نيز شامل سيمان، كلينكر، سفال بام، ظروف چيني، سرب، زغال سنگ حرارتی است‌.