مدیرکل اداره پست مازندران تاکید کرد:

ضرورت معرفی پست به مردم و نهادهای خدمت رسان

حرف آنلاین: مدیرکل پست مازندران گفت: به ازای هر مازندرانی روزانه ۱/۲ مرسوله داریم که آمار پایینی است، کارکردها و ویژگی‌های پست باید معرفی شود تا شاهد خودپستچی‌گری باشیم.

محسن بخشی امروز به‌مناسبت روز قلم در دفتر روزنامه حرف مازندران حضور پیدا کرد و ضمن تقدیر از اصحاب رسانه و قلم، خواستار اطلاع‌رسانی وسیع در حوزه معرفی پست به مردم و نهادهای خدمت‌رسان شد.

وی با بیان اینکه پست در زندگی امروز بشر نقش اساسی دارد، افزود: در سال گذشته ازای هر نفر ایرانی سه مرسوله پستی و به ازای هر مازندرانی ۱/۲ مرسوله داشتیم، در حالی که این در کشور ترکیه به ازای هر نفر ۷۰ مرسوله و در کشورهای پیشرفته اروپایی به ازای هر نفر روزانه ۸۰۰ مرسوله پستی ثبت شده است.

بخشی ضمن گلایه از عدم استقبال کافی مردم از خدمات پست، یادآور شد: جامعه سنتی ما اگر شاخص‌های ملی کشور درآمد سرانه ملی است، شاخص ملی جهان تعداد مرسوله‌های پستی است، این یعنی ما در این بحث از دنیا عقب هستیم.

لزوم فرهنگ‌سازی برای افزایش توجه مردم به پست

مدیرکل پست مازندران با اشاره مباحثی از قبیل خودپستچی‌گری، تاکید کرد: ترویج استفاده از پست نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، چنانچه به نقطه‌ای برسیم که یک فرد بعد از یک بار مراجعه به اداره به پست مراجعه کند، یعنی در جامعه‌ای توسعه‌یافته زندگی میکنیم.

این مسئول با اشاره به فواید پست در زندگی مردم، عنوان کرد: سفارشم به رسانه‌ها این است که بیشتر در حوزه پست کار کنند تا جامعه‌ای بدون دغدغه داسته باشیم، در بحبوحه کرونا شبکه پست استان مظلومانه مشغول ارائه خدمات بود.

ورود روزانه ۴۰ هزار مرسوله 

وی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر روزانه حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار مرسوله وارد مازندران می‌شود که ۲۲ هزار و ۵۰۰ مرسوله از خود استان جمع‌آوری می‌شود، به طور میانگین ۶۰ هزار مرسوله مراودات پستی داریم.

بخشی با بیان اینکه اداره پست مازندران در طول ماه حدود ۱۵ مورد نارضایتی دارد، این آمار را طبق استانداردهای جهانی کاملا غیرمحسوس عنوان کرد و گفت: متاسفانه باوجود ارائه خدمات باکیفیت، بهره ما از بودجه‌های سازمانی صفر است، این در حالی است که روزانه ۲۲ هزار و ۵۰۰ مراجعه‌کننده از کل استان به دفاتر پستی مراجعه می‌کنند.

اصلاح قیمت نه افزایش 

مدیرکل پست مازندران با بیان اینکه در سال گذشته پست استان ۵۱ میلیارد تومان زیان انباشته داشت، اظهار کرد: اینکه ما به ازای هر مرسوله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت میکنیم در حالی که هزینه ارسال آن ۲۰ هزار تومان است، زیان ایجاد کرده است، گفته میشود هزینه‌های پستی را افزایش داده‌ایم در حالی که چنین نیست فقط اصلاح قیمت صورت گرفته که مبلغ آن ۱۴ هزار تومان هم نمی‌رسد.

این مسئول با تاکید بر لزوم فراگیر شدن استفاده از خدمات پست حتی در کارخانجات و شرکت‌ها برای ارسال کالاها، ادامه داد: قاچاق کالاها به‌واسطه ارسال غیرپستی اتفاق می‌افتد، فراموش نکنیم که خریدهای اینترنتی پست بیش از ۵۰۰ درصد رشد کرده است، از این رو توقع میرود شهرک‌های صنعتی استان برای رفع دغدغه‌های تولیدی از ظرفیت اداره پست استفاده کنند.

وی همچنین از وجود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بانک اطلاعات شهری و یک میلیون و ۵۰۰ هزار بانک اطلاعات روستایی در پست مازندران خبر داد و گفت: پست میتواند گزینه خوبی برای همکاری در بخش خرید و فروش باشد‌.

 

بیشتر بخوانید …

مدیرکل پست مازندران:

زیرساخت‌های پست مازندران برای صیانت از امانات مردم مطلوب نیست

ارتقای سطح خدمات‌رسانی در پست مازندران اولویت ۱۴۰۱

رونمایی از برنامه استراتژیک ۵ ساله پست مازندران