رفاقت پرآسیب دانش‌آموزان با فضای مجازی

متاسفانه در سالهای اخیر دانش آموزان از فضای مجازی استفاده بی‌رویه می کنند و همین موضوع منجر به انزوای دانش آموزان شده است. این هویت کاذب و زودگذر تصویری غیرواقعی برای افراد ایجاد می کند و منجر به این می شود که افراد دائما در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی […]

1
متاسفانه در سالهای اخیر دانش آموزان از فضای مجازی استفاده بی‌رویه می کنند و همین موضوع منجر به انزوای دانش آموزان شده است. این هویت کاذب و زودگذر تصویری غیرواقعی برای افراد ایجاد می کند و منجر به این می شود که افراد دائما در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، وایبر، وی چت و… شوند؛ به گزارش حرف، چراکه در فضای مجازی بیش از آنکه هویت برای فرد مطرح باشد، دانش آموز سعی در ارائه افکار و علایق و اندیشه های خود دارد که این خود بسیار خطرناک است.
این روزها شاهد اعتیاد اینترنتی جوانان و نوجوانان به ویژه دانش آموزان هستیم، این در شرایطی است که جوانان در این محیطها از آسیب پذیری بسیاری برخوردارند به ویژه افرادی که در دوره متوسطه اول و دوم در حال تحصیل هستند و حساسیت‌های دوران بلوغ را نیز طی می کنند. از سوی دیگر باید تعارض ارزش های ایرانی ـ اسلامی را در فضای مجازی مورد توجه قرار داد؛ چراکه این تکنولوژیها از قبل به ایران آمده اند و چالش های هویتی را برای جوانان ما ایجاد می کند که با مولفه های فرهنگ اسلامی و ایرانی ما مغایر است.
تحقیقات انجام شده با موضوع ارزیابی سلامت روانی و رفتاری دانش آموزان در میان ۱۳۲ هزار دانش آموز مورد تحقیق قرار گرفته که با ۴۲ مولفه انجام شد، متاسفانه نتایج ارزیابی نشان داد، ۵۶ درصد دانش اموزان در معرض خطر کسانی هستند که ارتباطشان با خانواده ها ضعیف است و مشکلات خود را با دوستانشان به صورت رودررو و یا در فضای مجازی مطرح می کنند.
کمتر از یک درصد دانش آموزان در معرض خطر مشکلات خود را با خانواده مطرح می کنند؛ ۳۳ درصد دانش آموزان اوقات فراغت خود را با استفاده از اینترنت، ۲۹ درصد استفاده از کامپیوتر و موبایل، ۱۷ درصد تلویزیون و ۳۵ درصد گوش دادن به موسیقی پر می‌کنند، اما بر اساس نظرسنجی انجام شده بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان در پاسخ به انجام فعالیتهای ورزشی گزینه کم، اصلا یا خیلی کم را انتخاب کردند که اینها همگی هشدارهایی برای نبود تحرک، به خطر افتادن سلامت دانش آموزان، وابستگی به فضای مجازی و منزوی شدن آنها است.
برای جلوگیری از آسیبهای استفاده از فضای مجازی باید خانواده ها، دانش آموزان را به شرکت در فعالیتهای اجتماعی تشویق کنند. تقویت رفتارهای اجتماعی، وضع قوانین سختگیرانه برای برخورد با مجرمان جرایم اینترنتی و اجرایی کردن این قوانین، آشنا کردن خانواده ها درباره آسیبها و نحوه استفاده از فضای مجازی، استفاده از هنرمندان و ورزشکاران در اعلام آسیبهای استفاده از اینگونه فضاها، اختصاص بخشی از کتابهای درسی برای آشنایی با فناوری های جدید و خطرات بالقوه آن از جمله راهکارهای موثر برای آگاهی دهی به دانش‌آموزان و اطلاع آنها از خطرات و آسیب های استفاده از دنیای مجازی است.
*20 میلیون کمتر از 20 سال
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از ۵۶ میلیون کاربر اینترنت، ۲۰ میلیون نفر زیر ۲۰ سال سن دارند گفت: علت بروز بسیاری از آسیب‌ها در حوزه دانش‌آموزی فقدان مهارت‌هایی چون سواد رسانه‌ای است که باید به آن توجه شود.به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در نشست علمی تخصصی دختران دهه ۸۰ که با موضوع «تأثیر فضای مجازی بر دختران دانش‌آموز» در باشگاه فرهنگیان برگزار شد با اشاره به توجه کمتر به حوزه امور زنان و بانوان گفت: هنوز با عدالت برای زنان در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فاصله داریم.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها راه برون رفت از مشکلات در جامعه امروز نماز و قرآن است اظهار کرد: مشکلاتی در فضای مجازی داریم و نیازمند ساختارسازی و توانمندسازی هستیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در گذشته نهاد خانواده و مکتب‌خانه تربیت را شکل می داد و بعدها نهاد جامعه به آن افزوده شد گفت: در جامعه امروز فضای سومی به نام فضای سایبری نیز افزوده شده که ضریب نفوذ بالاتری دارد.کاظمی افزود: فضای مجازی می‌تواند به عنوان ظرفیتی ارزشمند در اختیار نهاد تعلیم و تربیت قرار بگیرد، اما شروطی دارد که فراهم شدن استلزامات و زیرساخت‌ها در نظام آموزش و پرورش از این جمله است.
وی با بیان اینکه دانش‌آموزان در فضای فیزیکی مدرسه، خانه و جامعه و همچنین فضای ذهنی و خیالی سیر می‌کنند عنوان کرد: امروز فضای جدید، فضای مجازی است که از آن تعبیر به شهر بی قانون می‌شود که خطرناک و غیرقابل کنترل است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طبق آمارها ۲۰ میلیون نفر در اینستاگرام حضور دارند و ۵۶ میلیون نفر کاربر اینترنت در کشور داریم گفت: همچنین ۴۰ میلیون نفر کاربر شبکه مجازی و تلگرام هستند که ۴۰ درصد آنها از فیسبوک استفاده می‌کنند. از این ۵۶ میلیون کاربر اینترنت، ۲۰ میلیون نفر زیر ۲۰ سال سن دارند.
کاظمی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد جامعه ما بدون برنامه و کسب مهارت لازم و شتابزده وارد این فضا شده است که منجر به بروز آسیب‌هایی در نوجوانان شده است. اطلاعات بی‌کیفیت، غلط، انتشار شایعات، کاهش ارتباطات واقعی، تعارضات ارزش‌ها، شبهه افکنی در حوزه اعتقادی، نقض حریم شخصی از جمله این آسیب‌ها هستند.
به گفته وی، افراد بین ۲۰ تا ۸۰ ساعت در هفته درگیر فضای مجازی هستند که اختلالاتی ایجاد کرده و عمده آن شکاف گفتمانی بین خانواده است که افراد را به سمت افسردگی سوق داده است و منجر به اختلال در روابط زناشویی شده است. فضای مجازی سبک زندگی را تغییر داده و پرخاشگری را در خانواده ها افزایش داده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق آمارها حدود ۶۸ درصد طلاق ثبت شده در ۱۵۰ کشور دنیا به علت ارتباط یکی از زوجین با فرد دیگری در فضای مجازی است اظهار کرد: فضای مجازی در یادگیری دانش‌آموزان اختلال ایجاد کرده و پیامدهای اخلاقی و اعتقادی به دنبال داشته و یک فضای هرزه نگاری هم بوجود آمده است. همچنین یکی از دلایل مهم بالارفتن سن ازدواج، فضای مجازی است.
وی تاکید کرد که علت بروز بسیاری از آسیب‌ها در حوزه دانش‌آموزی فقدان مهارت‌هایی چون سواد رسانه‌ای است که باید به آن توجه شود.