رالی مرگ در محور سوادکوه

حرف آنلاين/ سارا ربیعی : نگاهش مات ومبهوت در ازدهام جمعیت به بدن های بیجان پدر ومادر وخودرویی که مانند کاغذ مچاله و در هم پیچیده شده است خیره می ماند.اینجا کودکی 6ساله تمام زندگی خود را در یک لحظه از دست داده است. اشک و خونش بهم آمیخته  ولی نمی داند فریاد بی کسی […]

حرف آنلاين/ سارا ربیعی : نگاهش مات ومبهوت در ازدهام جمعیت به بدن های بیجان پدر ومادر وخودرویی که مانند کاغذ مچاله و در هم پیچیده شده است خیره می ماند.اینجا کودکی 6ساله تمام زندگی خود را در یک لحظه از دست داده است. اشک و خونش بهم آمیخته  ولی نمی داند فریاد بی کسی اش را برای که سر دهد.

اینجا محورهای مواصلاتی سوادکوهست،جایی که قربانیان بیشماری را تا به امروز به خود دیده است.محور سوادکوه،همواره جز مهمترین وپرترددترین خطوط مواصلاتی استان مازندران به حساب می آید و در اغلب موارد بخصوص ایام پرتردد وخاص سال شاهد حوادث دلخراش بیشماری بوده است تا آنجا که این خطوط به “جاده مرگ”لقب گرفته است.

فصل تابستان نیز یکی از ایام پر ازدهام دراین محورهاست،فرا رسیدن تعطیلات تابستانی وسرازیر شدن سیل بیشمار مسافران در این کمربند سبزشمالی این محور را تبدیل به قتلگاهی برای شکارجان مسافران کرده است.

کم نبوده اند شاهدانی که در جاده های مرگ چشمان خیس از اشک زنی را که براثر تصادف شوهر وفرزند خود را از دست داده است ویا کودکی  خردسال که تمام خانواده اش را دریک لحظه از دست می دهد و در ازدهام جمعیت ناگهان با دیدن جنازه های بیجان پدر ومادر پی به بی کسی اش می برد را به نظاره نشسته اند. از این دست حوادث در این جاده ها بسیار است ولی تا به امروز کسی پاسخگوی از بین رفتن جان انسانها در این محورها نبوده است.

اگرچه نمی توان خطا ها و غفلت های ناشی از عوامل انسانی را در بروز این دست حوادث نادیده گرفت اما پیشرفت کند دستگاه های راه سازی در  چهار بانده کردن این خطوط  شاید به افزایش نرخ تلفات بیش از پیش افزوده است.

*علل تصادفات در محورسوادکوه

فرمانده پلیس راهور شهرستان سوادکوه با اشاره به  تعداد بیشمار سوانح رانندگی در سطح جاده های سوادکوه علل این امر را عدم رعایت مقررات راهنمایی ورانندگی توسط رانندگان،عدم رفع نقاط حادثه خیز و پیشرفت کند تعریض جاده های این محور می داند.

وی یادآور می شود:شیب نامناسب برخی نقاط ماننده جاده گدوک،عدم نصب تابلوها ،علائم  و قرار گرفتن آنها در جایگاه مناسب و عدم اطلاع رسانی صحیح و به موقع در نقاط حادثه خیز به رانندگان می تواند از عومل دیگر تصادفات بیشمار این خطوط باشد.

* کیفیت پایین خودروها

دادستان شهرستان سوادکوه نیز افزایش تعداد بیشمار و نبود کیفیت های لازم در خودروها،شرایط جاده، وضعیت آب و هوایی و خطای انسانی را در وقوع سوانح جاده ای این شهرستان دخیل می داند.وی هرچند خطای انسانی را مهمترین عامل درافزایش تصادفات می داند اما استاندارد نبودن خودروها را نیزدلیلی برای عدم کنترل خودرو توسط رانندگان و روند صعودی افزایش خطای انسانی تلقی می کند.احمد محمدی خط مشی شرکت های خودروسازی را صرفا بحث تجارت می داند و اظهار می کند: تولید  خودرو هیچ تناسبی با جاده های کشور ندارد وهمین امر در محورهایی مانند سوادکوه که توان پذیرش زیاد خودروها را ندارد باعث ایجاد بار ترافیکی و تصادفات می شود.وی نا ایمن بودن راه ها و عدم نظارت کافی بر حمل ونقل علی الخصوص نظارت نادرست در احداث جاده ها توسط پیمانکاران را از عوامل کلیدی دیگر در بحث جاده های مرگ می داند.

* کمبود امکانات درمانی

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان سوادکوه نیز با اشاره به کمبود امکانات به خصوص در بحث امداد جاده ای  بخصوص در نقطه استراتژیک جوارم که هرساله قربانیان زیادی می گیرد اذعان داشت:بحث امداد جاده ای می تواند در پیشگیری ازحوادث دلخراش جلوگیری کند اما متاسفانه  در جاده ای کلیدی و معبر حادثه خیز همچون جوارم به دلیل نبود زمین برای احداث یک درمانگاه امدادی که بتواند خدمات بیشتری را در اختیار مصدومین قرار دهد ما شاهد افزایش تلفات جاده ای در این راه ها هستیم. نبود بیمارستان مناسب دارای امکانات و تجهیزات کافی برای انتقال مصدمین تصادفات جاده ای آمار تلفات را در این محور افزایش داده است.

*آماری تاسف بار،هشداری برای مسئولین و رانندگان

از اول تیرماه سال قبل تا اوایل تیرماه امسال 337 فقره تصادف در جاده های شهرستان رخ داده است که از این تعداد چیزی حدود180 نفر فوت و مصدوم شده اند. این آمار نه تنها نشان از روند صعودی افزایش تصادفات است بلکه یادآور رخداد فاجعه ای ایست که شاید برخی مسئولین آگاهانه یا ناآگاهانه ازآن می گذرند و کسی مسئولیت قربانی شدن جان انسان ها را برعهده نمی گیرد.

*راه حل های کاهش تصادفات

نظارت بر روند اجرای سریع  چهار بانده شدن محور مواصلاتی سوادکوه می تواند تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات و قربانی شدن مسافران در “رالی مرگ”داشته باشد.  همچنین نظارت مسئولین امر بخصوص نهاد راه و شهرسازی در استاندارد بودن جاده ها و شناسایی نقاط حادثه خیز راهکاریست که اجرای آن می تواند ضامن امنیت محور مواصلاتی شهرستان باشد.

به عقیده محمدی دادستان شهرستان سوادکوه، تولید خودروهای استاندارد وفرهنگ سازی از سنین کودکی برای رعایت قوانین در سطح جاده ها عاملهایست که می تواند نرخ تلفات جاده ها را کاهش دهد.تکمیل و تجهیز بیمارستان و پایگاه های امدادی می تواند مانع از وقوع حوادث ناگوار بعد از تصادفات باشد.

فرمانده پلیس راهور نیزبا تاکید بر لزوم توجه رانندگان به مقررات راهنمایی و رانندگی،اطلاع رسانی مناسب و دقیق در خصوص وضعیت راه ها و واعلام نقاط حادثه خیز را از راهکارهای محدودکننده قربانیان حوادث رانندگی دانست.