رئیس جهاد کشاورزی مازندران؛

ذخیره‌سازی آب، اولویت نخست جهاد کشاورزی مازندران در بخش چهاردانگه ساری

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: اولویت‌های متفاوتی در بخش چهاردانگه ساری وجود دارد که مهم‌ترین آنها ذخیره‌سازی آب است و حتی برای حل مشکلات کمبود آب، لایروبی آب‌بندان‌ها و قنات‌ها و نیز انهار در حال انجام است.

عنایتی رئیس جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با حرف آنلاین با بیان اينکه فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه کشاورزی بخش چهاردانگه ساری انجام شده است تا بتواند نیاز غذایی کشور و مردم مازندران را تامین کند، اظهار کرد: اولویت‌های متفاوتی در شهرستان چهاردانگه وجود دارد که مهم‌ترین آنها ذخیره‌سازی آب است.

عنایتی با بیان اینکه اقداماتی که در حوزه کشاورزی وجود دارد و تغییرات آب و هوایی مواردی که حتی سرزمین مازندران را هم تحت تاثیر قرار داده است، افزود: برای حل مشکلات کمبود آب، لایروبی آب‌بندان‌ها و قنات‌ها و نیز انهار در حال انجام است البته برای اقدامات بیشتر و گسترش این موارد نیاز به اعتبار است تا در این حوزه آب بخش کشاورزی را تامین کنیم.

جهاد کشاورزی مازندران به دنبال تغییر الگوی کشت

وی درباره تغییر الگوی کشت جهت رفع مشکلات کمبود آب، تصریح کرد: در سال‌های اخیر اقدامات موثری برای احداث باغات در اراضی شیب‌دار در حال ‌بهره‌برداری است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران احداث باغات گل‌ محمدی و گیاهان دارویی را یکی از اقدامات موثر دیگر در بخش چهاردانگه ساری دانست و تصریح کرد: از آنجایی که این ظرفیت برای این منطقه وجود دارد امیدواریم این ظرفیت را افزایش دهیم و برای بهره‌برداری یکپارچه تعاونی‌هایی باید تشکیل شود تا بتوانیم به درستی از این ظرفیت استفاده کنیم.

این مسئول در خصوص مشکلات حوزه دامپروری در بخش چهاردانگه ساری نیز گفت: یک شهرک دامپروری در چهاردانگه فعال است، البته دو مصوبه از ستاد تسهیل دریافت کردیم که یکی از این موارد دامداری سپیدان و نیز احداث دامداری ۵ هزار راسی است.

وی تصریح کرد: گرچه به دنبال راه‌اندازی شهرک دامپروری در چهاردانگه هستیم که این موارد در اولویت قرار دارد چون خواستگاه و اکولوژیک منطقه برای دامپروری مناسب است و حتی کارخانه شیر کیاسر می‌تواند شهرک دامپروری چهاردانگه را با دریافت شیرهای مازاد در این بخش حمایت کند.

گل محمدی بخش چهاردانگه ساری

تعیین تکلیف اراضی دولتی در بخش چهاردانگه ساری

عنایتی از تعیین تکلیف ۴۵۰ هکتار از اراضی که با بخش‌های دولتی تداخل داشت خبر داد و یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در بخش چهاردانگه ساری وجود دارد مشکلات اراضی دولتی با اراضی شخصی است که رفع تداخلات در چهاردانگه و بخش ساری را تا پایان امسال به مرحله نهایی خواهیم رساند تا کشاورزان و بخش دولتی تکلیف خود را بدانند.

وی افزود: ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در منطقه چهاردانگه به منظور رفع تداخل با اماکن دولتی در دست اقدام است و سایر موارد نیز تا پایان سال اجرایی می‌شود تا از این طریق بتوانیم اقتصاد و الگوی کشت منطقه را در بخش کشاورزی رونق ببخشیم.