دولت نقش صادرکنندگان را در توسعه اقتصادی جدی بگیرد

در نشست هم‌اندیشی بازرگانان و تولیدکنندگان به مناسبت دهه تولید و تجارت در اتاق بازرگانی مازندران بر حمایت دولت از صادرکنندگان تاکید شد.

اسحق پاک نیا:  تقی پور رئیس اتاق بازرگانی مازندران در این نشست با بیان اینکه پنجره واحد تجاری یکی از مشکلات صادرکنندگان است که کامل اجرایی نشده است، گفت: اتاق بازرگانی استان واحدی را تجهیز و  مهیا کرده تا اما دستگاه‌های مربوطه نماینده خود را در آن مستقر کنند اما همکاری لازم صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات صادرکنندگان در استان زیاد است، افزود: از دستگاه‌های مسول در حوزه صادرات انتظار می‌رود تا همکاری بیشتری برای توسعه صادرات صورت بگیرد.

به گفته وی، مسائل مربوط به تعهدات ارزی به‌‌عنوان یکی از مشکلات اساسی صادرکنندگان است که در سطح استانی و ملی پیگیری‌های ویژه‌ای صورت گرفته است.

تقی‌پور تصریح کرد: اتاق بازرگانی به جایگاهی رسیده که استانداری مسولیت مطالعات بازارهای هدف صادراتی استان مازندران را به اتاق استان واگذار کرده و ما هم سه گروه را برای اجرایی شدن این موضوع فعال کردیم.

یوسف نژاد معاون‌صنعت اداره کل صمت مازندران نیز در این نشست گفت که تلاش می کنیم‌ که فضای کسب و کار طوری رقم بخورد که انتظار فعالان اقتصادی و مقام معظم رهبری برآورده شود.

پاسخگویی به مطالبه‌گری بخش خصوصی،اجرایی نشدن وعده‌های صادراتی مسولان اقتصادی و بی‌انگیزگی فعالان اقتصادی، تحریم‌های داخلی در کنار تحریم‌های خارجی، تفاوت نرخ دلار بازار و دلار سامانه‌ای و کم‌کاری رایزن‌های اقتصادی ایران در کشورهای هدف صادراتی بخشی از مشکلاتی بود که از سوی صادرکنندگان در این نشست مطرح شد.

بنابراین گزارش، حاضرین در جلسه درباره مشکلات اداری بانکی، بخشنامه‌های خلق الساعه گمرکی، مسائل مروبط استاندارد، خرید مواد اولیه از بورس کالا و مشکلات مالیاتی سخن گفتند‌.

یوسف نژاد معاون صنعت اداره کل صمت مازندران، امینی معاون بازرگانی خارجی اداره کل صمت مازندران، فغانی مدیرعامل خانه صمت مازندران، عسکرنیک نفس مدیر کل گمرکات استان مازندران و محمد ملاعلی پور مدیر کل استاندارد مازندران از مسولان حاضر در این نشست هم‌اندیشی بودند.