دورهمی نخبگان در استانداری

استاد گروه مدیریت دانشگاه آزاد قائم‌شهر، یکی از راهکارهای ایجاد وحدت لازم بین نخبگان جهت توسعه استان را تشکیل دبیرخانه تشکل‌ها نخبگان در استانداری مازندران اعلم کرد و گفت: استاندار متولی توسعه استان بوده و می‌تواند همه دولتی‌ها، نخبگان و اهالی فرهنگ را دور هم جمع کند. دکتر پیمان ولیپور در گفت‌وگو با حرف‌مازندران پیرامون […]

استاد گروه مدیریت دانشگاه آزاد قائم‌شهر، یکی از راهکارهای ایجاد وحدت لازم بین نخبگان جهت توسعه استان را تشکیل دبیرخانه تشکل‌ها نخبگان در استانداری مازندران اعلم کرد و گفت: استاندار متولی توسعه استان بوده و می‌تواند همه دولتی‌ها، نخبگان و اهالی فرهنگ را دور هم جمع کند.

دکتر پیمان ولیپور در گفت‌وگو با حرف‌مازندران پیرامون چالش‌های و راهکارهای مدیریت انقلابی در استان مازندران اظهارداشت: اگر استاندار فردی با شهامت و فرهنگ‌دوست باشد و دلش برای استان بسوزد باید شبانه‌روز وقت بگذارد، چرا که استان مازندران فقط متعلق به ما نبوده و به کشور و جهان نیز تعلق دارد، بزرگ‌ترین دریاچه دنیا در مازندران قرار دارد، کاملا توریستی و کشاورزی بوده و دارای معادن بسیار ارزشمندی است.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل دبیرخانه تشکل‌های نخبگان در استانداری توسط استاندار ضرورت دارد، اضافه کرد: در این دبیرخانه باید حضور نخبگان و اساتید دانشگاهی پررنگ باشد، استانداری در هر شهر یک مرکز به نام فرمانداری دارد که می‌تواند به‌راحتی تمام بخشنامه‌ها و دستاوردهای صنفی نخبگان را وارد شهرهای استان کند و از این طریق شاهد اتحاد، همدلی نخبگان و در عین حال توسعه همه‌جانبه استان خواهیم بود.

ولی‌پور در پاسخ به این سوال که تحریم مدیران تکراری در استان چطور باید شکسته شود تا جوانان خلاق و نخبه وارد سیستم مدیریتی شوند؟ گفت: مدیریت با وجود اینکه یک علم است یک سلیقه و کاراکتر نیز هست، کسی که وارد عرصه مدیریتی می‌شود باید هر دو فاکتور را باهم داشته باشد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ادامه چانه‌زنی‌هایی که در خصوص بازنشسته شدن افرادی که دارای بیش ۳۰ سال سابقه کار هستند، عنوان کرد: استفاده از ظرفیت جوانان نخبه دهه 60یا70 می‌تواند موثر باشد چون آن‌ها دارای هوش و ذکاوت بالاتری نسبت به گذشته هستند ولی متاسفانه سازمان‌ها نتوانستند برای این قشر کارهایی انجام دهند، این امر شاید سبب خروجشان از کشور شود که بسیار مضر است.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری تاحدودی نخبگان را دور هم جمع کرد ولی گفته شده کسانی که شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس می‌کنند معمولا موفق نیستند، اضافه کرد: از نظر من قرار نیست هر سیستمی تاسیس می‌شود موفق باشد، در این پارک پیشرفتی اگر به‌وجود بیاید پایدار خواهد بود.

رئیس سابق دانشگاه آزاد واحد قائم‌شهر در پاسخ به این سوال که آیا امکان ورود همه جوانان نخبه در عرصه مدیریتی وجود دارد یا اینکه شرایط دیگری برای فعالیت این جوانان نخبه باید مهیا شود؟ گفت: ما در عرصه مدیریت کارآمد سازمان‌ها چندین مولفه داریم یکی از بزرگترین مولفه کارایی سازمان‌ها در منابع انسانی است که تعریف آن تعدد نیروهای انسانی نیست، منابع انسانی در واقع به‌معنای قدرت کارآمدی نیروهای انسانی در راستای اهداف و توسعه سازمان است.

استاد گروه مدیریت دانشگاه آزاد قائم‌شهر ادامه داد: بنابراین هر چقدر منابع انسانی ما کارآمدتر و به‌روزتر شوند می‌توانند آن سازمان را قوی‌تر کنند، نیروهای جوان امروز که تحصیل‌کرده بوده و دارای اطلاعات زیادتری نسبت به گذشته هستند می‌توانند تاثیر بیشتری را در سازمان‌ها داشته باشند.

وی همچنین تصریح کرد: برای توسعه سازمانی قانون باید حاکم باشد، در انتخاب نیروهای مدیریتی از نخبگان باید شایسته‌سالاری مدنظر باشد که یکی از استانداردهای بالای قانونی محسوب می‌شود و چنانچه نتوانیم در سازمان به قانون توجه کنیم شایسته‌سالاری معنایی ندارد، در کنار آن باید به تبحر نیروها توجه کرد.

ولی‌پور در ادامه به معرفی شاخصه‌های مهم استان مازندران پرداخت و اظهار کرد: نزدیک بودن به پایتخت در کشور، بهره‌مندی از طبیعت بسیار بکر، دیدنی، سبز و توریستی موجب شده تا شاهد رشد استان در بخش صنایع و کشاورزی و همچنین گرانی زمین‌ها باشیم در کنار آن این موارد موجب بروز پیشرفت در دانشگاه‌ها و تبدیل آن‌ها به دانشکده‌ها شد.

این دکترای مدیریت با اشاره به تهدید تحصیل در مازندران و دریافت خدمت برای استان‌های دیگر، عنوان کرد: در حالی که آموزش‌ها در دانشگاه‌های ما در سطوح عالی و در حال رقابت با دانشگاه‌های بزرگ کشور ارائه می‌شود اما اساتید و نخبگان علمی ما در جاهای مختلفی از کشور در حال کار هستند در صورتی که باید این نخبگان باید در جایی متمرکز شوند، پیشنهادم به دولت این است که برای هر سازمانی یک اندیشکده تاسیس کند تا جایگاه نخبگان متخصص در آن رشته را حفظ کرده و به بحث کاربردی کردن علم کمک کنند.