دستگیری نوجوان کلاهبردار سامانه ثنا در آمل

پسر ۲۱ ساله تبعه خارجی که با ترفند "ارسال پیامک با عنوان سامانه ثنا قوه قضائیه " اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب ۱۱ نفر از هموطنان کرده بود، در آمل دستگیر شد.

به گزارش حرف آنلاین ؛ رئیس پلیس فتا مازندران گفت: در پی مراجعه چند تن از شهروندان به پلیس فتا شهرستان آمل مبنی بر اینکه پیامکی با عنوان سامانه ثنا و ابلاغ قضایی دریافت کرده‌اند و به درگاه جعلی پرداخت هدایت شده‌اند، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سرهنگ سامع خورشاد درباره دیگر اظهارات شاکیان، افزود: شاکیان با این تصور که اطلاعات کارت بانکی خود را در سایت قوه قضائیه ثبت می‌کنند، برای ثبت‌نام اقدام کرده بودند و در حالی که سایت مذکور (درگاه پرداخت)، شبیه سازی شده سایت اصلی بوده است، قربانیان بدون توجه به این موضوع در دام کلاهبردار اینترنتی واقع شده است.

او گفت: کارآگاهان پلیس فتا آمل در بررسی‌های انجام شده متوجه شدند که شهروندان دیگری نیز به همین شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفتند.

او افزود: با توجه به ارائه مستندات توسط شاکیان و با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی انجام گرفته، مشخص شد متهم پرونده پسر جوان ۲۱ ساله تبعه کشور افغانستان ساکن شهرآمل بوده است که در این خصوص با هماهنگی مقام قضائی نامبرده دستگیر و به پلیس فتا شهرستان انتقال داده شد.

سرهنگ خورشاد گفت: متهم پس از سرقت و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد، اقدام به خرید وفروش ارز‌های دیجیتال می‌کرد؛ این مجرم سایبری در ابتدا منکر هرگونه بزه ارتکابی شد و با سخنان گمراه کننده قصد فریب پلیس را داشت، ولی با هوشیاری کارشناسان پلیس فتا و روبه‌رو شدن با ادله دیجیتال انکارناپذیر جمع‌آوری گردیده لب به سخن گشود و به برداشت غیر مجاز ازحساب بانکی ۱۱ نفرکه ازهموطنان سراسرکشورتا این لحظه اعتراف کرد ومبالغ کلاهبرداری شده ازهموطنان تا این لحظه ۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد ریال بر آورد شده است.

رئیس پلیس فتا مازندران با اشاره به اینکه ارسال هر گونه پیامک با نام سامانه ثنا با شماره تلفن‌های شخصی و اپراتور‌های مختلف تلفن همراه صرفا شگردی در جهت کلاهبرداری افراد سود جو است، از شهروندان خواست که به این گونه پیامک‌ها و پیام‌های ارسالی مشابه توجه نکنند.

او  با بیان اینکه هیچ سازمان یا ارگان دولتی و خصوصی در هنگام ارسال ابلاغ‌ها به هیچ عنوان در خواست واریز وجه نقد نمی‌کند به شهروندان توصیه کرد که در صورت مواجه شدن با هرگونه پیامک ثبت نام و یا ابلاغیه واریز وجه یقین بدانند که این ترفندی برای کلاهبرداری است.