درویش‌ خیل بابل و عرب محله ساری دو کتابخانه روستایی مازندران برگزیده ملی شدند

در هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، دو کتابخانه روستایی در بابل و ساری برگزیده ملی شدند.

به گزارش حرف آنلاین، دو کتابخانه روستایی مازندران در درویش‌ خیل مرزون‌آباد بابل  و عرب محله شهرستان ساری به عنوان برگزیده ملی انتخاب شدند.

مازندران تاکنون همواره در حوزه کتاب و کتابخوانی و در بخش‌های مختلف فرهنگی توانسته، افتخارات فراوانی بدست آورد چراکه مهد نخبگان، فرهیختگان و عالمان در سراسر استان است.

اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران به عنوان یکی از ارکان‌های تاثیرگذار فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین مردم به ویژه در مناطق روستایی و کم برخوردار با اقدامات خلاقانه و هدفمند توانسته است قدم‌های مثبتی بردارد.

اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، در راستای رسالت اجتماعی خود  برای تمامی اقشار جامعه به ویژه در حوزه ترویج کتابخوانی تلاش‌های فراوانی انجام داد و این کار را در عمل با وحدت، همدلی و هم‌گرایی با حمایت مسئولان دغدغه کتابخوانی دارند نشان داده است.

از آنجایی که قابلیت‌ها و برتری های فرهنگی روستاهای مازندران قابل مشاهده است و با درخشش و برگزیده شدن در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران این موضوع در عمل نشان داده شده است‌.

همفکری میان نهادهای مختلف فرهنگی و روستایی و عمرانی در رونق گرفتن اهداف و برنامه‌های فرهنگی موجب افزایش فراوان شرکت کننده  استان مازندران در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شده است‌.

از جمله اهداف این جشنواره گسترش، توسعه و ترویج تقویت برنامه‌های کتابخوانی و تقویت زیر‌ ساخت‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی در مناطق روستایی و آبادی‌هایی عشایری بود.

علاوه بر تاثیرات فرهنگی و اجتماعی جشنواره، افزایش انسجام فرهنگی و اجتماعی، بسط و گسترش و تجهیز کتابخانه‌های عمومی و مساجد و مدارس نیز  از دیگر دستاوردهای مهم این جشنواره بود. استان مازندران همه ساله بالاترین میزان حضور در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را به خود اختصاص می‌دهد.

بار دیگر امسال افتخار دیگر نصیب مردم کتابخوان و فرهنگ دوست مازندران شده است و در هشتمین دوره جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب، کتابخانه روستایی “عشق‌علی آقاجانی درویش‌ خیل مرزون‌آباد شهرستان بابل ” و کتابخانه روستایی “مرحوم عیسی رضایی عرب محله شهرستان ساری” به عنوان برگزیده ملی انتخاب شدند.

براساس اعلام رسمی از سوی دبیرخانه این جشنواره ملی، 285 روستا از استان‌های سراسر کشور به هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب مدارک لازم را ارسال کردند که از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره پس از بررسی و انجام مرحله غربالگری 50 روستا به مرحله داوری نهایی راه یافتند.

پس از انجام مرحله نهایی داوری تعداد 9 روستا انتخاب و یک روستا به عنوان روستای استمرار معرفی شد.