درخواست ماهیگیران مازندران بر اجرایی شدن مصوبه ۱۰۰ میلیارد تومانی سفر رئیس‌جمهور

حرف آنلاین: رئیس اتحادیه تعاونی ماهیگیران، گفت: در صورت اجرایی شدن مصوبه ۱۰۰ میلیارد تومانی سفر رئیس‌جمهور از محل تعدیل، ساماندهی، اقتصاد و تثبیت اشتغال در حوزه جامعه صیادی  شرکت‌های تعاونی اختصاص یابد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

از آغاز فصل صید در سال گذشته یعنی ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۰ الی ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ به میزان ۱۳۶۲ تن ماهی استخوانی از دریای خزر توسط ماهیگیران مازندران صید شده  که براساس آمار کاهش ۳۴ درصدی را شاهد بودیم.

میزان سرانه صید هر تعاونی حدود ۳۲ تن بوده که آن هم نسبت به سال قبل با کاهش ۳۱ درصدی مواجه گردید. مهم‌ترین علت کاهش تعداد ماهی‌ها به منظور صید در مازندران آلودگی رودخانه بر اثر ورود فاضلاب خانگی و صنعتی، سموم کشاورزی و  افزایش صیدهای غیرمجاز به علت کمبود نیروی یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات  است.

طبق گزارش رسمی شیلات مازندران، چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت صیادی پره در استان به کار صید ماهیان استخوانی در دریای خزر مشغول هستند.

خشایار نوایی رئیس اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره مازندران در خصوص صید در استان مازندران با اشاره به اینکه صیادان مازندرانی در بحث تکثیر ماهی‌ها حضور فعال داشتند، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال وضعیت صید مطلوبی داشته باشیم و همین عاملی می‌شود تا صیادان با امید و آرزو برای صید وارد دریا می‌شوند.

نوایی با بیان اینکه ۴ هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ تعاونی پره از رامسر تا میانکاله فعالیت دارند، افزود: از بین این شرکت‌ها، ۵۰ تعاونی پره خود را برای آغاز فصل صید و صیادی آماده کردند.

وی در خصوص مشکلات مالی شرکت‌های تعاونی پره، گفت: خواسته به حق جامعه صیادی نیز محقق نشد و صیادان با توجه به افزایش ماشین‌آلات و ادوات صیادی برای خرید ادوات صید با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کردند و حتی برخی از شرکت‌ها به‌دلیل همین بدهی و کاهش صید امسال نمی‌توانند به دریا بروند.

رئیس اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره مازندران درباره تعدیل و تثبیت شغل صیادی، سخت و زیان‌اور بودن شغل صیادی و بیمه صیادان، یادآور شد: همچنان این خواسته مهم صیادان اجرایی نشد و با توجه به‌ اینکه پیگیری‌های زیادی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است اما همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این مسئول افزود: در صورت اجرایی شدن مصوبه ۱۰۰ میلیارد تومانی سفر رئیس‌جمهور از محل تعدیل، ساماندهی، اقتصاد و تثبیت اشتغال در حوزه جامعه صیادی  شرکت‌های تعاونی اختصاص یابد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سهم پرداخت حق بیمه هر ماهی‌گیر ماهانه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده که این رقم با توجه به فعالیت ۶ ماهه بسیار سنگین است و امیدواریم طرح کاهش حق سهم بیمه ماهیگیران از ۲۷ به ۱۷درصد کاهش یابد.

براساس مصوبات کمیته مدیریت صید سازمان شیلات ایران صید ماهی‌های استخوانی در دریای خزر، حدود ۱۱۰۰ نفر از صیادان میانکاله در قالب ۱۳ تعاونی پره از ۱۷ مهر ماه تورهای خود را در دریای مازندران پهن می‌کنند.

بر همین اساس از ۱۹ مهر ماه آغاز صید برای تعاونی‌هایی که در طرح کمک تکثیر طبیعی به منظور حفاظت و بازسازی ذخایر دریای خزر فعال بودند،  آغاز می‌شود.

همچنین شروع فصل صید ماهی‌های استخوانی برای سایر تعاونی‌های پره ۲۲ مهر ماه خواهد بود.

تورهای ۵۴ تعاونی پره که در سطح استان مازندران از نیمه دوم مهر ماه در دریا پهن شد تا ۱۵ فروردین سال بعد ادامه دارد.