ضرورت احترام به طبیعت و ارزش های جوامع محلی در بوم گردی مازندران

با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و آغاز سفرهای بهاری علاقمندی خانواده ها به طبیعت گردی و بوم گردی افزایش می یابد تا از طبیعت سحر انگیز شمال لذت ببرند.

به گزارش حرف آنلاین؛ انتظار داریم مهمانان عزیز که بوم گردی مازندران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند به طبیعت ،فرهنگ و ارزش‌های محلی احترام بگذارند.

متاسفانه جاانداختن زباله، بالابردن صدای موسیقی، پوشش نامناسبت مردان و زنان ، شکستن درختان، خاموش نکردن آتش، مزاحمت برای حیوانات محلی ودامداران ، سرو صدای شبانه از جمله عارضه هایی است که برخی گردشگران بوم گرد در روستاها دارند.‌

عرصه های جنگلی ، روستا و طبیعت جای آرامش، آسایش ، امنیت ،تفکر و استراحت است که باید به فرهنگ مسلط گردشگری تبدیل شود.از سوی دیگر مردم زحمتکش روستاها بخاطر کارو تلاش روزانه باید سرشب بخوابند تا مهیای کار روز بعد شوند از این رو بوم گردان نباید مانع استراحت آنها شوند.

بوم گردی اگرچه موجب تقویت اقتصاد روستاها می شود اما نباید مخل امنیت و سلب آرامش روستاییان و بی احترامی به فرهنگ و ارزش های جوامع محلی گردد. لذا ابتدا از گردشگران و سپس از نهادهای مسوول، بویژه میزبانان و صاحبان اقامتگاه ، شوراها و دهیاران تقاضا می کنم با درک عمیق از اهمیت حفظ ارزش های بومی و محلی فارغ از روش های سلبی و تحکمی همگان را به رعایت موازین اخلاقی وسفری امن و بانشاط ترغیب و تشویق کنیم.‌

امر آموزش و فرهنگ سازی مقوله بسیار مهمی است که کنشگران و تسهیل گران فرهنگی و اجتماعی، شوراها و صاحبان اقامتگاه ها باید بدان توجه کنندتا هم چرخ اقتصاد روستاها بچرخد و هم بهداشت و ارزش های جوامع محلی حفظ شود که برای تحقق این مهم استانداری و دستگاه های فرهنگی نیز باید تدابیر و تمهیدات لازم را اتخاذ نمایند.