خلاقیت و انتشار واقعیت، نیاز روابطعمومیها
ساری-خبرنگار حرف: در نشست مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی، فرمانداری ها و دانشگاه های استان با استاندار مازندران و معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری مسائل مربوط به حوزه اطلاعرسانی دولت بحث و بررسی شد. پس از سخنان ابتدایی احمد مظفری مدیرکل روابط عمومی استانداری، احمدحسینزادگان معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری مازندران ضمن بیان مشکلات و […]
ساری-خبرنگار حرف: در نشست مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی، فرمانداری ها و دانشگاه های استان با استاندار مازندران و معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری مسائل مربوط به حوزه اطلاعرسانی دولت بحث و بررسی شد. پس از سخنان ابتدایی احمد مظفری مدیرکل روابط عمومی استانداری، احمدحسینزادگان معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری مازندران ضمن بیان مشکلات و کمبودها، پیشنهادات و خواسته های خود را از مدیران روابط مطرح کرد. سپس مدیران روابط عمومی نظرات، پیشنهادات و مشکلات حوزه کاری خود را مطرح کردند و پس از آن پای سخنان نسبتا طولانی استاندار نشستند.
بیتوجهی به وظایف روابط عمومی ها در دستگاه های اجرایی، کمبود نیروی انسانی متخصص، انتشار اخبار خام و بدون تحلیل،تعریف و تمجید روابط عمومی ها از مدیران به جای انعکاس واقعیتها، ضرورت افزایش رضایت مندی مردم از طریق انتشار اخبار و اطلاعات صحیح از سوی روابط عمومی ها و افزایش خلاقیت و ابتکار از سوی روابط عمومی ها در این نشست به بحث گذاشته شد. برگزاری جشنواره روابط عمومی، کارگاه های آموزشی و درخواست استاندار برای اطلاع رسانی هدفمند خدمات دولت را می تواند نتیجه این نشست دانست.
* توجه به سامانه سامد
استاندار مازندران در این نشست با اشاره به اینکه باید پذیرش انتقاد را از خودمان شروع کنیم زیرا انتقاد نشانه حیات است اما باید انتقاد موثر باشد بر ضرورت رصد سامانه سامد توسط روابط عمومی تاکید و تصریح کرد: بسیاری از خواسته های مردم در سامانه سامد ثبت می شود و رفع و بر آورده کردن آنها نیاز به بودجه ندارد، روابط عمومی ها می توانند این پرسش ها و خواسته ها را مطالعه و بررسی کنند تا مردم برای شنیده شدن صدایشان به سراغ رسانه های بیگانه نروند.
محمد اسلامی با بیان اینکه امروز در دنیایی با جنگ نابرابر زندگی می کنیم و در این برهه روابط عمومی ها هنرمندانه باید به وظایف خود عمل کنند، افزود: بی ثباتکننده منطقه ایران را محکوم به بی ثباتی می کند، جای حق و باطل تغییر کرده و باید با آنها مقابله کنیم. امروز به جمهوری اسلامی تهمت کشورگشایی می زنند در حالی که حتی در تاریخ یک مورد کشورگشایی از ایران هم وجود ندارد. ایران همیشه مورد تهاجم واقع شده است و نمونه بارز آن هشت سال جنگ تحمیلی است.
استاندار مازندران تصریح کرد: طی سال ها مظلومانه رفتار کردیم اما آنان همچنان در رسانه های خود علیه ایران می گویند، تروریست تربیت کردند و حقوق دلاری دادند.آمریکایی ها در تمام سخنرانی های خود ایران را زیر سوال می برند، به درگیری فیزیکی تهدید می کنند، با جنگ اقتصادی به مبارزه با ایران آمده اند اما نکته مهم این است که یک عده ای هم که نمی دانیم چه هدفی را دنبال می کنند در رسانه ها شکست دولت را تبلیغ می کنند اما بدانند هجمه های داخلی فقط به نفع دشمن است.
* انتقاد استاندار از روابطعمومیاش!
اسلامی با اشاره به اینکه از مظفری روابط عمومی استانداری انتقاد هر روزه دارم که چرا فقط خبر استاندار را پوشش می دهد، اظهار کرد: باید مطالب استانداری محتوا داشته باشد و مطالبات پیگیری شود. دسترسی آزاد اطلاعات و دیوار شیشه ای مدیران مصادیق اجرایی دارد که روابط عمومی ها باید آن را تبیین کنند.
* قصد تغییر مدیران را ندارم
وی از توجه به اخبار کم اهمیت نظیر جا به جایی مدیران گلایه کرد و با بیان اینکه در جلسه شورای برنامه ریزی استانداری هم گفتم که قصد جابه جایی مدیران را ندارم زیرا مدیریت بگیر و ببند نیست، تصریح کرد: در فعالیت مدیران بینش و کارکرد برایم مهم است، باید انضباط فکری و رفتاری بر فضای مدیریتی حاکم باشد و اگر در این شرایط مدیری همگام بود خواهد ماند. متاسفانه جریانی در استان به دنبال ناکارآمد نشان دادن استان است و می خواهد دولت را به این واسطه تخریب کند. اسلامی با اشاره به اینکه هر فردی در زمینه خدمتی به اندازه دامنه فعالیت خود باید پاسخگو باشد، تصریح کرد: باید برای پاسخگویی در برابر مردم مکلف باشیم زیرا فضای مجازی ذهن مردم را هدف قرار داده است و اگر خوب کار نکنیم نتیجه ای منفی خواهیم گرفت.
* “خلاقیت” نیاز امروز روابطعمومی
استاندار مازندران با بیان اینکه جمع بندی دغدغه نخست مردم و مشخص شدن سهم هر دستگاه و تلاش برای اجرای آن مهم است و اگر دستگاهی در این خصوص موفق است، روابط عمومی آن را خوب منعکس کند و اگر کاستی وجود داشت، به موقع به مدیر دستگاه انعکاس دهد، گفت: روابط عمومی جمعیت نمی خواهد، فکر، خلاقیت و استفاده از ابزارهای روز می خواهد و به دلیل اینکه در معرض تهاجم قرار داریم وظیفه روابط عمومی ها حساس تر می شود.
اسلامی با اعلام اینکه جشنواره روابط عمومی و کارگاه های آموزشی از نیازهای حوزه روابط عمومی است که باید انجام شود، بیان کرد: روابط عمومی ها باید مازندران را یکپارچه ببینند و در این زمینه فعالیت کنند.
وی با اشاره به اینکه ساختار دولت بسیار بزرگ شده است و باید کوچک سازی رخ دهد، عنوان کرد: با کوچک شدن دولت هزینه ها کاهش می یابد،ابلاغ ساختارهای جدید باید در زمینه نیروی انسانی رخ دهد و سادهسازی امروز در ابلاغ جدید ساختاری مورد توجه است.
اسلامی با اعلام اینکه به ادارات سه ماهه فرصت دادیم که اتوماسیون اداری را تکمیل کنند تا شاهد کاهش بروکراسی اداری باشیم، گفت: در سال جاری 74 هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ شش درصد برای ایجاد اشتغال پیش بینی شده و برای این منظور سامانه کارا طراحی شده است که تاکنون 7500 نفر در آن ثبت نام کرده اند. این درخواست ها در عرض 45 روز بررسی شده که این یک رکورد محسوب می شود. روابط عمومی های بانک های درگیر با این تسهیلات پیگیر این تسهیلات باشند و نتیجه را پیگیری و انعکاس دهند.
* روابط عمومیها واقعیت را منعکس کنند
معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه روابط عمومی ها واقعیت های دستگاه مربوطه خود را منعکس کنند، گفت: روابط عمومی ها به اندازه لازم دیده نمی شوند،بخشی از این موارد بر عهده مدیران است که یا منابع مالی ندارند یا نیروی انسانی با کیفیت در اختیار روابط عمومی نیست.
احمد حسین زادگان با اشاره به اینکه به حوزه روابط عمومی کمتر توجه شده است،تصریح کرد: اگر قرار باشد که روابط عمومی مشکلات و واقعیت ها را به مدیران منعکس کنند، مدیران باید انتقادپذیر باشند و فقط به دنبال تمجید و ستایش نباشند. وی با تاکید براینکه روابط عمومی باید واقعیت جامعه را به مدیر گزارش دهد، اظهارداشت: مردم با حجم زیادی از اطلاعات و اخبار روبرو هستند که بخشی را رسانه ها منتشر می کنند و متفاوت هست با خبر عادی که روابط عمومی بدون تحلیل و تجزیه ارائه می دهد، امروزه به تعداد افراد جامعه اخبار منتشر می شود و صحت و سقم آنها مشخص نیست. به گفته وی با انتشار اخبار غیرواقعی در سطح جامعه مواجه هستیم و تعداد و کیفیت اخبار روابط عمومی ها در برابر انها اندک است و حتی جذابیت لازم برای رقابت هم ندارد، بنابراین نیازمند تحلیل و تجزیه اساسی در حوزه اطلاع رسانی دولت هستیم.
حسین زادگان ادامه داد: اگر قرار است شاهد افزایش کیفیت و پاسخگویی به مردم باشیم، یک ضلع آن دولت است و ضلع دیگر روابط عمومی. هر میزان روابط عمومی درست اخبار را به مردم منعکس کند و مزایا و معایب را به مردم بگوید،شاهد افزایش رضایت مندی مردم خواهیم بود.
به گفته وی،در فضای مجازی با انبوه اخبار مواجه هستیم و جوانان بدون اینکه فرصت تجزیه داشته باشند، می پذیرند. وظیفه داریم که اخبار را درست منتشر کنیم تا مردم به ما اعتماد کنند. وی اظهار داشت: این سوال بزرگ مطرح است که چقدر توانستیم اعتماد مردم را جلب کنیم،اگر روابط عمومی ها خوب هدایت شوند،ابزار داشته باشند، مدیران اعتقاد به روابط عمومی داشته باشند و نیروی انسانی خوب در اختیار آنان قرار بدهند، مطمئنا شاهد افزایش رضایت مندی مردم خواهیم بود.
معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری مازندران با بیان اینکه انتقال زحمات شبانه روزی دولت از طریق روابط عمومی امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: برخی مدیران فقط از روابط عمومی تبلیغ می خواهند و پژوهش محور رفتار نکردیم، بسیاری از مجموعه ها24ساعته کار می کنند ولی هنوز نتوانستیم رضایت مردم را کسب کنیم که نشان می دهد باید در این حوزه بیشتر کار کنیم.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0