خانه‌تکانی مازندرانی‌ها در خانه ملت/ اولین زن از ساری به مجلس رفت

ساری-گروه سیاسی/انتخابات مجلس دوازدهم به پایان رسید و نتایج تقریبا رسمی این انتخابات مشخص شد. برابر نتایج تقریبا رسمی دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، چهار نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی توانستند به مجلس بعدی راه یابند. یک نماینده نیز در مرحله ردصلاحیت‌ها، کنار رفته بود.

ساری-گروه سیاسی/انتخابات مجلس دوازدهم به پایان رسید و نتایج تقریبا رسمی این انتخابات مشخص شد. برابر نتایج تقریبا رسمی دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، چهار نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی توانستند به مجلس بعدی راه یابند. یک نماینده نیز در مرحله ردصلاحیت‌ها، کنار رفته بود. در ساری از میان بابایی کارنامی و منصورعلی زارعی، زارعی از چرخه رقابت ها حذف شد، شمس الدین حسینی در تنکابن و رامسر، شریعت در بهشهر و نکا، باقرزاده در بابلسر و فریدونکنار و حاجی پور در آمل توانستند به مجلس دوازدهم راه یابند.

در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی باقرزاده توانسته بود 30هزار رای کسب کند، شریعت 57هزار رای، حسینی 44هزار و بابایی کارنامی 42 هزار رای را به دست آوردند. در انتخابات 11 اسفند نیز این نمایندگان توانستند آرایی بیشتر از دوره گذشته خود کسب کنند و هر کدام بیش از 50 هزار رای به دست آوردند و تنها حاجی پور نماینده آمل تعداد آرای خود از 57 هزار رای دوره گذشته را به 28 هزار رای رساند و کمترین رای نمایندگان مجلس تاریخ این شهرستان را به خود اختصاص  داد.

مردم مازندران که 11اسفند ماه در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری آراءِ خود را به صندوق‌های انتخابات انداختند و در سه هزار و ۲۱۰ شعبه اخذ رأی شامل ۲ هزار و ۵۶۹ شعبه ثابت و ۶۴۱ شعبه سیار حضور یافتند، همواره در مشارکت انتخاباتی نقشی برجسته و پررنگ‌ داشتند و حتی در برخی دوره‌ها نام مازندران را در بین استان‌های پیشتاز و برتر انتخابات قرار داده‌اند.

واجدان شرایط رأی‌دهی در مازندران امروز باید از بین ۳۳۴ نامزد حضور در مجلس دوازدهم و پنج نامزد مجلس خبرگان رهبری نام افراد مد نظر خود را به صندوق می‌انداختند تا در نهایت ۱۲ نماینده منتخب مازندرانی‌ها از ۹ حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی و چهار نماینده این استان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.

برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امسال ۷۴۸ نفر نام‌نویسی کردند که پس از بررسی صلاحیت‌ها توسط هیئت اجرایی و هیئت نظارت، شورای نگهبان صلاحیت ۴۳۷ نامزد را تایید کرد  اما با کناره‌گیری ۱۰۵ نفر در نهایت ۳۳۲ نفر در گردونه رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

 

پرشور مانند همیشه

 

سال ۱۴۰۰ در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۲۰۵ مازندرانی واجد شرایط رأی دادن بودند که یک میلیون و ۵۰۲ هزار و ۴۷۹ نفر معادل ۶۰.۷ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند.

در انتخابات مجلس یازدهم و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز که ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، ۲ میلیون و ۴۳۲ هزار مازندرانی واجد شرایط حضور در انتخابات بودند که ۴۵.۶۵ درصد مشارکت توسط مازنی‌ها ثبت شد و این استان در جدول تفکیک استانی مشارکت انتخاباتی روی پله هجدهم قرار گرفت.

فرآیند رأی‌گیری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در مازندران همزمان با سراسر کشور از ساعت هشت صبح با باز شدن درهای ۲ هزار و ۵۶۹ شعبه ثابت و آغاز به کار ۶۴۱ شعبه سیار اخذ رأی آغاز شد.

برخی مردم مازندران در شهرستان‌های مختلف نخستین ساعات انتخابات را برای انداختن آراءِ خود به صندوق‌های رأی در نظر گرفتند و با حضور در شعب اخذ رأی طی ساعات اولیه رأی‌گیری، آغازی پرشور برای انتخابات ۱۱ اسفند رقم زدند.

واجدان شرایط رأی‌دهی در مازندران امروز باید از بین ۳۳۲ نامزد حضور در مجلس دوازدهم و پنج نامزد مجلس خبرگان رهبری نام افراد مد نظر خود را به صندوق بیندازند تا در نهایت ۱۲ نماینده منتخب مازندرانی‌ها از ۹ حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی و چهار نماینده این استان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شود.

برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امسال ۷۴۸ نفر نام‌نویسی کردند که پس از بررسی صلاحیت‌ها توسط هیئت اجرایی و هیئت نظارت، شورای نگهبان صلاحیت ۴۳۷ نامزد را تایید کرد. اما با کناره‌گیری ۱۰۵ نفر در نهایت ۳۳۲ نفر در گردونه رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

 

نتایج مجلس دوازدهم

 

بنا به اعلام ستاد انتخابات مازندران تا پیش از پایان قطعی شمارش آرا و تایید نتایج توسط شورای نگهبان نتیجه رسمی اعلام نمی‌شود.

در حوزه انتخابیه نکا، بهشهر و گلوگاه از بین تعداد نامزدها، ۳۱ نفر غلامرضا شریعتی با اختلاف نسبت به سایر رقبا پیروز انتخابات شد و برای دومین دوره پیاپی به مجلس راه یافت. در حوزه انتخابیه ساری و میاندورود تعداد نامزدها ۶۳ نفر علی بابایی کارنامی و عالیه زمانی کیاسری انتخابات شدند و برای نخستین بار از مازندران یک نماینده زن به مجلس رسید.

در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ نیز از بین ۵۷ نفر انتخابات در این حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شد. رقابت نزدیک بین عمران عباسی، مصطفی معلمی، علی کشوری و کمال علیپور  است که در دوم باید ۲ نماینده از بین آن‌ها انتخاب شود.

در حوزه انتخابیه بابل تعداد نامزدها ۴۹ نفر بود که حسن حسن‌نتاج و احمد فاطمی دو کرسی بابل در مجلس دوازدهم را کسب کردند و مهدی سعادتی نماینده این حوزه در مجلس یازدهم نتوانست دومین حضورش در مجلس را ثبت کند.

در حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار تعداد نامزدها ۱۷ نفر بود که علی‌اصغر باقرزاده برای دومین دوره پیاپی با اختلاف نسبت به سایر رقبا پیروز انتخابات شد.

در حوزه انتخابیه آمل از تعداد ۴۳ نفر نامزد رضا حاجی‌پور نسبت به سایر رقبا پیروز انتخابات شد. در حوزه انتخابیه نور و محمودآباد از میان۳۰ نفر  بدالوحید فیاضی توانست به عنوان نفر اول انتخابات به مجلس دوازدهم راه یابد.

در حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت تعداد نامزدها ۲۵ نفر بود که کامران پولادی با حدود ۲۴ هزار رای به مجلس دوازدهم راه یافت و رضا علیخانی و محمدعلی محسنی بندپی دوم و سوم شدند. محسنی بندپی نماینده این حوزه در مجلس یازدهم بود.

در حوزه انتخابیه رامسر، تنکابن و عباس‌آباد تعداد نامزدها ۱۹ نفر بود که سید شمس‌الدین حسینی نماینده مجلس یازدهم با اختلاف نسبت به علی شمس رقیب اصلی‌اش در انتخابات پیروز شد و برای دومین دوره پیاپی راهی مجلس شد.