حسابداری زیستمحیطی
دکتر صدیقه کامران راد عضو هیات علمی رشته حسابداری دانشگاه پیام نور استان مازندران در گفتوگو با حرف مازندران، اظهار کرد: ما در این رشته با ابزارهای کاری متنوع شامل نرمافزارهای حسابداری سروکار داریم که در شرکتها و واحدهای اقتصادی مورد استفاده قرار میگیرد که این تنوع بسیار خوب است چرا که در پی آن […]
دکتر صدیقه کامران راد عضو هیات علمی رشته حسابداری دانشگاه پیام نور استان مازندران در گفتوگو با حرف مازندران، اظهار کرد: ما در این رشته با ابزارهای کاری متنوع شامل نرمافزارهای حسابداری سروکار داریم که در شرکتها و واحدهای اقتصادی مورد استفاده قرار میگیرد که این تنوع بسیار خوب است چرا که در پی آن نرمافزارهایی که از کیفیت مناسب برخوردار نیستند کم کم از صحنه رقابت حذف میشوند.
وی افزود: نرمافزارهای فعال برای کسب رضایت مشتریان باید بهروزرسانی شده و موارد جدید در آنها گنجانده شود، با توجه به تغییر و تحولاتی که در نوع فعالیتهای واحدهای اقتصادی به تنوع محصولات تولیدی بتوانند پاسخگوی نیازهای مشتریان باشند وگرنه امکان حذفشان وجود دارد، بنابراین تنوع به ما حق انتخاب مضاعف میدهد و به ما این فرصت را میدهد که از بین آنها بهترین را با توجه به نوع و حجم فعالیتشان انتخاب کنیم.
کامران راد یادآور شد: متاسفانه در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی بهخصوص در حسابداری نظری اصلا درسی باعنوان کارآموزی و کارورزی که واحد عملی داشته باشد نداریم و تمامی دروس ما جنبه تئوری و نظری دارند که این عیب اصلی رشته ما است، پیشنهاد خودم بهعنوان کسی که سالیان سال در این رشته فعالیت دارم این است که در دوره کارشناسی در کنار دروس تئوری چند واحد کارآموزی برای دانشجویان درنظر بگیریم البته نه در شرایط فعلی ما که در رشته پدیریت دروس عملی داریم ولی واقعا هیچگونه نتیجه و خروجی مناسبی ندارد نه همت والا و نه انگیزه کافی وجود دارد و اساتید آن وقتی که باید برای این دروس صرف کنند نمیکنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای توجه جدی به گنجاندن و تدریس دروس عملی دانشگاه وارد عمل شود و با واحدهای مختلف اقتصادی استان قراردادی ببندد، اضافه کرد: ما شرکتهای فعال تولیدی، بازرگانی و هایپرمارکتها که جنبه بازرگانی دارند، با استفاده از ظرفیت اساتید ناظر، به دانشجویان کمک کنند تا زمانی از این دوره را در بخش آموزش عملی بگذرانند، تا علاوه بر آشنایی با نوع کار، مدیران مختلف، به کار در این رشته علاقهمند شوند.
وی با اشاره به اینکه دانشجویان این رشته پس از فارغ التحصیلی به چه کنم چه کنم میافتند که راه ورود به بازار کار چیست؟ گفت: دانشجویان باید به دنبال فردی آشنا بروند با تلاش یک دوره رایگان برای واحد اقتصادی کار کنند تا کار عملی را بیاموزند، البته دانشجویان ارشد ۶ ماه و دانشجویان دکتری تا دو سال با استاد راهنمای خود در ارتباط هستند تا مشکلات خود را بیان کرده و کار را به نتیجه برسانند، چه اشکالی دارد که ما برای دوره کارشناسی هم دروس ناظر عملی درنظر بگیریم همراه دانشجویان باشیم.
کامران راد اذعان داشت: بهطور کلی تا زمانی که شاهد واحدهای اقتصادی در جامعه باشیم به حسابداری نیاز داریم، بدون وجود حسابداری ما ثبت رویدادهای مالی و گزارشگری، محاسبه بهای تمام شده محصولات برای شرکتهای تولیدی نخواهیم داشت، امروزه هم که شاهد افزایش فعالیتهای تولیدی بهواسطه بازار سرمایه و بورس هستیم چرا که سرمایه اندک مردم را نیز به چرخه تولید هدایت میکنند پس حسابداران ما هم باید وجود داشته باشند و آینده این رشته در جهان روشن است.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مازندران با تاکید بر اینکه ما نیاز به حسابداران متخصص داریم، اظهار کرد: با توجه به اینکه ما امروز بهخصوص در مازندران با بحران آب روبرو هستیم اگر متخصصانی در زمینه حسابداری آب و محیطزیست داشته باشیم که بتوانند بهای تمام شده محصولات کشاورزی و باغی را حساب کنند شاید بتوانند برای کم کردن بهای تمام شده و مدیریت بهتر آن و در نهایت مدیریت منابع زیرزمینی صورت بگیرد، شاید حتی لازم باشد برخی از محصولات ما در داخل تولید نشود و به این دلیل که منابع زیادی از ما صرف کرده و بازخورد لازم را ندارد برونسپاری شود.
وی ادامه داد: حسابداران میتوانند با محاسبه بهای تمام شده آلایندگیهایی را که شرکتهای محیطزیست بهوجود میآورند یا فاضلابهایی را که در بستر رودخانه میریزند به جامعه کمک کنند تا هم به افزایش کیفیت محصولات و هم کاهش مصرف منابع در استان منجر شود و همچنین فعالیتهای بدون ارزش افزوده از چرخه اقتصاد استان حذف شود، پس ما نیاز به حسابداران متخصصی داریم تا در حوزه حسابداری آب و محیطزیست که بحران فعلی جامعه است کار کنند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0