حرف از آخرین وضعیت مناطق سیل زده مازندران گزارش می دهد: بازسازی راه ها و پل ها در انتظار بودجه

ساری- خبرنگار حرف | یکی از مهم ترین خسارت های بلایای طبیعی به ویژه سیل، خسارت به راه ها و پل های مواصلاتی است. سیل در شش ماهه اخیر به ۴۴ پل و صدها کیلومتر راه خسارت وارد کرده است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران گفت که سیل مهر ۹۷ […]

ساری- خبرنگار حرف | یکی از مهم ترین خسارت های بلایای طبیعی به ویژه سیل، خسارت به راه ها و پل های مواصلاتی است. سیل در شش ماهه اخیر به ۴۴ پل و صدها کیلومتر راه خسارت وارد کرده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران گفت که سیل مهر ۹۷ و فروردین و اردیبهشت ۹۸ مجموعا ۵۰۰ میلیارد تومان به راه ها و پل های مازندران خسارت زد که تاکنون ۵میلیارد تومان از اعتبارات آن پرداخت شده و ۳۰ میلیارد تومان دیگر ابلاغ شده اما هنوز پرداخت نشده است.
عباسعلی نجفی در نشست خبری هفته دولت، با اشاره به اینکه تامین ایمنی برای مسافران از اولویت های این اداره کل به شمار می رود؛ تصریح کرد: در برنامه های هفته دولت احداث دو دستگاه ساختمان پلیس راه گزنک و سوادکوه که در معاونت فنی نوسازی و احداث شده است در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه تعدادی از پروژه های روستایی استان ایمن سازی محورهاست از اقدامات مهم ایمن سازی تامین روشنایی نقاط پرحادثه است به نصب حفاظ های حاشیه جاده ها به عنوان جداکننده اشاره و بیان کرد: تعمیرات ابنیه فنی اقدامات خوبی صورت گرفته است، در ۵ ماهه نخست امسال بالغ بر ۳۷۰۰ متر نیوجرسی جداکننده در استان اجرا شده است همچنین ۸۵۰ کیلومتر خط کشی اصلی و فرعی روستایی به همراه نصب ۹هزار و ۶۰۰ علایم هشدار دهنده
نقاط پرحادثه در استان صورت گرفته است‌
نجفی با تاکید بر اینکه ۷هزار متر روشنایی طولی و محوری در مازندران اجرایی شده است، بیان کرد: میزان روشنایی راه ها ۳۴۰۰ کیلومتر در کشور است با این وجود ۳۴ درصد روشنایی کشور در استان مازندران نصب شده است.همچنین از ۴۲ دستگاه تونل موجود در استان ۴۰ دستگاه تونل روشنایی آن تامین شده است.
مدیرکل راهداری مازندران با بیان اینکه حفاظ و گاردیل ها در حاشیه راه ها نصب شده در حال جابه جایی است؛ افزود:
جایگزینی جداول بتنی با گاردیل از سمت محور بابل به قائم شهر آغاز شده است، در این طرح جدول بتنی جایگزین گاردیل ها می شود و با خاکریزی فضای سبز در محورها ایجاد خواهد شد.در این طرح ایمنی بهتری در جاده ها برقرار خواهد داشت و نیز مینی نیوجرسی در محور آمل بابل و کمربندی آمل در دست اجراست. در محور بابل تا ساری هم جداول بتنی جایگزین می شوند. همچنین تعمیرات و نگه داری گاردیل ها در مازندران ۵۲۰۰ متر مرمت صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه پاکسازی حاشیه جاده ها دائم در حال انجام است، گفت: جمع آوری زباله در حاشیه راه ها وظیفه راهداری نیست و دهیاری ها و بخشداری ها باید این امر را به انجام برسانند اما راهداری در امر جمع آوری زباله کمک می کند .
نجفی با اشاره به اقدامات این اداره کل تصریح کرد: بیش از ۷۵۰۰ تن عملیات اسفالت ریگلازی، ۱۳ کیلومتر آسفالت در محور شریانی، اجرای سه ستگاه ابرو و دیوار ضامن در استان در این مدت صورت گرفته است‌.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره بازسازی خسارت های سیل در استان بیان کرد: سیلی در نوروز ۹۸ و اردیبهشت پل های ،بالارستم، منگل، درویشان نکا و گلورد ساری را تخریب کرد؛ اداره کل راهداری راه های کنارگذر برای تردد مردم تامین کرد؛ پس از آن چهار دستگاه از پل ها در غرب استان شامب پل غریب، همت آباد و شیرود مرمت شد.
نجفی درباره میزان جبران خسارت این سیل بیان کرد: در مهر۹۷، ۲۴۷میلیارد تومان و در نوروز و اردیبهشت امسال ۲۹۶ میلیارد تومان خسارت به راه ها و پل های استان وارد شد. در ابتدا ۵ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۲به استان اختصاص یافت. شش میلیارد دیگر در دست پرداخت است و نیز ۳۰ میلیارد تومان نیز هنوز ابلاغ نشده است.بازسازی و بخشی از کارهای صورت گرفته با منابع و امکانات بخش خصوصی و اداره کل راهداری استان مازندران انجام شده است.
مدیرکل راهداری مازندران با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل استان؛ هفت شرکت ترانزیت بار، ۵ شرکت ترانزیت کالا با ۱۲۸ شرکت حمل کالا فعالیت دارند که ۱۷هزار و ۲۶۰ راننده با ۱۳هزار تعداد ناوگان با عمر بالای ۲۱ سال فعالیت دارند. همچنین ۲۰۴ شرکت مسافربری، ۶۰ شرکت اتوبوسرانی‌، ۱۱۳ شرکت مینی بوس رانی و ۱۳ شرکت سواری رانی با ۸۷۰۳ راننده با تعداد ناوگان ۵هزار و ۲۳۸ دستگاه با متوسط عمر ناوگان سواری ۱۱سال فعالیت دارند.
وی به پروژه های در دست اجرای این اداره کل اشاره و عنوان کرد: ۴۶۴ پروژه با مبلغ ۴۲۰۹ میلیارد ریال در اداره کل راهداری استان در دست اجرا است که ۱۴۶ پروژه راه روستایی، ۱۹ پروژه در حوزه فنی، ۴۲ پروژه بهسازی راه و ۳۰ پروژه ایمنی راه با ۵۴ پروژه روکش آسفالت اصلی فرعی و ۶۸ پروژه ابنیه فنی پل های بزرگ و کوچک و ۱۰۵ پروژه حوادثی می باشد.