تیرتاشِ متروکه؛ منزلگاه صادرات ریلی مازندران

تیرتاش ایستگاه متروکه ای در شرق مازندران است، ایستگاهی که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، مدیرکل راه آهن شمال می گوید قرار است این ایستگاه به عنوان ایستاه صادرات مرکبات مازندران به روسیه بازسازی و مورداستفاده قرار گیرد.

تیرتاش ایستگاه متروکه ای در شرق مازندران است، ایستگاهی که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، مدیرکل راه آهن شمال می گوید قرار است این ایستگاه به عنوان ایستاه صادرات مرکبات مازندران به روسیه بازسازی و مورداستفاده قرار گیرد.

ایستگاه راه آهن تیرتاش مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در شهرستان گلوگاه، بخش کلباد، دهستان کلباد شرقی، شمال روستای لمراسک، نزدیک امامزاده احمد لمراسک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۷۷۹۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در تقسیم‌بندی جدید راه آهن شمال که در سال ١٣٩۴ انجام شد، ایستگاه بنکوه نخستین ایستگاه و تیرتاش»، آخرین ایستگاه راه آهن منطقۀ شمال محسوب می‌شوند.

یکی از علت‌های اصلی احداث این ایستگاه، فعالیت شرکت دخانیات تیرتاش در نزدیکی ایستگاه راه آهن در گذشته بوده که سوخت و حمل بار توتون انیستیتو دخانیات را بارگیری و به تهران ارسال می‌کرد، اما در اواخر دهه ۶٠ با تغییر حمل و نقل ریلی به جاده‌ای، از کاربرد این ایستگاه کاسته شد و این ایستگاه در حال حاضر به متروکه‌ای تبدیل شده است. به علت نزدیکی به روستاهای «لمراسک» و «تیرتاش»، این ایستگاه همچنان محل توقف قطارهای محلی مسیر پل سفید تا بندرترکمن محسوب می‌شود و در آن مسافران جابه‌جا می‌شوند.

بخشی از ایستگاه در طول چند سال گذشته به شکل غیر اصولی بازسازی و به اصطلاح مرمت شد، اما این بازسازی‌ها به علت نامعلوم متوقف شدند و در حال حاضر در شرایط ایمنی به سر نمی‌برد و حتی امکان تخریب جدی برای آن وجود دارد.

 

بازسازی تیرتاش برای صادرات ریلی مازندران

 

حالا مدیر کل راه آهن شمال از صادرات ریلی محصولات باغی این استان خبرداد و گفت:‌ در آینده نزدیک این نوع صادرات محصولات مازندران به روسیه انجام خواهد شد.

رحمان معصومی افزود: ‌برای این منظور ایستگاه متروکه تیرتاش در مسیر خطوط راه آهن شمال دوباره فعال می شود تا صادرات ریلی از طریق این ایستگاه انجام شود.

وی ادامه داد: برای استفاده بیشتر از حمل و نقل ریلی به منظور جابه‌جایی بار در مازندران اقداماتی انجام شده که از آن جمله جذب سرمایه‌گذار به منظور انجام حمل و نقل ریلی است.

مدیر کل راه آهن شمال گفت:‌ برای این منظور ایستگاه راه‌آهن تیرتاش که تاکنون بسته و بلااستفاده بود با جذب سرمایه‌گذار در اختیار وی قرار گرفته و قرار است سالانه ۲۰۰ هزار تن صادرات گوشت، چوب و غلات و صادرات محصولات باغی مازندران از این طریق انجام شود.

وی افزود: برای استفاده از ظرفیت این ایستگاه راه‌آهن نیز امکانات مورد نیاز از جمله اضافه کردن یک خط راه‌آهن، ‌ دستگاه سوزن جدید تعبیه می شود تا از طریق این ایستگاه بارها به اینچه‌برون در استان گلستان بارگیری و ارسال شود.