تولید صادرات گرا اولویت اقتصاد مازندران

در نخستین کارگروه کارگروه تخصصی اقتصاد کلان اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران، دو مقوله تولید صادارات گرا و معافیت های معالیاتی تولیدکنندگان جهت ایجاد اشتغال و چرخش چرخ اقتصاد مازندران محور بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در ابتدای این جلسه کرم سینا رئیس کارگروه تخصصی اقتصاد کلان اتاق فکر توسعه و تعالی […]

1

در نخستین کارگروه کارگروه تخصصی اقتصاد کلان اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران، دو مقوله تولید صادارات گرا و معافیت های معالیاتی تولیدکنندگان جهت ایجاد اشتغال و چرخش چرخ اقتصاد مازندران محور بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه کرم سینا رئیس کارگروه تخصصی اقتصاد کلان اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران، در اولین جلسه این کارگروه با بیان این که  این اتاق فکر به دستور اکید استاندار مازندران جز اولویت های اتاق فکرهای استان است اظهار کرد: کارگروه تخصصی اقتصاد کلان شامل چهار بخش خصوصی، چهار بخش از دستگاه‌های اجرایی و چهار بخش  از دانشگاه ها است.

وی با بیان این که در این کارگروه باهم فکری در بخش علمی و پژوهشی، اجرایی و بخش‌های خصوصی  باید تعامل ایجاد کرده و بدین ترتیب مشکلات در حوزه اقتصاد استان مازندران شناسایی و به ارائه راه حل منتهی شود خاطرنشان کرد: در این راستا طی ابلاغی وظایف کارگروه ها،تعامل با دستگاه‌های اجرایی، بررسی وضعیت موجود، تدوین بسته  چاره اندیشی، شناخت مشکل،ارائه راهبرد و نوع چگونگی حل آن در این کارگروه بیان می شود.

به گزارش ایسنا ، رئیس کارگروه تخصصی اقتصاد کلان اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران همچنین افزود: در کارگروه اقتصاد کلان سه هدف اشتغال، مبارزه با گرانی، تورم و رشد و توسعه اقتصادی پیگیری  می شود که باید در دستور کار قرار گیرد. سینا با اشاره به این که ایجاد اشتغال، مبارزه با گرانی و رشد توسعه در گرو تولید است خاطرنشان کرد: کارگروه اقتصاد کلان به دنبال رفع موانع ارزش افزوده بانکی و ایجاد اشتغال بوده تا با ایجاد شغل،رفاه اجتماعی تامین شود.

*تولید صادرات گرا اولویت اقتصاد مازندران

وی خاطرنشان کرد:در بحث اقتصادی تولید صادرات گرا بسیار حائز اهمیت بوده و اگر تولید صادرات گرا نداشته باشیم  اتلاف منابع اتفاق می‌افتد. رئیس کارگروه تخصصی اقتصاد کلان اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران  با  اشاره به ورشکستگی واحدهای صنعتی یادآور شد: در استان مازندران دو هزارو 500 واحد صنعتی داریم که ۸۰ درصد آن ها ورشکسته هستند. سینا با تأکید بر این که یکی از عوامل مهم رونق اقتصادی تعاونی‌ها هستند  عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار واحد تعاونی داریم که تنهاده درصد آنه ا فعالیت دارند و این مسئله نیازمند عزم جدی است. وی با بیان این که ما نمی‌خواهیم جلسات فرمایشی باشد خاطرنشان کرد: بیان اهداف،گروه بندی ها،بررسی مشکلات در دستور کارگروه است و  در پایان این جلسه پنج گروه تشکیل می شود تا هر گروه به طور جداگانه به بررسی چالش های موجود و ارائه راهکارها بپردازد.

*فرار مالیاتی سرمایه گذاران کلان در حوزه اقتصادی

پرویز خالقی نماینده اداره کل اقتصاد و دارایی استان مازندران با اشاره به این که افرادی که فرار مالیاتی دارند از سرمایه گذاران کلان در حوزه اقتصادی هستند افزود: در بخش صادرات و واردات از اساتید دانشگاهی و بخش خصوصی نیز باید حضور داشته باشند. عضو کارگروه تخصصی اقتصاد کلان اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران  خاطرنشان کرد: این که امروز هزینه یک دلار صادرات در بخش خصوصی  چقدر تمام می شود،گردش پول و هزینه انتقال آن باید توسط بخش خصوصی بررسی شود. خالقی یادآور شد: در این کارگروه ها باید بخش خصوصی در کنار اساتید دانشگاه حضور داشته باشند تا راهکار در کنارعمل ارائه  شود.

*تغییر چشم انداز 20ساله مازندران

رحمان غفاری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ساری نیز در ادامه خاطرنشان کرد: چشم انداز ۲۰ ساله مازندران باید تغییر کند و جذب سرمایه گذار باید به صورت جدی اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به اینکه در بحث پیچیدگی اقتصادی بر فضای کسب و کار  و شاخص های آن مازندران رتبه مطلوبی ندارد گفت: بحث های مالیاتی و اعتبارات بانکی باید در جهت قابلیت های سرمایه‌گذاری در استان مازندران هدفمند شود.

این عضو کارگروه با تاکید بر این که تنوع و پیچیدگی اقتصادی در بحث اقتصاد مقاومتی صرف نیست خاطرنشان کرد:  در بحث اقتصادی باید ضربه گیر داشته باشیم به طوری که ۶۴ درصد از صادراتمان نفتی بوده و این  ضربه زننده است. غفاری افزود: جهت‌گیری‌های ما در بحث اقتصادی باید علمی باشد و وابستگی صرف در بخش صادرات نفتی اشتباه است.

*اقتصاد بحرانی نشان از کاستی در بحث تولید و اشتغال است

در ادامه این کارگروه غلامعلی خیرالدین عضو هیئت رئیسه  اتحادیه پروفیل مازندران اظهار کرد:  کارمندان در یک اداره کارایی لازم را ندارند و اقتصاد بحرانی نشان از کاستی در بحث تولید و اشتغال است که باید حل شود. وی با اشاره به این که مسئله اقتصادی، فروپاشی شده و اتاق های فکر باید عملیاتی شود یادآور شد:  با برورکراسی های اداری و روند کند آن،عملیاتی شدن در بحث اقتصاد منتفی می شود. خیرالدین خاطرنشان کرد : استان های همجوار مازندران به دلیل حمایت از تولیدکننده، آن ها را معاف از مالیات کرده اند اما در مازندران دامداران،تولیدکنندگان و باغداران از مالیات معاف نمی شود و این موضوع به عدم رونق تولید در کسب  و کار منجر می‌شود. وی با بیان این که تمامی بنگاه‌های اقتصادی باید در سامانه ثبت‌نام کرده و کد اقتصادی بگیرند تصریح کرد: وام‌هایی که بنگاه های اقتصادی دریافت می‌کنند با سود ۱۸ درصد بوده و طبق دستور رئیس جمهور,  چک برگشتی و معوقات بانکی در وام های جدید که برای تولیدکنندگان لحاظ می‌شود نباید در نظر گرفته شود اما متاسفانه مشاهده شده که بانک ها از دستورات سرپیچی می کنند.

*مازندران مزیت های اشتغال در بحث گردشگری و کشاورزی را دارد

حمید رضا رحیمی نژاد مدیر بازنشسته بانک مسکن و عضو کارگروه  در این جلسه گفت: مشکلات در حوزه اشتغال و کارآفرینی را باید از از زبان صاحبان مشاغل شنید .

وی با اشاره به این که اتاق فکر باید در راستای سیاست گذاری منابع بانکی در جهت طرح و جذب منابع باشد خاطرنشان کرد: کارگروه  تخصصی اقتصاد کلان اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران باید از مشاغل دعوت شده و از نظام بانکی، منابع مصارف استان را دریافت کنیم تا بررسی شود تسهیلات در مازندران در چه بخش هایی هزینه می شود.

این عضو کارگروه همچنین افزود:مازندران مزیت های اشتغال در بحث گردشگری و کشاورزی را دارد وحمایت های بانکی باید به این سمت هدایت شود.

* بروکراسی های دولت بزرگ شده است

علی ناصری ذی حساب اداره کل امور اقتصاد و دارایی و دبیر کارگروه  با اشاره به این که بروکراسی های دولت بزرگ شده است اظهار کرد: در این کارگروه نمایندگانی از بیمه و تامین اجتماعی نیز باید حضور داشته باشند تا از همه نیروی انسانی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده شود. دبیر کارگروه تخصصی اقتصاد کلان اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران افزود:فرآیند بانک‌ها و تشکیل پنجره واحد به کوچک شدن بروکراسی ها کمک می کند.

*زمان اتمام پروژه ها مشخص شود

مرضیه احسانی مقدم مدیر پژوهشگری و معاون برنامه ریزی استانداری مازندران نیز  در این کارگروه خاطر نشان کرد: تشکیل کارگروه در بخش خصوصی و دولتی به همراه آسیب‌شناسی و تبدیل به دست آورد باید جز اولویت‌های این کارگروه قرار گیرد. وی در بحث پروژه هایی که در استان مازندران اجرا می‌شود  تصریح کرد: زمان اتمام پروژه  باید مشخص شود.