تولید یک سوم انار دنیا در ایران

گزارش-مریم یخکشی : جهاد کشاورزی مازندران با مجموع محصولات زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات سالانه بالغ بر 7 میلیون تن تولید دارد و با 8 درصد تولید کشور و 10 درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور رتبه نخست کشوری را در زمینه تولید محصولات اقتصادی، استراتژیک، صادراتی و اشتغالزا به خود اختصاص داده است. […]

1

گزارش-مریم یخکشی : جهاد کشاورزی مازندران با مجموع محصولات زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات سالانه بالغ بر 7 میلیون تن تولید دارد و با 8 درصد تولید کشور و 10 درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور رتبه نخست کشوری را در زمینه تولید محصولات اقتصادی، استراتژیک، صادراتی و اشتغالزا به خود اختصاص داده است.

برگزاری ششمین جشنواره انار اشرف متفاوت تر از سال های گذشته بود چراکه در آئین افتتاحیه این جشنواره از یک شیء تاریخی مفرغی به شکل انار که سه هزار سال قدمت دارد و در شهرستان بهشهر کشف شده است رونمایی شد و اینگونه ریشه کهن و قدمت حضور چند هزار ساله یاقوت سرخ و کشت انار در اشرف البلاد را به جهانیان ثابت کرد.

فصل پاییز با وجود خزان و برگ های زردی که از درختان فرو می افتد زمان رسیدن و چیدن یاقوت سرخ است. اما طی 6 سال اخیر در شهرستان بهشهر و اشرف البلاد مازندران پاییز که از راه می رسد باغداران انار در حال آماده کردن خود برای شرکت در جشنواره انار اشرف هستند تا یاقوت های سرخ را در غرفه های نمایشگاه به معرض نمایش بگذارند و اینگونه رنگ و بوی انار این میوه بهشتی همه فضای شهر را پر می کند.

ششمین جشنواره انار اشرف از دوم تا ششم آبان با حدود 70 غرفه شامل میوه انار، فرآورده های انار، صنایع دستی و غذاهای محلی در مجتمع گردشگری و تفریحی هوتو شهرستان بهشهر برای بازدید عموم مردم دایر است.

در آئین افتتاحیه این جشنواره از یک شیء تاریخی مفرغی به شکل انار که سه هزار سال قدمت دارد و در منطقه گوهرتپه رستمکلای شهرستان بهشهر کشف شده است با حضور مسئولان رونمایی شد.

مسعود لطیفیان مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این همایش، اظهار کرد: برگزاری جشنواره انار اشرف به ویژه اگر مستمر باشد در برندسازی انار بهشهر بسیار تاثیر دارد و با زحماتی که طی 6 سال اخیر در زمینه برگزاری جشنواره انار در این شهرستان صورت گرفته تا کنون تا حد زیادی انار اشرف به عنوان یک برند در کشور شناخته شده است و انار بهشهر نه تنها در سطح کشور بلکه از جنبه صادراتی نیز می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

 

*یک سوم انار دنیا در ایران تولید می شود

مدیرکل میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آخرین آمار موجود؛ ایران یکی از بزرگ ترین کشورهای تولیدکننده انار است که حدود یک سوم انار دنیا در ایران تولید می شود و سطح زیر کشت این محصول در ایران حدود 89 هزار هکتار و میزان تولید آن بالغ بر یک میلیون تن است.

لطیفیان اظهار کرد: در ایران علاوه بر مصرف تازه خوری انار در صنایع تبدیلی و فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین انار ایران به کشورهای مختلف دنیا صادر می شود و به دلیل شرایط خاص تولید انار که میوه ای بسیار ارگانیک است درخواست کننده ها و متقاضیان بسیار زیادی برای واردات این محصول از ایران به کشورهای مختلف دنیا وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان مازندران زمینه توسعه محصول انار را دارد، عنوان کرد: تولید مستمر یک محصول از اهداف مهم وزارت جهاد کشاورزی است و انار در بسیاری از مناطق و استان های ایران تولید می شود اما در معرض خطرات متعددی قرار دارد که یکی از این مخاطرات سرمازدگی است در بسیاری از مناطق کشور هر ساله این محصول دچار سرمازدگی می شود و مقدار تولید به میزان زیادی کاهش می یابد اما در مازندران و استان های شمالی کشور به دلیل شرایط اقلیمی خاصی که وجود دارد شدت مخاطره سرمازدگی کاهش می یابد و بحث تولید مستمر این محصول در استان مازندران یکی از امیدهای آینده کشور است تا تولید انار در ایران دچار نوسان نشود.

مدیرکل میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حدود 12 هزار هکتار انار به صورت خودرو در پناهگاه حیات وحش میانکاله شهرستان بهشهر وجود دارد این موضوع گواه بر این است که استعداد و پتانسیل کشت انار در این منطقه وجود دارد.

* نوسازی 21 هزار هکتار از باغات مازندران در برنامه ششم توسعه

لطیفیان گفت: وزارت جهاد کشاورزی در صدد این است که از طریق روش های اصلاح و نوسازی باغات انار مانند حرص مناسب، مبارزه با آفات و بیماری ها، برنامه ریزی برای تولید نهال سالم، اصیل و استاندارد، مدیریت تنش های محیطی، توسعه تجارت، شناسایی و بررسی اقلام تجاری صادرات، بازسازی باغات قدیمی، توسعه مکانیزاسیون، حمایت از صنایع تکمیلی و فرآوری آن ها از محصول انار در استان مازندران حمایت کند در این راستا در برنامه ششم توسعه برای محصولات باغی در استان مازندران حدود 21 هزار هکتار اصلاح و نوسازی باغات قدیمی از جمله انار دیده شده است که از این مقدار حدود 250 هکتار به اصلاح و نوسازی باغات انار اختصاص دارد که در حال حاضر در دست اجرا است.

وی افزود: امیدوارم با برنامه هایی که توسط سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیگیری می شود و آنچه در توان وزارت جهاد کشاورزی است شاهد گسترش و توسعه محصول بسیار ارزشمند انار در استان مازندران باشیم البته با توجه به علاقمندی ها و پتانسیل هایی که در بخش خصوصی وجود دارد و همچنین همت و تلاش سیستم دولتی نشان دهنده آن است که تولید میوه انار در مازندران آینده روشنی دارد.

*مازندران رتبه نخست تولید محصولات استراتژیک در کشور

عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این مراسم، اظهار کرد: کشاورزی استان مازندران در حال توسعه است و به سویی حرکت می کند تا جایگاه اصلی خود را پیدا کند و همچنین تنوع کشت، تنوع محصولات زراعی و باغی، همت والای مردم، روستاییان، کشاورزان، زنان و مردان سختکوش، کارشناسان، مروجان، محققان و مدیران زحمتکش و مسئولان دلسوز استانی و شهرستانی موجب شد که امروز جهاد کشاورزی مازندران با مجموع محصولات زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات سالانه بالغ بر 7 میلیون تن تولید دارد و با 8 درصد تولید کشور و 10 درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور رتبه نخست کشوری را در زمینه تولید محصولات اقتصادی، استراتژیک، صادراتی و اشتغالزا به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به فواید برگزاری جشنواره انار اشرف، افزود: امروز برای محصولی جشن می گیریم که هنوز در سبد هفت گانه محصولات اقتصادی و استراتژیک جای نگرفته است اما انار در جایگاه خود آنقدر ارزشمند است که جشنواره با این عظمت را در ششمین سال گرامی می داریم.

شهیدی فر تصریح کرد: در آخرین روز پاییز و بلندترین شب سال که همه ایرانیان این شب را در کنار خانواده جشن می گیرند میوه انار جزء لاینفک سفره شب یلدا است چراکه شب یلدا با انار عجین شده و در سفره، سبد غذایی و در میان خانواده های ایرانی میوه انار جایگاه خاصی دارد به همین دلیل امیدواریم که با حمایت همه جانبه از بخش تولید، باغداران و سرمایه گذاران بخش خصوصی؛ همه تلاش کنیم تا سطح زیر کشت و میزان تولید انار را در مازندران افزایش دهیم.