تولید دستگاه ویروس‌کش کرونا با بی‌مهری مواجه شد

اقتصادی_ یک شرکت دانش بنیان در مازندران موفق به تولید دستگاهی جهت از بین بردن هر نوع باکتری ، قارچ و ویروس ها از جمله ویروس کرونا با استفاده از تکنولوژی پلاسمای سرد مجهز به فیلتر نانو کاتالیست کربن فعال شده است. به گفته مدیرعامل شرکت اتاکو فرمول به کار رفته در این فیلتر در […]

اقتصادی_ یک شرکت دانش بنیان در مازندران موفق به تولید دستگاهی جهت از بین بردن هر نوع باکتری ، قارچ و ویروس ها از جمله ویروس کرونا با استفاده از تکنولوژی پلاسمای سرد مجهز به فیلتر نانو کاتالیست کربن فعال شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت اتاکو فرمول به کار رفته در این فیلتر در انحصار شرکت اتاکو بوده که محصول تلفیق صنعت و دانشگاه می‌باشد.

محمد باقر محمدزاده در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا مجموعه تولیدی ما به رسالت اجتماعی خویش نسبت به تامین برخی اقلام مورد نیاز برای مقابله با این ویروس ورود پیدا کرده و در حد توان و بضاعت مجموعه اقلامی را در اختیار مراکز درمانی و مردم قرار دادیم اما این قبیل اقدامات هیچگاه برای شرکت ما که یک شرکت دانش محور با نگاه علمی می باشد کافی به نظر نمی‌رسید.

وی اضافه کرد: در ادامه روند شیوع کرونا با توجه به قابلیتی علمی که در این مجموعه وجود داشت، بحث ساخت دستگاه ضد عفونی کننده و تصفیه هوا را در برنامه کاری مجموعه قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت الکترو توسعه آسیا صنعت، خاطر نشان کرد: متخصصان مجموعه تولیدی ما برای نخستین بار دستگاه ویروس‌کش و ضدعفونی کننده هوا که یکی از قابلیت‌های اصلی آن از بین بردن ویرس کرونا معلق در هوا است را در کشور طراحی کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه آزمایشگاه‌های محیط زیست و سازمان غذا و دارو کارکرد این دستگاه را تایید کردند، افزود: تعداد باکتری موجود در فضا بعد از یک ساعت فعالیت دستگاه به صورت کلی از بین می‌رود.
محمدزاده خاطر نشان کرد: در بررسی‌های انجام شده بیش از 98 درصد باکتری اشرشیاکلی که جز باکتری های بسیار مقاوم می باشد در مدت یک ساعت کارکرد این دستگاه از بین رفته است.

این فعال صنعتی با اعلام اینکه کارکرد این دستگاه به روش پلاسما سرد است، گفت: عملکرد محصول تولید شده به هیچ وجه خطری برای محیط زیست نداشته و حتی کارکرد آن مورد تایید آزمایشگاهای معتمد سازمان محیط زیست کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه خروجی این دستگاه ازن استاندارد است، افزود: خروجی ازن خارج شده از این دستگاه یک پنجم سطح استاندارد جهانی می باشد که برای این روش تعریف شده است.

محمدزاده با اعلام اینکه برای دست‌یابی به این نتایج در بحث ازن از ظرفیت اساتید دانشگاهی و متخصصان بهره‌ بردیم، افزود: فیلتر تهیه شده در این دستگاه از جنس نوع نانو کتالیست کربن فعال بوده که جدای از خروج ازن استاندارد هوای مناسب و مطبوعی را در محیط منتشر می‌کند.

این مسئول با اعلام اینکه در کنار تست‌های زیست محیطی باید قابلیت‌های دیگری را مورد بررسی قرار می‌دادیم، گفت: بیش از 97 درصد ذرات معلق هوا را از جمله دی اکسید گوگرد، منواکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن و بنزن هم با استفاده از این دستگاه تصفیه می‌شود.

وی درباره تفاوت این دستگاه با مشابه خارجی، بیان کرد: برای تصفیه هوا شیوه‌های متفاوتی به کار می‌شود که به صورت معمول از یونایزر استفاده شده که در این روش یونایزر را داخل دستگاه تعبیه کرده و ضمن مکش هوا نسبت به تصفیه آن اقدام می‌کند.

محمدزاده در ادامه افزود: یونایزر ویروس و باکتری موجود در هوا را از بین نمی‌برد اما به سطح منتقل می‌کند اما در پلاسما سرد باعث نابودی ویروس می‌شود که به وسلیه استفاده از ازن هوای کاملا مطبوع در اختیار محیط قرار می‌گیرد.

وی وزن این دستگاه را حدود 20 کیلوگرم در نمونه اولیه اعلام کرد و افزود: درصورت حمایت می‌توانیم با تغییراتی که در کارکرد دستگاه ایجاد کنیم وزن دستگاه را حتی تا نصف کاهش دهیم.

این مدیر شرکت دانش بنیان، ادامه داد: نمونه اولیه لوستری را با همین قابلیت در شرکت اتاکو جهت مصارف خانگی با وزن کمتری تولید شده که در صورت حمایت می‌توانیم، دستگاه‌ها به ابعاد و اندازه‌های کوچکتر تولید کنیم.

وی در توضیحات تکمیلی درباره کارکرد این دستگاه، افزود: پاک سازی آلاینده‌های هوا توسط این محصول در مدت نیم ساعت کارکرد در یک محیط 60 متری انجام می‌شود.

محمدزاده با اعلام اینکه با توجه به کارکردی که این دستگاه دارد و دریافت تاییده از سوی سازمان‌های متعتر نظارتی در کشور اما در استان مازندران مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: معتقدم و حتی بارها دیدم اگر دستگاه داخلی به صورت وارداتی و از گمرک وارد شود نه تنها مدیران برای این دستگاه سر و دست می‌شکنند بلکه نسبت به خرید این محصول برای نیازمندی‌های شخصی و اداری استفاده می‌کنند.

وی گفت: از مسئولان استانی که در ابتدای حضورشان بحث حمایت از تولید استانی و نخبگان را مطرح کردند انتظار داریم که حداقل فرصتی در اختیار ما قرار دهند که در گفت و گوی رو در رو با آنها بتوانیم قابلیت‌های این دستگاه را تشریح کنیم.

مدیر عامل شرکت اتاکو در پایان افزود: قطعا واکسن می‌تواند در سلامت عمومی جامعه و پیشگیری نقش موثری داشته باشد اما این نوع دستگاه ها نیز بسیار حائز اهمیت در این جهت می باشند.

گفتنی است؛ این دستگاه علاوه بر مصارف خانگی در تمام اماکن دولتی و ادارات و نهاد ها که محل تجمع و رفت آمد مردمی می باشد و همچنین مراکز صنعتی و دامداری ها و مرغداری ها کاربرد دارد .