توضیحات مدیر پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌ آباد بهشهر درباره کم‌آبی دریاچه

حرف آنلاین - اسحق پاک نیا : مدیر پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر گفت: در سال‌های اخیر آب مورد نیاز کشاورزان در پایین دست دریاچه مصنوعی عباس آباد از منابع دیگر تامین می‌شد اما در سال جاری به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها این دریاچه در مدار اصلی تامین آب مورد منطقه قرار گرفت.

مصطفی شریفی پیرامون خشک شدن دریاچه عباس آباد در گفت و گو با حرف آنلاین، با بیان اینکه به‌واسطه سد تاریخی‌ای که در دوره صفویه ساخته شده تبدیل به دریاچه‌ای مصنوعی با عنوان دریاچه عباس آباد شده است، اظهار کرد: بهشهر جزو محدود شهرهای استان است که رودخانه دائمی ندارد به‌همین علت از کمبود آب رنج می‌برد شاید قرن‌هاست که آب کشاورزی روستاییان در پایین دست از سد عباس آباد تامین میشود.

وی افزود: هر چه جلوتر میرویم خشکی هوا افزایش پیدا کرده و به طبع مصارف آب بیشتر و از طرفی ذخیره آب‌های زیرزمینی کاهش پیدا کرده است به همین علت آب این دریاچه مهم و حیاتی است.

شریفی با اشاره به اینکه چندین سال است که آب این دریاچه خشک نمی‌شد، یادآور شد: در سال‌های دیگر آب از منابع دیگر تامین‌کننده نیاز آبی کشاورزان بود، اما در سال جاری با کاهش بارندگی‌ها وضع تغییر کرد و آب تقریبا خشک شد که البته تمهیدات لازم پس از آن اعم از عدم اجازه ورود خودروها به داخل دریاچه انجام شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد بهشهر با تاکید بر اینکه روزی مردم سه روستای امام‌ده، سارو و التپه به آب این دریاچه وابسته است، گفت: امسال بنا بر کمبود آب، آب دریاچه به سمت این روستاها رها شد، البته همه چیز به مسائل جوی وابسته است چرا که دنیا در حال حرکت به سمت خشکی است.

وی به ارائه درخواست برای عدم تخلیه آب دریاچه به مسئولان آب منطقه‌ای بهشهر باهدف عدم آسیب به بخش گردشگری مجموعه دریاچه اشاره کرد و گفت: اگر آب داخل بنا باشد بنا سالم‌تر و محفوظ‌تر میماند و بهتر است که همیشه داخل آب باشد.

شریفی ادامه داد: امیدواریم با آبگیری نهایی سد گلورد و کشیده شدن کانال رودخانه نکارود به سمت بهشهر و گلوگاه که فاز کاری آن در مرحله نهایی است، بخش اعظمی از آب روستاهای پایین دست از سد گلورد تامین شود در آن صورت سد عباس آباد در مدار اصلی تامین آب نخواهد بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد بهشهر همچنین اذعان داشت: در حال برنامه مدیریت یکپارچه دریاچه عباس آباد هستیم تا در صورت تصویب بین منابع طبیعی، آب منطقه ای و میراث فرهنگی شاهد مدیریت یکپارچه‌ای در موضوعات مختلف خواهیم بود .