توسعه پایدار، حلقه مفقوده گردشگری مازندران

گروه اجتماعی : رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان مازندران با تاکید بر لزوم تبعیت از شعار سال سازمان جهانی گردشگری با عنوان رشد فراگیر گفت: گردشگری مازندران در پساکرونا که تاکنون با آسیب زیادی مواجه شده و به نگاه مسئولانه در سطح سیاست گذاران و مدیران اجرایی نیاز دارد‌. مرتضی حاجی زاده در گفت‌وگوی اختصاصی […]


گروه اجتماعی : رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان مازندران با تاکید بر لزوم تبعیت از شعار سال سازمان جهانی گردشگری با عنوان رشد فراگیر گفت: گردشگری مازندران در پساکرونا که تاکنون با آسیب زیادی مواجه شده و به نگاه مسئولانه در سطح سیاست گذاران و مدیران اجرایی نیاز دارد‌.
مرتضی حاجی زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران، با اشاره به شعار سال سازمان جهانی گردشگری با عنوان “گردشگری برای رشد فراگیر”، اظهار کرد: با شیوع کرونا ، مشاغل گردشگری با شرایط سختی مواجه شدند که طبق آمار وزارت گردشگری منجر به بیکاری 44هزار نفر فعال کردشگری در ایران شد. طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری در سال 2020 ، یک شغل از 11 شغل مرتبط با حوزه گردشگری می باشد.
وی افزود: نام گذاری شعار سال سازمان جهانی گردشگری بر طبق اصل دوم دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار و اهداف توسعه پایدار آن SDG این است که «کسی را پشت سر نگذارید.» صورت گرفته است.
بر طبق دستورالعمل این برنامه که یکی از مهم‌ترین اهدافش ریشه‌کن‌ کردن فقر، برابری جنسیتی، کار مناسب و رشد اقتصادی و کاهش نابرابری‌ها به شمار می‌رود، گردشگری مهمترین موتور محرک در توسعه پایدار خواهد بود که متاسفانه با شیوع کرونا این موتور محرک از کار افتاد و در نتیجه منجر به بیکاری قشر کثیری از فعالین گردشگری گردید و منجر به افزایش فقر ، عدم رشد اقتصادی و افزایش نابرابری ها شد.
رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان مازندران یادآور شد: سازمان جهانی گردشگری “شعار بازگشت دوباره” را مطرح کرد تا همه فعالان زیر چتر این شعار فعالیت کنند، و همه فعالیت های گردشری در همه بخش‌ها از سر گرفته شود و کسی جا نماند، به این مفهوم که از بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی تا یک شغل خانگی در حوزه گردشگری همه باید فعال شوند.
این فعال حوزه گردشگری ، مشارکت، پرورش و تقویت نقش گردشگری در بخش‌های دیگر برنامه توسعه را اصل مهم و راهکار فعالیت مجدد دانست و تاکید کرد: مشارکت به‌مفهوم برنامه‌ریزی و پررنگ نشان دادن نقش گردشگری و هماهنگی با دیگر بخش های ذینفع گردشگری ، همچنین تاکید بر اینکه سیاست گذاری و برنامه ریزی درست با بهره گیری از مدیران آشنا به این صنعت در سطح کلان اجرایی و سیاست گذاری می باشد و یکی از ملاکهای انتخاب مدیران در این حوزه آشنایی و داشتن برنامه در حوزه گردشگری می باشد که متاسفانه در مازندران این نگاه گردشگری در سطح مدیران اجرایی و سیاست گذاری در سطح کلان و میانی وجود ندارد و در حد شعار از گردشگری استفاده می شود.
وی با تاکید بر لزوم آموزش برای فعالان این حوزه، در کنار آموزش عمومی و همگانی گردشگری خاطرنشان کرد: می‌توان با آموزش‌های تخصصی گردشگری و حرفه‌ای برای فعالین و آموزش عمومی فرهنگ سازی سفر و گردشگری برای عموم افراد جامعه ، زمینه را ایجاد و فرصت رشد را سریع‌تر کرد تا در چند سال آینده بیشترین بهره را از گردشگری ببریم.
حاجی زاده عنوان کرد: مسئله بعد بحث نگاه به آینده است. اینکه اکوسیستم و زنجیره گردشگری در تک تک بخش‌ها بازنگری شده و فرایندها به خوبی مجددا سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری و نظارت شوند .
رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان با اشاره به گردشگری در مازندران، اذعان داشت: در مازندران نگاه غالب گردشگری همراه با نوآوری در بخش‌های مختلف چه ذینفعان و چه غیر ذینفع ، چه سیاستگذاری و چه اجرایی ضرورت دارد و لازم است با در نظر گرفتن نگاه به برنامه توسعه پایدار و نگاه مسئولانه ، تسهیل شرایط افزایش زیرساخت ها و روساخت های گردشگری ، ایجاد بازارهای جدید با همپوشانی با بازارهای دیگر ، خلاقیت ، تنوع بخشی محصولات گردشگری، معرفی مقاصد جدید و فراهم کردن زیرساخت های لازم منطبق بر اهداف توسعه پایدار در آنها ، آموزش تخصصی و عمومی گردشگری در جامعه میزبان و توانمندسازی آنها و ترویج گردشگری مسئولانه در میان گردشگران و جامعه میزبان صورت بگیرد.