توسعه اینترنت، از کسب‌وکار تا تخلف؛ فرصت‌های دیده نشده فضای مجازی

گروه اقتصادی: بنا به اعلام منابع رسمی ، ۱۴ درصد دانشجویان دانشگاه‌های مازندران در رشته‌های مربوط به آی سی تی تحصیل می‌کنند و سالانه هفت هزار و ۵۰۰ نفر در این رشته‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند. به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات مازندران پوشش اینترنت تلفن همراه در مناطق روستایی بیش از ۸۰ درصد و در مناطق شهری […]

گروه اقتصادی: بنا به اعلام منابع رسمی ، ۱۴ درصد دانشجویان دانشگاه‌های مازندران در رشته‌های مربوط به آی سی تی تحصیل می‌کنند و سالانه هفت هزار و ۵۰۰ نفر در این رشته‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند.

به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات مازندران پوشش اینترنت تلفن همراه در مناطق روستایی بیش از ۸۰ درصد و در مناطق شهری بیش از ۹۰ درصد است. بیش از چهار میلیون تلفن همراه در مازندران فعال است.

نتایج آخرین آمار در ایران می‌گوید مردم دو استان مازندران و تهران بیشتر از ساکنان استان‌های دیگر از اینترنت استفاده می‌کنند. تحقیق نشان داد که بیشترین اتصال به اینترنت در ایران با استفاده از تلفن همراه صورت می‌گیرد.

آخرین آمارهای منتشرشده از سوی وب‌سایت دولتی “مدیریت نفوذ ضریب اینترنت در کشور” می‌گوید نزدیک به 85 درصد مردم استان مازندران کاربر اینترنت‌اند که این درصد نزدیک به ۲ میلیون و سیصد هزار نفر از اهالی این استان را شامل می‌شود.مازندران دارای جمعیتی بالغ‌بر سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ سیم‌کارت فعال در استان موجود است.در سطح استان بیش از هفت میلیون و ۷۰۰ هزار سیم‌کارت وجود دارد که از این تعداد در حدود ۵۵ درصد فعال است.ضریب نفوذ تلفن همراه در سطح استان ۸۳ درصد است و درصد استفاده مازنی‌ها از موبایل ۳ درصد بیشتر از درصد میانگین کشوری است.حالا فرمانده انتظامی مازندران از رشد روزافزون جرایم سایبری در استان خبر می‌دهد.فرمانده انتظامی استان مازندران اخیراً از افزایش ۱۳ درصدی کشفیات انواع سرقت هشت ماه امسال در استان خبر داد و گفت: همچنین کشفیات جرایم سایبری ۱۳۲ درصد رشد یافته است.

میر فیضی با اشاره به افزایش ۱۳۲ درصدی کشف جرایم سایبری در استان، گفت: کلاه‌برداری‌های پیامکی، کلاه‌برداری از طریق کارت‌های عضو شتاب و هتک حیثت افراد در فضای مجازی ازجمله جرایم شایعه در حوزه سایبری است.

کسب و کارهای اینترنتی فرصت دوباره اشتغال

توسعه اینترنت در مازندران ظرفیتی که می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال و توسعه کسب‌وکار به ایجاد درآمد نیز منتهی شود به نظر نیاز به افزایش برنامه‌ریزی و آگاهی‌رسانی دارد.مدیرکل فناوری اطلاعات مازندران با اشاره به اینکه تعداد شاغلان کسب و کارهای اینترنتی استان طی یک سال اخیر رشد قابل‌توجهی یافت، گفت: در این مدت یک هزار و ۳۰۰ نفر در کسب و کارهای اینترنتی مازندران مشغول به کار شدند.

وی رتبه فعلی مازندران در کسب‌وکار اینترنتی را هفتم در کشور عنوان کرد و افزود: بخش عمده‌ای از خدمات در این استان از طریق کسب و کارهای اینترنتی به مردم ارائه می‌شود ازجمله خریدوفروش کالاها و محصولات و ارائه بسته تورهای گردشگری است.طهماسبی اضافه کرد: گسترش و ارتقای زیرساخت‌های لازم ازجمله فیبر نوری باعث شده که این استان در این زمینه بتواند رشد قابل‌توجهی کسب بکند و با ایجاد ۱۰ هزار کیلومتر فیبر نوری در مازندران ، بستر و  زمینه راه‌اندازی نسل‌های جدید تلفن همراه ازجمله سه و چهار که امکان اتصال به اینترنت پرسرعت را فراهم می‌کند.

وی گفت: فراهم شدن این فضا و بسترهای لازم به همراه پرشمار بودن تعداد تحصیل‌کردگان رشته‌های فناوری باعث شده تا مازندران در عرصه کسب و کارهای اینترنتی جز استان‌های پیشتاز در کشور باشد.

فرصت‌های دیده نشده فضای مجازی

مازندران بیش از ۴۶۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد که سالانه هفت میلیون تُن محصول در این اراضی کشت و تولید می‌شود.علاوه بر این مازندران بیش از سه هزار روستا دارد که حدود نیمی از جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزارنفری آن در روستاها ساکن هستند و بنا به اعلام اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران ۲ هزار و ۴۷۴ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان برخوردار از اینترنت هستند.مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در خصوص کسب و کارهای اینترنتی در روستاهای مازندران گفت: این فضا و بستر با برخورداری از این ویژگی که می‌تواند وسیله‌ای برای معرفی کالاها باشد زمینه‌ساز درآمدزایی شده است.یدالله طهماسبی افزود: در حال حاضر برای آگاهی روستاییان از این ظرفیت و بهره‌مندی از آن برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقای سواد دیجیتالی در این مناطق آغازشده است.کارشناسان و متخصصان این اداره کل با حضور در روستاها مبانی موردنیاز برای  این نوع کسب‌وکار ازجمله نحوه تجاری‌سازی، چگونگی ایجاد سایت، چگونگی معرفی محصولات و نحوه عرضه آن در این فضا را به روستاییان و کشاورزان آموزش می‌دهند.

طهماسبی با اشاره به اینکه در مرحله نخست اهالی ۲ روستا در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی از این آموزش‌ها برخوردار شدند، ادامه داد: در مراحل بعدی و اکنون اهالی چهار روستای دیگر مازندران در حال فراگیری کسب‌وکار اینترنتی هستند.  مدیرکل ارتباطات مازندران در گفت‌وگویی با ایرنا اضافه کرده: با گسترش و ارتقای خدمات تلفن همراه و زیرپوشش قرار گرفتن اکثر نقاط ازجمله روستاها از این خدمات، این زمینه و بستر فراهم‌شده است تا روستاییان نیز بتوانند از این خدمات استفاده بکنند.وی یکی از خدمات ارتقا یافته تلفن همراه در روستاهای مازندران را راه‌اندازی نسل سوم و چهارم تلفن همراه در بیش از ۲ هزار روستای این استان عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی این ۲ نسل از تلفن همراه زمینه برخورداری مشترکان ساکن در روستاهای استان از اینترنت پرسرعت فراهم‌شده است. به گفته طهماسبی در حالی این زیرساخت تلفن همراه در روستاهای مازندران وجود دارد که به دلیل عدم آگاهی روستاییان این ظرفیت مغفول و بدون استفاده مانده است.