تصاویری از انباشت زباله در دماوند؛ بی‌فرهنگی در ارتفاع 4 هزارمتری!

الناز پاک نیا: دردسرها کم بود؛ از زباله در جنگل و کوه و رودخانه رسیدیم به زباله در قلب دماوند؛ آنجا که در یک‌قدمی آسمان است. در هفته‌های اخیر با بازتاب گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده از زباله‌های حاصل از صعود به قله دماوند، معضل زیست‌محیطی دیگری در استان مازندران به رخ کشیده شد. مازندران که […]

الناز پاک نیا: دردسرها کم بود؛ از زباله در جنگل و کوه و رودخانه رسیدیم به زباله در قلب دماوند؛ آنجا که در یک‌قدمی آسمان است.

در هفته‌های اخیر با بازتاب گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده از زباله‌های حاصل از صعود به قله دماوند، معضل زیست‌محیطی دیگری در استان مازندران به رخ کشیده شد. مازندران که به انباشت زباله‌هایش و داستان‌ها و ماجراهای ناشی از آن عادت کرده است؛ مازندران که هرروز شاهد کلونی زباله در جنگل و کوه و دشت و دریا است امروز تجربه جدید در حوزه پسماند و محیط‌زیست تجربه کرده و آن زباله در ارتفاع 5 هزار متری از سطح زمین است.

بی‌توجهی کامل به یک اثر طبیعی و جهانی مانند کوه دماوند در سال‌های اخیر موجب شده است که افرادی از این شرایط سوءاستفاده کرده و بدون داشتن کوچک‌ترین فرهنگ زیست‌محیطی به بام ایران صعود می‌کنند و آنچه را با خود به همراه دارند همان‌جا باقی گذاشته و به زمین بازمی‌گردند.حالا دماوند که در آستانه ثبت جهانی است از معدن و ویلاسازی رهایی نیافته که هیچ، زباله در ارتفاع 4200 هزار متری هم به آن اضافه‌شده است.تصاویر اختصاصی روزنامه حرف مازندران از بام ایران، قله دماوند در شهرستان آمل نشان می‌دهد که عمق فاجعه در این منطقه قابل به تصویر کشیدن نیست.

بی‌فرهنگ‌ها در ارتفاع 4 هزار متری!

مهدی کشاورزیان رئیس اداره محیط‌زیست آمل درباره وضعیت زباله‌ها در قله دماوند به خبرنگار حرف می‌گوید: زباله دماوند امروز ناشی از صعود افرادی است که بدون برنامه و هماهنگی و به‌صورت خودجوش به این قله راهی می‌شوند؛ گروه‌هایی که مجوز محیط‌زیست دارند یا گروه‌های رسمی این‌چنین زباله را در کوه جای نمی‌گذارند.

وی می‌افزاید: گروه‌های دوست دار محیط‌زیست حتی فاضلاب‌ها را با خود پایین می‌روند و به قاطرچی ها پول می‌دهند تا زباله‌های خود را پایین بیاورند، این گروه‌ها اجازه نمی‌دهند حتی گون‌ها آتش زده شود و به قاطرچی ها فلاسک چای می‌دهند تا در مسیر آتش روشن نکنند.

کشاورزیان با ابراز تأسف از اینکه در سال‌های اخیر به مساله حفاظت از دماوند توجه چندانی نشده است، اظهار می‌کند: این بی‌توجهی نتایج خوبی نداشته است اما در ماه‌های اخیر، کارگروه حفاظت از دماوند در استان و بخش لاریجان تشکیل‌شده و در آینده نتایج خوبی خواهد داشت.

منافع برخی اجازه حفاظت از دماوند را نمی‌دهد

رئیس اداره محیط‌زیست آمل با اشاره به اینکه رهاشدن وضعیت دماوند برای عده‌ای منافعی دارد که اجازه نمی‌دهد نتایج نشست ها ثمر داشته باشد، تصریح می‌کند: در این کارگروه‌ها افراد شناسایی‌شده‌اند، مسیرهای متعددی برای صعود به دماوند ایجادشده که باید شناسایی و مسدود شوند تا هر فرد و گروهی نتواند به دماوند صعود کند. پیشنهاد دادیم تنها یکی دو راه برای صعود به دماوند باقی بماند و بقیه راه‌ها مسدود شود که در مسیر شناسایی این راه‌ها دستاوردهای خوبی حاصل‌شده است.

قلیان کشی در ارتفاع 4 هزار متری!

رضا مقدم بخشدار لاریجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حرف با اشاره به اینکه کارگروه صیانت از دماوند و کارگروه ثبت جهانی این قله در استان و بخش تشکیل‌شده است، می‌گوید: زباله‌هایی که کوهنوردان در قله باقی می گزارند توسط عوامل فدراسیون کوهنوردی پایین آورده می‌شوند، همچنین قرار است برنامه‌ریزی شود تا قاطرچی های بومی که اهل رینه هستند هم زباله‌ها را به پایین انتقال دهند و با هر کوله‌ای که بالا می‌برند ملزم باشند زباله‌ها را به پایین انتقال دهند. این برنامه‌ها در حال انجام است اما واقعاً نمی‌توان از افرادی که به اسم کوهنورد به دماوند صعود می‌کنند گذشت؛ کوهنورد واقعی زباله با خود نمی‌برد و یا در ارتفاع بالای دو هزار متری قلیان مصرف نمی‌کند. امروز تصاویری داریم که نشان می‌دهد حتی با خود قلیان به ارتفاع 4 هزار متری می‌برند.

لزوم ساماندهی قاطرچی‌ها

وی ادامه می‌دهد: امروز افرادی تحت عنوان قاطرچی ها در مسیر قله دماوند فعالیت می‌کنند که سابقه 100 ساله خانوادگی دارند و به کوهنوردان برای صعود کمک می‌کنند، تعداد این افراد هم بسیار زیاد است، فدراسیون کوهنوردی تعدادی از این افراد را شناسایی کرده اما هنوز ساماندهی دقیقی نشده‌اند، این افراد نرخ‌های متفاوتی از افراد دریافت می‌کنند و بر نرخ آن‌ها نیز نظارتی نیست و متأسفانه از گردشگران خارجی رقم‌های دیگری دریافت می‌کنند که درشان کشور و استان نیست.

لزوم ساماندهی صعودها

بخشدار لاریجان با تأکید بر اینکه صعود به دماوند باید توسط اداره ورزش و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ساماندهی شود، می‌افزاید: این‌گونه نباشد که هر فردی هرزمانی و با هر وسیله‌ای اراده کرد به قله صعود کند. همچنین تعداد زیاد صعودکننده‌ها موجب می‌شود که وضعیت سرویس‌های بهداشتی نیز نامناسب باشد البته اخیراً فردی اقدام به ساخت سرویس بهداشتی در محل صعود کرده که جلوی وی نیز گرفته‌شده است زیرا مخالف هرگونه ساخت و سازی در دماوند هستیم.

ساماندهی راه‌های صعود به دماوند

مقدم همچنین با اشاره به اینکه راه جدیدی در محل صعود به دماوند ساخته نشده است بلکه همان راه‌های قدیمی است، می‌گوید: راه‌هایی در مسیر صعود وجود دارد که دام‌ها و کندوها از آن محل به ارتفاعات برده می‌شوند، این راه‌ها از گذشته وجود داشت که امروز باید ساماندهی شود. محدود شدن این راه‌ها باعث منظم شدن صعودها می‌شوند همچنین نظارت را نیز افزایش می‌دهد زیرا برخی افراد برای مجوز دام و کندو هم باعث تخریب محیط‌زیست منطقه می‌شوند و بیش از رقم اعلام‌شده در مجوز، دام و کندو به بالا می‌برند. برخی راه‌ها را مسدود کردیم اما برخی افراد با لودر این راه‌ها را باز می‌کنند که باید تدبیر دیگری به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه امروز آمار ورودی به قله دماوند را نداریم و برخی مسائل مربوط به صیانت از دماوند در راستای ثبت جهانی در اختیار استان است، تأکید می‌کند: معتقدیم باید کانکس‌های نظارتی با مشارکت اداره ورزش، گردشگری، محیط‌زیست، فدراسیون کوهنوردی و بخشداری در این منطقه مستقر و مانند حفاظت از پارک لار این منطقه نیز به‌خوبی موردحفاظت قرار گیرد.