بهشهر، موزه روباز طبیعی و تاریخی مازندران

 شهرستان بهشهر در 45 کیلومتری شرق مرکز استان مازندران واقع شده است که با دارا بودن طبیعتی بکر، چشمه سارها و غارها، آثار فراوان تاریخی و گردشگری و میراثی و کاخ های متعدد به جامانده از صفویان به موزه روباز طبیعی و تاریخی تبدیل شده است . بهشهر از شمال به خلیج میانکاله ، از […]

 شهرستان بهشهر در 45 کیلومتری شرق مرکز استان مازندران واقع شده است که با دارا بودن طبیعتی بکر، چشمه سارها و غارها، آثار فراوان تاریخی و گردشگری و میراثی و کاخ های متعدد به جامانده از صفویان به موزه روباز طبیعی و تاریخی تبدیل شده است .

بهشهر از شمال به خلیج میانکاله ، از شرق به شهرستان کردکوی ، از جنوب به دامنه‌های البرز و شهرستانِ دامغان و از غرب به شهرستان ساری و نکا محدود می‌شود.
به گزارش حرف آنلاین، بهشهر به دلیل آب‌و هوای معتدل و بسیار مطبوع ، در طول تاریخ همواره مورد توجه گردشگران، دل‌باختگان طبیعت و شاهان مختلف بوده است و وجود کاخ‌های متعدد در این منطقهٔ دیدنی همچون کاخ چشمه عمارت، کاخ صفی اباد، چهل ستون و … گواهی برای این ادعاست.
بهشهر امروزی به عنوان یکی از روستاهای پیش از تاریخ شکل گرفته بود و در طول تاریخ، نام‌های مختلفی نظیر تمیشه، نامیه، خرگوران، پنجهزاره معروف بوده است و شاهان بسیاری این شهر را به عنوان منطقه خوش آب و هوای گردشگری خود انتخاب کرده اند.
این شهرستان در زمان شاه عباس، اشرف البلاد (اشرف شهرها) و در دوره پهلوی اول ‘ بهشهر’ نام گرفت.
وجود شرایط مساعد در دامنه کوه‌های جهان مورای (البرز شرقی) و طبیعتی بکر بهشهر را پرآوازه کرده است و این شهر در زمان شاه عباس صفوی مورد توجه ویژه وی قرار گرفت و آثار تاریخی فراوان و کاخ های متعدد توسط وی در این شهر به عنوان پایتخت گردشگری قرار گرفت، و دگرگونی‌های عمده‌ای در بافت و سیمای آن به وجود آمد.
در سال 1201 هـجری قمری و در دوران سلطنت شاه عباس بهشهر به عنوان پایتخت بهاری و تابستانی انتخاب شد و اشرف (اشرف البلاد) نام گرفت.
در دوره صفوی، همانند عهد ساسانی ، شکوفائی و رونق شهر بهشهر بیشتر شد و در این دوره با ایجاد کاخها و بناهای زیبا و تأسیسات شهری ، بهشهر زیبایی و اهمیت فوق‌العاده‌ای یافت.؛ صفی‌آباد کنونی در بهشهر یادگار همان دوران است.
بهشهر جاذبه های گردشگری زیادی دارد که از جمله می‌توان به عمارت‌های دلگشا، خیابان‌های عریض، حمام‌های مختلف، حوضچه‌های زیبا و آب انبارها اشاره کرد. این بناها و همچنین آب و هوای و دریاچه زیبای عباس آباد از عوامل اصلی جذب جهانگردان به استان مازندران و شهرستان بهشهر به حساب می‌آیند.
از آثار باستانی این شهرستان می‌توان به کاخ صفی آباد، باغ و عمارت چهلستون (کاخ شهرداری فعلی و قصر سلطنتی شاه عباس)، چشمه عمارت، استخر یا دریاچه عباس آباد و غارهای متعدد اشاره کرد.
* مجموعه تاریخی عباس آباد
مجموعه تاریخی عباس آباد در فاصله 9 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهشهر و در میان ارتفاعات سلسله جبال البرز و در جنگل‌های نیمه انبوه منطقه قرار گرفته است.
این مجموعه از جمله بناهای شگفت انگیز دوره شاه عباس صفوی در استان مازندران است. این مجموعه شامل کوشک داخل آب بندان، حمام، برج آجی، محوطه گلباغ، جاده سنگفرش و … بوده که در سال 1021 قمری به دستور شاه عباس اوی ساخته شد.
کوشک داخل آب بندان در زمان احداث دارای بخش تحتانی به صورت چهار طاقی بوده و بر بالای آن بنایی با مصالح چوبی برای استراحت شاهان صفوی ساخته شده بود.
در بخش زیرین و در میان چهارطاقی یک ستون قطور آجری قرار گرفته که دارای سوراخ‌های بسیار زیاد است. آب با حرکت در داخل این چهارطاقی و با عبور از مجاری باعث ایجاد فوران در طبقه بالا می‌شد.
در اطراف جاده سنگفرش از شمال به جنوب محوطه و رو به سوی گلباغ، چند برج آجری برای حفاظت مجموعه ساخته شده بود که در حال حاضر دو برج آجری آن سالم مانده است.
عباس آباد یکی از بزرگترین مجموعه‌های فرهنگی – تفریحی استان مازندران است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.
* چشمه عمارت
چشمه عمارت از جمله دیدنی های شهرستان بهشهر و مربوط به دوره صفوی است .این اثر در سال 1352 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 948 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
باغ چشمه عمارت در قسمت جنوب شرقی باغ‌تپه و باغ‌شاه نزدیک به شهرداری بهشهر در محوطه‌ای به طول حدود 410 متر و به عرض حدود 135 متر و فرم مستطیلی آن در جهت شیب زمین و به سمت شمال غربی، در زمان شاه عباس در بهشهر ساخته شده‌ است.
در دامنه ارتفاعات جنوبی بهشهر چشمه‌سارهای فراوانی وجود دارد. یکی از پرآب‌ترین این چشمه‌ها، چشمه عمارت است که امروزه بیش از نیمی از آب شهر را تامین می کند؛ در دوره صفویه در این محل عمارتی در دو طبقه با نقشه مربع مستطیل به طول 25 و عرض 22 متر بنا شد. این بنا در اصل دو طبقه بود که اکنون تنها یک جرز از طبقه اول آن باقی مانده است.
* شبه جزیره میانکاله
میانکاله ، شبه جزیره‌ای در منتهی الیه جنوب شرقی دریای خزر ، در 12 ‌کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع است . مساحت آن بیش از 68 ‌هزار هکتار و ارتفاعِ آن بینِ 15 تا 28 متر کم ‌تر از سطحِ دریای آزاد است.
شبه جزیره میانکاله، دارای جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعی و زیست محیطی کم‌نظیری مانند پوشش گیاهی ویژه و حیات وحش منحصر به فرد است و چشم‌اندازهای ساحلی ، بیشه‌ای و خلیج گرگان ، این بخش از استان مازندران و سواحل خزر را به یکی از جالب ترین نقاط گردشگری تبدیل کرده است.
پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله که یکی ازمناطق حفاظت شده بین المللی است علاوه بر اینکه زیستگاه دائمی بسیارمناسبی برای پرندگان بومی نظیر قرقاول و دراج است به علت دارا بودن شرایط خاص اقلیمی همه ساله در فصل زمستان زیستگاه وپناهگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است که از سیبری به این مناطق گرمسیری مهاجرت می کنند.
در این منطقه نمونه ای از پرندگان مهاجر شامل فلامینگو ، غاز خاکستری ، غازپیشانی سفید کوچک، پلیکان، لک لک سیاه، نوعی کبک ، انواع مرغابی و دیگر پرندگان مهاجر و بومی به سر می برند.
* قبرستان سفید چاه، اولین قبرستان مسلمانان ایران
قبرستان سفید چاه که به ‘ قبرستان سپید ‘ نیز شهرت دارد، در شهرستان بهشهر، بخش یانه سر، روستای سفید چاه واقع شده که مربوط به دوره تیموریان است و اولین قبرستان مسلمانان در ایران به شمار می‌رود . رسم بوده است که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آنها حکاکی می‌کردند که اکنون این سنگ قبرهای تاریخی موجود است.
* سایت موزه گوهرتپه
گوهرتپه بهشهر واقع در شهر رستمکلا در جوار شهر بهشهر است که شهری به قدمت تاریخ است.
گوهرتپه منطقه ای واقع در شمال غرب رستمکلا از توابع شهرستان بهشهر با قدمتی نزدیک به 7هزار سال است که در کاوش های باستان شناسی انجام شده در سال 1379 کشف و در سال 1380 ثبت ملی شد.
پس از کاوش های فراوان در این محوطه بقایای اثار تاریخی مربوط به دوران مس سنگ و عصر مفرغ بدست امده که توانسته است اطلاعات زیادی درباره روند تغییر زندگی غارنشینی به شهرنشینی در حدود 5 هزار سال قبل از میلاد را برای باستان شناسان محقق کند.
در کاوش های انجام شده در این سایت موزه پیکرک های سفالی از حیواناتی همچون گاو، اسب، لاک پشت، پرنده و همچنین اشیا مفرغی، اشیا تاریخی و ساختارهای معماری زندگی روستایی و شهری به دست امده است که بیانگر تحول تدریجی در نوع و نحوه زندگی انسان های عصر برنز، مس و سنگ است .
* مجموعه باغ شاه و عمارت چهلستون ( عمارت شهرداری بهشهر)
باغ شاه که در واقع محل اقامت شاه عباس صفوی در فصل زمستان و اوایل بهار بوده است در مرکز بهشهر قرار دارد و از جمله آثار به جا مانده از دورۀ صفوی است و به صورت باغ در باغ طراحی و ساخته شده بود. امروزه از هفت باغ اندر باغ این مجموعه (باغ شمال، باغ حرم و خلوت، باغ صاحب الزمان، باغ چهل ستون (دیوانخانه)، باغ تپه، باغ زیتون و باغ چشمه) تنها باغ چهل ستون و بقایایی از باغ چشمه باقی مانده است.
درختان سرو باغ شاه علاوه بر فریاد استقامت نشانه‌ای از مسیر مستقیم برای عابران و جدا کننده باغچه مرکبات نیز می‌باشد.
مرکباتی که سرسبزی همیشگی به این باغ بخشیده و ترکیب عطر بهار نارنجش با بوی معطّر گل‌ها و گیاهان دیگر بوی بهشت را به مشام می‌رساند و سبب نشاط آدمیان می‌گردد.
به گزارش ایرنا، در کنار آثار مهم تاریخی و طبیعی عنوان شده، خانه کلبادی، کاخ صفی آباد، عمارت و باغ صفوی بهشهر، منطقه گردشگری سرخ او خلیل شهر، مهربان رود رستمکلا، آبشارسنگ نو و دهها جاذبه از دیگر مناطق گردشگری و آثار فرهنگی این خطه از استان مازندران به شمار می‌رود که در کنار گردشگری مذهبی و معنوی و امامزادگان آرمیده در این خطه، می تواند اوقات خوب و ماندگاری را برای مسافران و گردشگران رقم بزند.