برگزاری کلاس های حضوری دانشگاه مازندران تا توقف جذب دانشجوی خارجی + فیلم

حرف آنلاین: رحمت عباس نژاد معاون آموزشی دانشگاه مازندران در نشست خبری برگزاری کلاس های حضوری این دانشگاه را با توجه به اتفاقات اخیر قطعی اعلام کرد.

عباس‌نژاد معاون آموزشی دانشگاه مازندران با بیان اينکه کلاس های دانشگاه مازندران بصورت حضوری آغاز شده است، گفت: در دانشگاه مازندران از نظر جنسیت ۶۳ درصد مرد و ۳۷ درصد زن و حدود ۷۴ درصد بومی مازندران و ۲۶ درصد غیربومی در حال تحصیل هستند.

وی به نگرانی خانواده در خصوص نحوه برگزاری کلاس ها اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه تلاش دارد بهترین شرایط برای برگزاری کلاس ایجاد کند و از شنبه ۱۷۶ مهرماه برگزاری حضوری کلاس ها به ۱۰۰ درصد خواهد رسید و در حال حاضر هم اکثر کلاس های درس تشکیل شده است.

عباس‌نژاد در خصوص تفکیک گروه آزمایشی، افزود: حدود ۵ گروه آزمایشی در این دانشگاه فعال هستند اما از آنجایی که دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی مستقل شد در زمینه کشاورزی توسعه‌ای ایجاد نشد گرچه باید در زمینه رشته‌های بین رشته‌ای کار شود که در برنامه دانشگاه گنجانده شده است.
وی تصریح کرد: در ۴ زیرگروه آزمایشی باقی‌مانده ۵۹ درصد از دانشجویان در رشته‌های انسانی تحصیل می‌کنند و از جمعیت دانشجویی دانشگاه مازندران ۶ درصد در رشته هنر و ۱۱ درصد در فنی مهندسی و ۲۴ درصد در علوم پایه تحصیل می‌کنند.
معاون آموزشی دانشگاه مازندران، یادآور شد: گرچه می‌توان از ساختار مجازی استفاده کرد اما به طور مطلق کاربرد فضای مجازی در تحصیل در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست بنابراین باید دانشگاه را به سمت حضوری شدن سوق دهیم.

نگرانی سهم پایین دانشگاه های دولتی مازندران از دانشجو

این مسئول با بیان اینکه ۶۹ درصد دانشجویان دانشگاه مازندران روزانه هستند و ۳۱ درصد شبانه و پردیس بین‌الملل هستند، یادآور شد: علاوه بر آن ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر به طور کلی دانشجو در دانشگاه‌های دولتی کل استان در حال تحصیل هستند که این دانشگاه‌های دولتی یکی از آنها دانشگاه مازندران در بابلسر، دانشگاه علم و فناوری مازندران در بهشهر، دانشگاه علم و فناوری نوین آمل، دانشگاه نوشیروانی بابل و دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری هستند که از این تعداد دانشجو در استان، ۵۰ درصد از این تعداد دانشجویان دولتی در دانشگاه مازندران تحصیل می‌کنند.
وی افزود: از سهم حدود ۱۴۵ هزار نفری کل دانشجویان استان که دانشگاه‌های فرهنگیان، دانشگاه علمی و کاربردی و دانشگاه آزاد اسلامی و غیرانتفاعی و غیر دولتی را هم دربر می‌گیرد، ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر دولتی هستند که از نظر اعتبارت آموزش عالی از سهم پایینی برخوردار هستیم که این میزان اصلا مناسب نیست که دانشگاه‌های دولتی باید تلاش جدی انجام دهند تا فرزندانمان از این وضعیت آموزش عالی در استان ضرر نکنند.

عباس‌نژاد گفت: استان مازندران با بیش از ۴۰ موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی و دولتی بیشترین سهم را در کشور دارد اما سهم استان از برخورداری اعتبارات دولتی در آموزشگاه سهم پایینی است که باید جز مطالبات استانی باشد و به طور جدی پیگیری شود.

وی افزود: در کل استان مازندران حدود هزار و ۳۰۰ دانشجوی خارجی حضور داشتند که این افراد در حال فارغ‌التحصیل شدن هستند که حدود هزار و ۲۰۰ نفر سهم دانشگاه مازندران بود که از سه سال گذشته دانشگاه مازندران از پذیرش دانشجویان خارجی استقبال کرده که اغلب این افراد از عراق و سوریه، لبنان و یمن و افغانستان و مالزی دانشجو جذب کرده است.

ماجرای توقف جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه مازندران

معاون آموزشی دانشگاه مازندران، مازندران را دارای مطلولبیت‌هایی دانست که می‌تواند در سطح دنیا دانشجو جذب کند و در ادامه اضافه کرد: مهم‌ترین مطلوبیت‌های استان مازندران جنگل‌های هیرکانی و نیز دریای خزر چه به لحاظ نوسانات آب دریا و ویژگی‌های هیدرولوژیکی منابع طبیعی که مورد علاقه دانشمندان دنیا است و این نقش تحصیلات تکمیلی است که هدف گذاری در این زمینه انجام داده و در حال پیگیری این مطالبات هستیم.
این مسئول با بیان اينکه امسال جذب دانشجویان خارجی به حداقل رسیده است زیرا وزارت علوم عراق اعلام کرده دانشگاه‌های ایران که (حدود ۷۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران) دانشگاه‌هایی که در رتبه‌بندی جهانی رتبه‌هایشان بالای هزار است دانشجویان مدارکشان در وزارت علوم عراق مورد ارزشیابی قرار نمی‌گیرند، یادآور شد: رتبه‌بندی بین‌المللی شامل کیو.اس، شانک‌های، تایمز است که دانشگاه مازندران بالای هزار قرار دارد و قانونی که وزارت علوم عراق تعیین کرده زیر هزار است گرچه در سال‌هایی که دانشگاه‌ مازندران دانشجوی عراقی جذب می‌کرد این قانون وجود نداشت بنابراین باید تلاش خود را انجام دهیم که در رتبه‌بندی خود را به رتبه‌های بالا برسانیم.
وی با بیان اينکه سامانه دانشگاه مازندران در حال بروز شدن است که این در رتبه‌بندی بسیار اثرگذار است، گفت:اگر این رتبه را همچنان داشته باشیم در آینده جذب دانشجویان خارجی به صفر خواهد رسید که در این حوزه در حال تلاش جهت افزایش رتبه خود در سطح جهانی هستیم. عباس‌پور یادآور شد: شاخص‌ترین رشته‌هایی که دانشجویان خارجی انتخاب می‌کنند مدیری ت، حسابداری و حقوق و علوم سیاسی، زبان انگلیسی و شیمی و هنر و باستان شناسی است.