بخش خصوصی آماده اجرای هدف صادراتی سه میلیارد دلاری است

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه بخش خصوصی آماده اجرای ماموریت استاندار مازندران در رسیدن به هدف صادراتی 3 میلیارد دلاری هستیم، گفت: براساس آمار گمرکات مازندران در سال گذشته حدود 400 میلیون دلار صادرات از استان انجام شد،’ ولی واقعیت صادرات استان دو برابر این میزان است چون از گمرکات استانهای دیگر نیز […]

1

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه بخش خصوصی آماده اجرای ماموریت استاندار مازندران در رسیدن به هدف صادراتی 3 میلیارد دلاری هستیم، گفت: براساس آمار گمرکات مازندران در سال گذشته حدود 400 میلیون دلار صادرات از استان انجام شد،’ ولی واقعیت صادرات استان دو برابر این میزان است چون از گمرکات استانهای دیگر نیز محصولات استان صادر شده چون اتاق مازندران گواهی مبدا صادر کرده و مستندات وجود دارد.

عبدا… مهاجر دارابی در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار افزود: صادرات امسال در چهار ماهه اول سال در مقایسه با سال گذشته با 14 درصد رشد به میزان 147 میلیون دلار بود که اگر این رشد به 20 درصد برسد به برنامه 1400 استاندار و هدف صادرات سه میلیارد دلار خواهیم رسید.

وی یکی از دلایل رشد صادرات را واقعی شدن نرخ دلار بیان داشت و اظهار داشت: دلیل دیگر می تواند تلاش برای رسیدن به برنامه صادراتی سه میلیارد دلاری باشد.

مهاجر دارابی به اعلام برنامه صادرات سه میلیارد دلاری استان تا سال 1400 از سوی استاندار مازندران اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلات صادرات در داخل استان قابل حل است و صادرکنندگان استان به حمایت استاندار امیدوار هستند، در حال حاضر مجموع صادرات برای حدود هشت کشور هدف اتفاق افتاده است و اتاق براساس ماموریت استاندار،بسته سه میلیارد دلاری صادرات را اماده کرده و استاندار همت ویژه ای را برای برطرف کردن مشکلات این بسته را داده است که بزودی رونمایی خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه بخش خصوصی در ابتدای مسائل ارزی بابت روش های اشتباه بانک مرکزی هشدار داده بود، تصریح کرد: ارز ثانویه از گذشته مطرح بود و در حال حاضر نیز ایراداتی دارد ولی به سمت بهبود و رفع موانع در حال حرکت است، بخشنامه های روزانه سردرگمی هایی برای صادرکنندگان ایجاد کرده و جدیدترین آن پرداخت ما به التفاوت ارز دولتی از سوی صادر کنندگان است، هزینه بخشنامه های غیر کارشناسی را مردم پرداخت می کنند و تا اصلاح یک روند اشتباه ماه ها به طول خواهد کشید.

* منطقه آزاد برای استان است

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اختلافات موجود در ایجاد منطقه آزاد و نظر اتاق بازرگانی نیز گفت: اتاق نظر خود را مبنی بر مظر کارشناسان از همان ابتدا اعلام کرده زیرا یکی از ظرفیت های اقتصادی منطقه آزاد است ولی مازندران به دلیل عدم وجود همدلی از این ظرفیت بهره ای نبرده است. بخش خصوصی خواستار همدلی مسولان و نمایندگان است ولی فعلا  شورای برنامه ریزی استان بندرامیراباد را تعیین کرده و استاندار هم در ان جلسه یک رای داشت.نمایندگان باید منطقه ازاد را کلان ببینند و به رای اعضای شورای برنامه ریزی احترام بگذارند و واقعیت ها را بپذیرند.

* مشکل اصلی صادرکنندگان

عبدا… مهاجر دارابی با بیان اینکه بخش عمده صادرات استان مربوط به عراق است، اظهار داشت:  مشکلات مختلفی با عراق در صادرات داریم ولی مهمترین آن نظیر روسیه حقوق گمرکی است. حقوق گمرکی از بزرگترین مشکلات صادرکنندگان است که اگر این مشکل برطرف شود، هدف سه میلیارد دلاری زودتر از 1400 اتفاق خواهد افتاد.به گفته وی، استاندار مازندران نقطه قوت استان است و صادرکنندگان امید زیادی به حمایت ایشان دارند. با اطلاع و برنامه پیش می رود و با جدیت پای کار است.