بازنشستگان معترض مازندرانی در انتظار تحقق وعده‌ها

حرف آنلاین: طی روزهای گذشته شماری از بازنشستگان تأمین اجتماعی در اعتراض به میزان افزایش حقوق خود در مقابل سازمان تامین اجتماعی مازندران تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی خود شدند.

در حال حاضر شمار زیادی از بازنشستگان در استان‌ها و شهرستان‌های کشور به مطالبات صنفی خود اعتراض دارند.

گفته شده آن‌ها خواستار افزایش ۳۸ درصد ۵۱۵ هزار و ۱۶۹ هزار تومان افزایش حقوق خود هستند، با این حال دولت در جریان تصویب، پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی را تغییر داده و افزایش ۱۰ درصدی را جایگزین آن کرده است.

همچنین، رفع ناکارآمدی بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان، صدور احکام کارگزینی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، تخصیص اعتبار لازم جهت پرداخت مطالبات معوقه بازنشستگان، صدور گواهی ضمانت کسراز حقوق بازنشستگان به صورت سامانه الکترونیکی و غیره از دیگر مطالبات بازنشستگان است.

تابع قانون و مصوبه شورای عالی کار هستیم

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران در این باره در گفت‌وگو با حرف مازندران ضمن تشریح موضوع، اظهار کرد: داستان از این است که تغییر حقوق بازنشستگان در سال جاری شبیه هر سال نبود.

حسن فلاح یادآور شد: طبق مصوبه شکرای عالی کار در سال جاری حقوق حداقل‌بگیران باید ۵۷.۴ درصد و سایر سطوح باید ۳۸درصد به علاوه‌ی ۵۱۶هزار تومانِ افزوده شود، بازنشستگان کارگری نیز به افزایش ۱۰ درصدی سایر سطوح اعتراض کردند.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی نیز مطیع فرمان مصوبه شورای کار است، عنوان کرد: در صورت تغییر قانون ما نیز طبق آن مستمری‌ها را پرداخت خواهیم کرد، در حال حاضر نیز طبق مصوبه عمل میکنیم.

فلاح با اشاره به اینکه در حال حاضر اعتراضات بازنشستگان به کمیته تلفیق رسیده و در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: مقرر شده رئیس مجلس طی نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار لغو قانون مصوب برای بازنشستگان شود، که باید منتظر نتیجه ماند.

چه کسی گفته حقوق بازنشستگان تورم‌زاست؟

همچنین، دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مازندران نیز در گفت‌وگو با حرف مازندران با تاکید بر اینکه صحبت‌های مرا سانسور نکنید، اظهار کرد: اعتراض بازنشستگان حق است، کاملا درست بوده موازین قانونی شرعی و اداری دارد، بازنشستگان برای انقلاب نظام جمهوری اسلامی زحمات زیادی کشیدند انقلاب ما مدیون امام راحل و کارگران است‌.

نصرالله دریابیگی افزود: امسال برای اولین بار شورای عالی کار و دولت یک قانونی برای حذف ارز ترجیحی مصوب کردند که متاسفانه زیانش اول به سفره فقرا رسید، کارگران بازنشسته مشکلات فراوانی دارند اما تصویب یک قانون با اختلاف دریافتی حقوق ماهیانه ۳ میلیون تومان مشکلاتشان را چند برابر کرد.

وی با تاکید بر اینکه در این خصوص، تامین اجتماعی هیچ تقصیری ندارد، گفت: هیات امنای سازمان عرف و سنت ۴۰ساله و یک پروسه اداری را تغییر داده‌اند، چرا که دولت خلاف قانون عمل کرد، مصوبه برای حداقل سایر سطوح نیز خلاف قانون است، این مبالغ ۵۰۰ الی ۶۵۰ هزار تومانی را با چه منطقی تصویب کرده‌اند؟

دریابیگی همچنین خاطرنشان کرد: الان بازنشستگان معترض هستند و ما مطالبه‌گر هستیم، در این راستا اقدام به برگزاری جلساتی با کمیسیون اقتصادی، اجتماعی، فراکسیون کارگری و نمایندگان مجلس برگزار کردیم، اعتراض مورد تایید حقوق‌دانان مجلس و مدیرعامل مصوبه شورای عالی کار قرار گرفت و مقرر شد که آقای قالیباف طی نامه‌ای به نهاد رئیس‌جمهور خواستار لغو قانون جدید شود، اما اکنون ۱۰ روز گذشته و خبری نیست، پیگیر این بحث در هفته آینده جلسه‌ای با رییس مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت.

دبیراجرایی تشکیلات خانه کارگر مازندران همچنین اذعان داشت: اینکه برخی می‌گویند حقوق بازنشستگان تورم‌زا است کذب است، بلکه یارانه تورم‌زا است این عده از جیب خودشان حقوق می‌گیرند و باید بگیرند.

امید آنکه دولت سریع‌تر تکلیف بازنشستگان را روشن کند چراکه اعتراضات بازنشستگان باید به پایان برسد و مستمری‌ها مطابق با قانون افزایش یابد.