بازتوانی معلولان به شرط حمایت

موسس یک مرکز توانبخشی در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران مطرح کرد؛ گروه اجتماعی؛ در بحبوحه کرونا و سیلی از مشکلات خرد و کلان که دامن‌گیر همه اقشار جامعه شده است، در اطرافمان خانواده‌هایی وجود دارند که هر روز خود را با نگرانی و حسرت می گذرانند. همان کسانی که درست پس از تولد فرزندشان را مشکلی تلخ اما واقعی روبرو شدند. کودکان کم‌توان از ابتدای تولد تا بزرگ‌سالی برای والدین خود همچون کودکی هستند […]

موسس یک مرکز توانبخشی در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران مطرح کرد؛

گروه اجتماعی؛ در بحبوحه کرونا و سیلی از مشکلات خرد و کلان که دامن‌گیر همه اقشار جامعه شده است، در اطرافمان خانواده‌هایی وجود دارند که هر روز خود را با نگرانی و حسرت می گذرانند. همان کسانی که درست پس از تولد فرزندشان را مشکلی تلخ اما واقعی روبرو شدند.
کودکان کم‌توان از ابتدای تولد تا بزرگ‌سالی برای والدین خود همچون کودکی هستند که همیشه نیازمند مراقبت‌های ویژه و امکانات خاص هستند. 

خانواده‌های فرزندان کم‌توان در همه دنیا برای رشد و پرورش کودکانشان نیازمند مدرسان ارگان‌های دولتی هستند.
همانطور که می‌دانید از یک جایی به بعد پدر و مادرها به آموزش فرزندان خود اندیشیده و فضا را برای یادگیری دلبندشان فراهم می‌کنند. یکی از مراکز آموزشی مخصوص جامعه معلولان موسسات توانبخشی و آموزشی است که زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت دارند. کیفیت آموزش معلولان در این مراکز قطعا بالاتر از مراکز خصوصی بوده و فواید بسیاری برای معلولان دارد، ولی شاید برخی‌ها از وجود چنین مراکزی در شهرها مطلع نباشند.

در این راستا سمانه اصفهانی موسس مرکز توانبخشی آموزشی رویش در مرکز مازندران و کارشناس رشته فیزیوتراپی در گفت وگوی اختصاصی با حرف مازندران اظهار می‌کند: مرکز آموزشی و توانبخشی روزانه رویش در ساری از سال ۱۳۹۶ با هدف ارائه خدمات جامع توانبخشی به معلولان از جمله؛  فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتار درمانی، مشاوره، روانشناسی و تغذیه تاسیس شده است.

وی اضافه می‌کند:‌ در کشور ما فعالیت واحدهای آموزشی توانبخشی تحت نظارت سازمان بهزیستی قرار دارد. با توجه به نظارت دقیق بهزیستی کیفیت ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در این مرکز بسیار بالا که این ادعا را میتوان از ترخیص‌های موفق مراکز توانبخشی و بازگرداندن معلولان با توانایی‌های بیشتر به جامعه دید.

اصفهانی تصریح می‌کند: این مرکز در بخش جسمی و حرکتی با دریافت مجوز از سازمان بهزیستی موظف به ارائه خدمات به گروه هدف این سازمان است.

این کارشناس رشته فیزیوتراپی، ادامه می‌دهد: از مشکلات عمده‌ای که سازمان بهزیستی و مرکز تابعه با آن مواجه هستند عدم آگاهی جامعه نسبت به پتانسیل‌های موجود در این حیطه بوده که از دید افراد نیازمند دور مانده است. در این امر شاید در برخی موارد زمان طلایی توانبخشی با یارانه دولتی را برای افراد نیازمند غیرممکن می‌کند.

وی اضافه می‌کند: از این رو آشنا شدن جامعه با ظرفیت‌های موجود در سازمان بهزیستی و مراکز توانبخشی آن می‌تواند پلی باشد برای رسیدن به هدفی که افراد کم‌توان بتوانند با استفاده از امکانات موجود در این مرکز توانبخشی حداکثر توانمندی خود برسند و زندگی با کیفیت بهترین داشته باشند.

اصفهانی در ادامه بیان می‌کند: در شرایط فعلی از مشکلاتی که خانواده‌های مددجویان را دچار چالش می‌کند طولانی شدن زمان تشکیل پرونده در بهزیستی و ارجاع به واحدهای توانبخشی هستند. همچنین با توجه به کمبود بودجه سازمان بهزیستی امکان پوشش‌دهی هزینه خدمات برای کل ظرفیت پذیرش شده توسط مراکز وجود ندارد.

موسس توانبخشی رویش در پایان تاکید می‌کند: برخی از مددجویان باید مدت زیادی در صف انتظار دریافت خدمات با یارانه دولتی قرار بگیرند امید آنکه این مهم با توجه دولت و نگاه ویژه به نیازهای مالی بهزیستی رفع شود.

گفتنی است؛ گاها معلولان نسبت به افراد عادی استعدادهای بیشتری دارند که نیاز به شکوفایی دارد که با حضور در این مراکز با حمایت دولت می‌تواند گامی مهم در این مسیر باشد. با وجود اینکه طی سال‌های اخیر شاهد حمایت‌های خوبی از جانب سازمان بهزیستی به معلولان بودیم اما توجه  اساسی به این بخش و حمایت از این قشر جامعه که در کنار مشکل جسمی مشکلات روحی را تحمل می‌کنند خالی از لطف نیست.