ايجاد پوشش سبز قدرتمند در بالادست كارخانه كك سازي سوادکوه

حرف آنلاین:كارخانه کک سازی سوادکوه که بعدازچندبارکلنگ زنی توسط مسئولان ونمایندگان  بالاخره  این روزهافعالیت جدی خودرابه دور از هرگونه هیاهوی تبلیغاتی شروع کرده است. از فراز و نشیب هاي شرکت البرزمرکزی سوادکوه همگان کم وبیش باخبرند.روزگاری شاهرگ حیاتی منطقه به شمارمی آمد. اکنون پس ازگذشت سالها با حضور مديريت جديد بارقه ی امیدی بر اقتصاد […]

حرف آنلاین:كارخانه کک سازی سوادکوه که بعدازچندبارکلنگ زنی توسط مسئولان ونمایندگان  بالاخره  این روزهافعالیت جدی خودرابه دور از هرگونه هیاهوی تبلیغاتی شروع کرده است. از فراز و نشیب هاي شرکت البرزمرکزی سوادکوه همگان کم وبیش باخبرند.روزگاری شاهرگ حیاتی منطقه به شمارمی آمد. اکنون پس ازگذشت سالها با حضور مديريت جديد بارقه ی امیدی بر اقتصاد سوادکوه دمیده شده است. روانبخش امیری تحصیل کرده دانشگاه آخن آلمان ،متخصص معدن و دارای سوابق درخشان درعرصه های مدیریتی از جمله مجری طرح تجهیزمعادن سنگ آهن سنگان، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت سنگ آهن شرق ایران و معاون برنامه ریزی ،اکتشاف وتوسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در پرونده وی دیده می شود.

مدير عامل شرکت البرزمرکزی سوادکوه در نشست با پرفسور عطا الله قباديان، از دریافت مجوز شورای اقتصاد براي طرح کک سازی و تایید جدول مالی خبرداد و گفت:روش کک سازی که درمرحله اجرایی شدن می باشد،روش سازگار با محیط زیست می باشد که این روش هیچ نگرانی برای محیط زیست ایجاد نمی کند طوريكه این کارخانه توان توليد 25مگابایت برق را نيز خواهد داشت. وي همچنین به بازدیدهای خود از کشورهای مختلف اروپایی و کسب تجربه درصنعت کک سازی اشاره كرد و افزود: بسیاری ازکشورهای دنیا در کنار جنگل با حفظ و صیانت از محیط زیست درحال بهره برداری وفعالیت می باشند.

به گفته وي، اکنون کارخانه ذغال شویی درحال ساخت بوده ومعادن کردآباد –زیراب هم برای مناقصه گذاشته شده است که علی رغم همه موانع سرراه درحال پیگیری می باشد.ضمن اینکه مطالعات ژئوتکنیکی درحال انجام و ترانشه ،نمونه برداری هم به صورت موازی صورت می گیرد.

* كارخانه اي همراه با محيط زيست

اميري تصريح كرد: بخشی ازخروجی های گاز کارخانه جزو نیازمندی های جنگل می باشد که باکمک منابع طبیعی،بالادست کارخانه درمسیرحرکت بادغالب که خروجی های کارخانه راهدایت می کند متناسب با این خروجی ها-می توان طرح درختکاری ایجاد شود.ضمن اینکه بهره مندبودن از پایش زیست محیطی  الزامی می باشد کما اینکه درپروژه ای که مجری طرح آن درسنگ آهن سنگان خراسان بودم انجام دادم.وي تاكيد كرد كه به استانداردهای داخلی خودمان  اکتفانکرده ،اگرچه سازمان حفاظت اaز محیط زیست کارخانه کک سازی را درحدقابل قبول می داند ولی به دلیل حساس بودن محیط وآسیب پذیربودن آن به  اکثرتلاش درجهت کاهش آلاینده های زیست محیطی می بایست صورت پذیرد و بصورت موازی حل مسائل و معضلات اجتماعی و اقتصادی مردم هم مدنظرقرارگیرد.

وي با اشاره به اينكه حتی دپوی باطله حاصل از ذغال در البرزمرکزی طوری قراردارد که هیچ خروجی آلاینده ای به رودخانه ندارد، تصريح كرد: هرکاری که برای حفاظت ازمحیط زیست نیازاست درکک سازی سوادکوه انجام می شود و پس ازراه اندازی کک در رودخانه تالار هیچ پس آبي نخواهیم داشت،ممکن است تنها پساب آن فاضلاب باشد که برای آن هم تدابیری اتخاذ می گردد، همچنین خیلی امیدوار به پیشرفت تکنولوژی طی  این چندسال ،تازمان بهره برداری هستیم ،تکنولوژی تاحدی پیشرفت کند که عمده آلودگی ها را هم از سرراه برداریم واین کارخانه هاحتی المقدور بی خطر و بی ضررباشد.

* برگزاري دوره آموزشِ

مدیرعامل البرز مرکزی همچنین از برگزاری دوره های آموزشی نیروهای انسانی خبرداد و ابرازامیدواری کرد كه با شروع به کارکارخانه کک سازی و فعال شدن معادن ذغال سوادکوه ،درآینده بخش اعظمی ازمشکلات بیکاری جوانان منطقه مرتفع شود. امیری درپایان اين نشست يادآور شد كه به واسطه برخوداری از یک فرصت مغتنم  یعنی ارتباط با بهترین دانشگاه دنیا در رشته معدن (آخن آلمان) و دراختیارقرارداشتن ابزارعلمی جدید حرکت در جهت دستیابی به توسعه پایدارمنطقه برنامه ریزی خواهیم کرد.

*ضرورت ايجاد پوشش سبز قوي

دراین نشست پرفسورعطاءالله قبادیان عضوهیئت علمی دانشگاه وین – اتریش که از دلباختگان محیط زیست می باشد نيزبه پیشینه تاریخی استخراج معادن ذغالسنگ البرز مرکزی اشاره کرد و گفت: معادن ذغال سوادکوه،جدای ازاینکه به عنوان شاهرگ حیاتی منطقه محسوب می شده حتی درجنگ جهانی دوم این ذغال در اروپاجهت استفاده ازسوخت وانرژی  استفاده می شد.

پرفسورقبادیان ضمن تقدیراززحمات مدیرعامل البرزمرکزی به دلیل توجه بیش ازپیش به صیانت ازمحیط زیست پیشنهادداد كه منطقه را باید زیرپوشش سبز قوی برد تا در مهار گاز و جذب co2 موثرواقع شود. به گفته وي، ایجاد پوشش سبز بر روی 50تا100هکتاراراضی بالادست کارخانه با کمک منابع طبیعی می تواند درجذب این آلاینده ها اثرگذارباشد و چرخه مناسبی ایجادشود، حتی باپوشش سبزمی توان یک چرخه اکوسیستمی ایجادکرد اگرچه گاهی اوقات ممکن است اختلالاتی پیش بیاید ولیکن با مهارت خاصی باید پیشگیری شود.

عضوهیئت علمی دانشگاه افزود:اروپا یک قرن نیازهای خودرا از ذغال برطرف کرده است،درکنارجنگل هاولی کاملا از محیط زیست هم مراقبت می شده ودرآنجا مبنا و اصول خاصی پیروی می کنند. وي هشدار داد كه سوادکوه یک جای استثنایی وخط الراس یک جریان آبی(رودخانه تالار) می باشدکه درصدی ازشریان حیات دشت مازندران در گرو همین رودخانه تالاراست،که متاسفانه به دليل ضعف های مدیریتی وعدم نظارت برجریان طی مسیر آن آلوده شده است.

پرفسورقبادیان همچنین پیشنهاد راه اندازی یک ایستگاه در بالادست کارخانه و یک ایستگاه درپایین دست جهت انجام آزمایش آلایندگی را ارائه كرد و افزود: دراروپا هر ایالتی برای خودش تعریف خاصی دارد.هراستانی دارای قابلیت ها و استعداد خاص خودمی باشد و مازندران هم توان تولید در زمینه کشاورزی دارد که متاسفانه به دليل ضعفهای مختلف هیچ پیشرفتی نداشته است.

به گفته وي، همچنان شاهدهستیم كه بهره برداري هاي بيش از حد از جنگل ها تاسف آور است و زمانی متوجه می شویم که کار از کار گذشته است واین وضعيت نامناسب جنگلها در بلند مدت عوارض خودرانشان خواهدداد،به دلیل فقرفرهنگی، ما درحال نابودکردن یک تکه سبزهستیم.