رویداد ۲۰۲۲ ساری شروع شد؛

افتتاحیه رویداد ساری ۲۰۲۲ از امروز

حرف آنلاین: مراسم افتتاحیه رویداد ساری ۲۰۲۲ با حضور سفرا و نمایندگان ۱۰ کشور عضو اکو از ساعتی دیگر در هتل بادله ساری برگزار می‌شود.

در این مراسم علاوه بر سفرا، خسرو ناظری دبیرکل و اعضای شورای همکاری‌های اقتصادی (اکو) و وزیر گردشگری ایران حضور دارند.

در برنامه بعدازظهر امورز هم نشست تعاملی سرمایه گذاران حوزه گردشگری و تجاری استان مازندران با مقامات ملی و بین المللی و نشست نمایندگان کشور‌های دائم عضو اکو برگزار خواهد شد.

امشب هم مراسم شب‌های گلاب ایرانی از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه در پارک ملل ساری برگزار خواهد شد.

فردا چهارشنبه هم بازدید از ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری مازندران با بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد، شبه جزیره میانکاله، عمارت کلبادی ساری و مجموعه تاریخی و مذهبی فرح آباد ساری ادامه خواهد یافت.

فردا شب هم مراسم شب‌های فرهنگی در پارک ملل ساری برگزار خواهد شد.

مراسم اختتامیه رویداد ۲۰۲۲ ساری؛ ۱۴ مهر ۱۴۰۱ با حضور سفرا و نمایندگان عضو اکو در تهران برگزار خواهد شد.
 
نمایشگاه اقوام ایرانی که از ۱۹ اردیبهشت آغاز شد تا ۲۲ اردیبهشت از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۳ و ۲۳ دقیقه شب در بوستان ملل ساری ادامه خواهد داشت.

*دبیر کل اکو: ایران کشوری بی نظیر در زمینه آثار تاریخی و طبیعی

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو دیشب در ابتدای ورود به فرودگاه شهدای ساری با اشاره به هدف از برگزاری رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ گفت: با سفیران و نمایندگان دائم عضو اکو به ساری آمدیم تا مناسبات گردشگری مازندران و ظرفیت‌های صنعت گردشگری ایران تقویت شود.

خسرو ناظری با اشاره به اینکه از امروز یک رویداد مهم در ساری رخ خواهد داد افزود: در این رویداد؛ ساری بعد از شهر دوشنبه تاجیکستان به عنوان پایتخت گردشگری اکو برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ اعلام می‌شود.

ناظری با بیان اینکه یک پیوند مستقیم بین شهر‌های کشور‌های عضو اکو را نشان می‌دهد ادامه داد: ایران کشوری بی نظیر در زمینه آثار تاریخی است و طبیعت بی تکرار و زیبایی دارد بنابراین این رویداد می‌تواند برای گسترش هر بیشتر روابط در داخل منطقه اکو بویژه گردشگری تاثیر گذار است.

او به برگزاری نشست شورای نمایندگان کشور‌های دائم عضو اکو در ساری اشاره کرد و گفت: در این نشست همگرای اقتصادی بررسی خواهد شد تا همکاری تجاری کشور‌های عضو اکو افزایش یابد.

*اکو

سازمان همکاری اقتصادی اکو (به انگلیسی: Economic Cooperation Organization)، مخفف نام یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۱ (۱۹۶۲) نخستین بار این سازمان را با نام «آر سی دی» یا «سازمان همکاری عمران منطقه‌ای» پایه‌ریزی کردند.

این سازمان در ابتدا با نام «آر سی دی» – که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطقه‌ای – است، آغاز به کار کرد. پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) در ایران، کار سازمان با وقفه مواجه شد و در سال ۱۳۶۴ با نام «اکو» حیات خود را از سر گرفت.

پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشور‌های افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. این سازمان هم‌اکنون با ده عضو، حدود ۴۸۰ میلیون نفر جمعیت و ۸٬۶۲۰٬۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد.

طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشور‌های عضو تلاش می‌کند؛ و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور است. این سازمان همچنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند. زبان رسمی سازمان اکو انگلیسی است و مقر اصلی آن، شهر تهران در ایران است.

به مناسبت پیوستن افغانستان و کشور‌های قفقاز و آسیای میانه از جمله ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان به سازمان اکو و افزایش اعضای این سازمان از ۳ کشور، ایران، پاکستان و ترکیه به ۱۰ کشور، روز هفتم آذر ۱۳۷۱، به عنوان روز اکو نامگذاری شد./صداوسیما