اعتبار 991 میلیارد تومانی برای 45 طرح

حرف آنلایی: رئیس جمهور در بیست و سومین سفر استانی خود صبح امروز دوشنبه به مازندران سفر کرد. دکتر حسن روحانی ابتدا در جمع مردم مازندران در استادیوم شهید متقی ساری حاضر شد و در بخش اول در خصوص مذاکرات هسته ای سخنرانی کرد و در بخش دوم نیز در خصوص مازندران ظرفیت های استان […]

حرف آنلایی: رئیس جمهور در بیست و سومین سفر استانی خود صبح امروز دوشنبه به مازندران سفر کرد. دکتر حسن روحانی ابتدا در جمع مردم مازندران در استادیوم شهید متقی ساری حاضر شد و در بخش اول در خصوص مذاکرات هسته ای سخنرانی کرد و در بخش دوم نیز در خصوص مازندران ظرفیت های استان سخن گفت. مهمترین سخن وی در خصوص استان را می توان اعلام مصوب شدن 991 میلیارد تومان برای 45 طرح و برنامه استانی دانست.
متن سخنان حجت لاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

سلام و درود بر مردم قهرمان استان مازندران؛ سلام و درود بر مردم غیور ساری و همه شهرستان‌های استان سرسبز مازندران.

من از لطف و محبت و مهمان‌نوازی شما مردم از دیرباز و همچنین خرداد 92 شور و هیجان و نشاط مردم این خطه را از غرب استان تا مرکز و شرق استان و در طول این مدت 2 سال، شور و اشتیاق شما برای همراهی و همدلی با دولت در مسیر توسعه و آبادانی کشور شاهد بودم . سرزمینی که پرچمدار حکومت علوی درتاریخ و یار علویان بود و همواره در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس نقش بسیار تأثیرگذار خودش را در پیروزی انقلاب و در پیروزی دفاع مقدس ایفا نمود.

من در دوران نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی خاطرات بسیار زیادی از خطه شمال و از مازندران دارم و اتفاقاً در سالهای اولیه تبلیغی خودم یعنی در سال 44 در ساری ارادت مردم را به خاندان رسالت و حمایت مردم را از امام عزیز و نهضت اسلامی گواه و شاهد بودم.

سرزمینی که در طول دفاع مقدس لشکر 25 کربلا همواره حماسه‌آفرین در مسیر دفاع از شرف و انقلاب و تمامیت ارضی کشورمان بود. من از شیرودی‌ها و کشوری‌ها خاطرات فراوانی دارم از دفاع و ایستادگی‌شان از سال 57 در مسایل مختلف در سال 58 و 59 و بالاخره در دوران دفاع مقدس از طوسی‌ها و بصیرها و همه سرداران عزیز و بزرگواری که در دفاع مقدس توانستند به خوبی رشادت و شهامت خود را برای دفاع از سرزمین‌شان به منصه ظهور برسانند. سرزمین عالمان، بزرگان، مورخین محدثین، شیخ طوسی و طبری و سرزمین مرجعیت و مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی که از افتخارات ایران اسلامی و خطه شمال است. آیت‌الله حسن زاده آملی و بزرگان فراوانی که این سرزمین داشته و رؤسای دو قوه‌ای که تعلق به این خطه دارند و شهدای بزرگ و بزرگان هاشمی نژادها، شیخ ‌فضل الله نوری‌ها و افتخارات فراوانی که درعلم و دانش و ادب و تحقیق این سرزمین داشته و دارد. سرزمین ورزشکاران قهرمانان مدال‌آور بین‌المللی در 22 رشته 333 قهرمان مدال آور از مازندران عزیز و پایتخت کشتی ایران جویبار.

من در آغاز سخنانم ضمن تشکر از مردم عزیز از قطعه هنری که توسط نوجوانان و جوانان عزیز هنرمند که توأم با کار بود، هنری که توأم با بیان فعالیت اثربخش کشاورزی در این دیار بود و هنری که توأم با تاریخ این سرزمین و یادآور گذشته‌ها و نشاط برای مردم این دیار بود.

در آغاز می‌خواهم به آن عزیزانی که در حادثه منا از این استان جانباخته دارند ، تسلیت عرض کنم. متأسفانه استان مازندران جزو استان‌هایی بود که جانباخته فراوانی درحادثه منا داشت گرچه آنها که رفتند به وصال حق رسیدند و در سرزمین حرم در شرایط بسیار سخت جان به جان آفرین تسلیم کردند، آنها پاداششان را از حق با بهشت جاودان خواهند گرفت و مردم بسیار عزیز سرزمین ما همدلی ، همدردی و همنوایی‌شان با خانواده‌ها و همه قربانیان کشورمان و همه کشورهای اسلامی نشان دادند .

تلاش مردم عزیز سرزمین مان ، موضع‌گیری قاطعانه مقام معظم رهبری و تلاش دولتمردان در این حادثه در همه جا قابل تقدیر است اما دولت هنوز وظیفه‌اش هم نسبت به خانواده این عزیزان و هم برای این که این حادثه ابعادش روشن شود ، تمام نشده است و به تلاش‌های سیاسی، دیپلماتیک، حقوقی و سایر وظایفمان عمل خواهیم کرد.

نکته دوم آنکه در آستانه ماه شهادت، ماه دلاوری و ماه سالار شهیدان قرار داریم. ماهی که انقلاب اسلامی را از این ماه داشتیم و پیروزی ما در دفاع مقدس را از این فرهنگ داشتیم. امروز هم برای ادامه راه و ایستادگی‌مان، بزرگترین فرهنگی که می‌تواند حامی و راهنمای این ملت باشد، آن کسی است که او مصباح هدایت است.

ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه انشاءالله او کشتی نجات ما در این دنیا و هم در آن دنیا خواهد بود.

امروز با همت شما مردم با همت زنان و مردان، جوانان و دیپلمات‌ها در یک عرصه جدیدی قدم گذاشته‌ایم. ما توانستیم به همه جهانیان بگوییم که ما همانطور که در دفاع مقدس توانستیم از حق ملت ایران با ایثار استقامت و ایستادگی دفاع کنیم امروز هم توانستیم با زبان منطق و دیپلماسی در برابر قدرت‌های جهان، ایستادگی و استقامت کنیم و ملت بزرگ ما توانست به یک توافق غرورآفرین با جهان و قدرتهای جهان، با سازمان ملل متحد و شورای امنیت برسد. این برای ما افتخار است که توانستیم با قدرت، استقامت و رشادت این ملت همان شورای امنیتی که قطعنامه‌های نابحق و ظالمانه و غلط علیه ملت ما تصویب کرده بود، همان شورای امنیت را وادار کند به قطعنامه‌ای که آن، قطعنامه‌های غلط قبلی را ملغی می‌کند و حقوق ملت ایران را به رسمیت می‌شناسد.

از رهبر معظم انقلاب بخاطر حمایت هایشان از روز اول تا روز توافق تقدیر و تشکر می‌کنیم البته نیازمند حمایت ایشان تا رسیدن به اهداف بلندمان هستیم. از ملت ایران بخاطر حمایتشان و از همه مسئولینی که در این راه قدم گذاشتند و از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در عمل ارزشمند و کار بسیار تاریخی شان دراجلاس دیروز مجلس شورای اسلامی که کلیات طرح برجام را طبق خواست ملت ایران به تصویب رساندند، تشکر می کنم.

ما همه کشور را از آن این مردم بزرگ می‌دانیم و این مردم با نظرات و اراده‌شان، مسیری را از روز اول و در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و امروز برای تعامل قدرتمند و نرمش قهرمانانه در برابر دنیا انتخاب کردند.

امروز در فرصت پسابرجام و در فرصت بعد از توافق غرور آفرین هستیم ما نیاز به اتحاد، انسجام و همدلی داریم اگر توانستیم در برابر دنیا به توفیقات بزرگ دست یابیم بخاطر رهبری با درایت، بخاطر ایستادگی ملت بزرگ و بخاطر دیپلمات‌های غیور و کاردان ما در صحنه مقابله با دنیا بوده است.

تاریخ به ما خواهد گفت که ملت ایران در این مقطع تاریخی چه کار عظیم و بزرگی را به ثمر رساندند. شما در تاریخ پیدا کنید کجا بوده که کشوری را شورای امنیت و قدرت‌های جهان به فصل هفت و در مسیر خطرناک جنگ و تحریم و فشار ببرند و این ملت به تنهایی با منطق، استدلال، انسجام و ایستادگی و با تکیه بر مردم غیور و نیروهای مسلح شجاعش و جوانان غیور این سرزمین و همه اقوام این کشور شیعه و سنی، کرد و بلوچ و ترکمن وعرب و لر و بلوچ و همه سراسر کشور یکپارچه در برابر آن بایستند.

متحد و منسجم خواهیم ماند و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نباید برجام در میان مردم فاصله‌ای را ایجاد کند ما همه هدف واحد و مسیر واحدی را طی می‌کنیم. اشکالی ندارد که عده‌ای منتقد باشند اشکالی ندارد که برخی نظرات دیگری داشته باشند اما ما در قانون اساسی مسیر دموکراسی را برگزیدیم و همیشه در همه مباحث آنچه اکثریت مردم می‌گویند مناط راه ما خواهد بود. در انتخابات نظر واحد و کاندید واحد نداریم، رقابت و کاندیدهای مختلف داریم اما رای اکثریت برای ما مناط خواهد بود و بعد از رای اکثریت آن اقلیت هم همان راه را دنبال خواهند کرد.

البته حقوق اقلیت هم همواره باید مدنظر باشد امروز باید برجام وسیله‌ای برای انسجام باشد امروز باید برجام سکویی برای جهش اقتصادی جوانان غیور باشد.

ما در ماه‌های آینده با رفع تحریم نشان خواهیم داد که ملت ما پیروز صحنه است. ما افتخار می‌کنیم بر این ملت غیور و بزرگمان و افتخار می‌کنیم به این ملتی که در برابر مشکلات و تحریم‌ها با مردانگی و رشادت ایستادند و امروز پس از تحریم دست به دست هم می‌دهیم و شاهد رشد و رونق پایدار در اقتصاد و درکشور خواهیم بود.

می‌دانید که امسال کشورهای ثروتمند نفت خیز به زانو درآمدند اینکه شما می‌بینید یک کشور ثروتمند همسایه ما 75 میلیارد دلار از صندوق می‌گیرد برای این که امسال خودش را اداره کند کشوری که جمعیت کمی دارد و ثروت زیادی دارد و بیش از 10 میلیون بشکه صادر می‌کند و خودش مقصر بود در کاهش قیمت نفت اما هر کس چاهی برای برادر خود بکند اول خودش در آن می افتد شما دیدید چطور در این چاه افتادند.

ملت بزرگی که ما داریم در شرایط تحریم و شرایط سخت و مشکلات، آرامش خود را در بازار حفظ کرد و دولت توانست در کنار ملت، کشور را اداره کند.

ما مسیر کاهش تورم را در همین امسال با همه مشکلات بخوبی طی کردیم. در یکی از کشورهای نفت خیز تورم سه برابر سالهای قبل شده اما تورم ما رو به کاهش است و در زمینه رشد اقتصادی تا پایان هفته جاری بسته‌ای را ارائه می‌ دهیم که در 6 ماهه دوم تحرک قابل ملاحظه ای در اقتصاد بوجود خواهد آمد. این تحرک اقتصادی قبل از برداشته شدن تحریم است. هنوز ما در حالت تحریم هستیم تا یکی دو ماه دیگر، اما درهمین حالت با اتحاد و انسجام و همدلی شاهد خواهید بود که در ماه‌های پایانی، کشور شاهد یک حرکت و رونق خواهد بود.

ما چرا دنبال مذاکره رفتیم؟ بعضی ها فکر می‌کنند ما علاقه داشتیم به غرب نزدیک شویم غرب و شرق برای ما فرق نمی کند ما دنبال منافع ملت و مصالح کشور هستیم. آنچه برای ما مهم است اشتغال جوانان و رونق اقتصادی کشور است من به عنوان نماینده و خادم شما چطور رضایت بدهم که بخاطر تحریم هر جنسی که وارد کشور می‌شد و هنوز هم تا تحریم هست این چنین است 15 تا 20 درصد اضافه از جیب مردم پرداخت شود.

ما حق نداریم از جیب مردم شعار بدهیم هر کس می‌خواهد شعار بدهد از جیب خودش شعار بدهد نه از زندگی فقرا و محرومین.

ما با دنیا با شهامت و با قدرت مذاکره کردیم و تمام حقوق مان را در این مذاکره گرفته ایم در فرصت های بعدی که لازم خواهد بود برای مردم بطور کامل توضیح خواهم داد بعضی از سخنان را نشنیده بگیرید تا به موقع جواب آن داده شود.

چه کسی از افتخار و از غرور ملت ایران ناراحت است؟ چه کسانی از رفع تحریم ناراحتند؟ شما هم ضرر نمی‌کنید ناراحت نباشید بعد از تحریم این منفعت برای شما هم خواهد بود. نگران نباشید دکان شما کساد نمی‌شود. اساس حرکت ما در این مذاکرات رفاه ملت و رونق علم و رونق اقتصاد در ایران بوده است.

همه ما به ایران افتخار می‌کنیم و همه به آینده رشد و توسعه این کشور امیدواریم.

ما در پی مذاکرات بدنبال سرمایه‌گذاری در این کشور هستیم امروز 50 شرکت بزرگ بین‌المللی میهمان درتهران هستند و همین روزها صدها سرمایه گذار بین‌المللی در تهران و در شهرهای دیگر رفت و آمد می‌کنند ما طبق برنامه اقتصاد مقاومتی طبق خواست ملت ایران و رهبر معظم انقلاب، بعد از این توافق هم به نفع ملت سرمایه را جذب خواهیم کرد و هم تکنولوژی را و هم محدودیت در مناسبات بین‌المللی را کنار خواهیم گذاشت و شرایط را برای حرکت اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات پایدار و ارتقای بهره‌وری را مهیا خواهیم کرد.

استان دریا، استان زیبایی‌ها، استان گردشگری، استان جنگل‌های سر به فلک کشیده و زیبا استانی که این همه جاذبه در سراسر جهان دارد اما درعین حال همه ما باید دراین استان جلوی تخریب جنگل و مرتع را بگیریم من خوشحالم که در این 2 سال مقداری از این فاجعه بزرگ کاهش یافته و از مسئولین اجرایی، ائمه جمعه و قوه قضاییه و همه مسئولین در این استان تشکر می‌کنم که همه دست به دست هم دادند. باید همه رسانه‌های این استان و جوانان و مردم دست به دست دهیم و نگذاریم این نعمت بزرگ جنگل از دست مان برود و جنگل تخریب شود. این جنگل وسیله‌ زیست ماست زیبایی منطقه و کشور ما است. نگذاریم محیط زیستمان آلوده شود .

در تهران در جمع وزیران به استانداران و مسئولین گفتم برای دولت برخی از مسایل در استان‌های شمالی و از جمله مازندران از اولویت‌های مهم است که یکی از آنها بحث زباله‌سوزهاست. میدانم دراین استان بحث فاضلاب‌ها و مهار آبها بسیار اهمیت دارد و من خوشحالم که می‌توانیم در قدم‌های بعدی در همه این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم دراین سفر هم قدم‌های مهمی را برخواهیم داشت.

گردشگری را باید توسعه و مشکلات آن را باید حل کنیم . تصمیماتی درتهران هم برای مساله راه در داخل استان و هم در طرح‌های مهم استان و ملی که مربوط به استان و کشور می‌باشد، اتخاذ شده و تا پایان سال 94 و بهار سال آینده باند دوم جاده رودهن- فیروزکوه -قائم‌شهر را با اعتبار 200 میلیارد تومان نهایی خواهیم کرد.

باند دوم محور جاده هراز با 670 میلیارد تومان تا پایان سال سال 95 به نهای خواهد شد.

آزادراه تهران – شمال را هم که بیشتر به غرب این استان مربوط است با 1200 میلیارد تومان تا اوایل سال 96 به بهره‌بردای خواهیم رساند.

در بحث حمل و نقل داخل استان در این سفر 303 میلیارد تومان اعتبار برای حمل و نقل داخل استان برنامه‌ریزی کردیم. برای تکمیل کنارگذرها در 10 شهرستان ،تکمیل بزرگراه‌های داخلی استان، بهسازی جاده‌های قدیمی و احداث و بهسازی ایستگاه‌های راه‌آهن وگذرگاه‌های غیرهمسطح و حمل و نقل داخلی استان تصمیم گیری شده و تمام قول‌های که می دهم، اجرایی خواهد شد.

در زمینه منابع آب 209 میلیارد تومان برای 8 طرح عمده مقرر شده از قبیل شبکه‌های آبیاری، زهکشی، آبرسانی و تکمیل بعضی از سدها، احیای 700 مورد از آب بندها، احیای جنگل‌های مخروبه و توسعه باغات دیم و اراضی شیب دار همه این موارد در سال 94 و 95 اجرایی خواهد شد.

از رییس صندوق توسعه خواستم که در هیات امنا مقدار قابل ملاحظه ای اعتبار را بعنوان تسهیلات برای طرح‌ های گلخانه ای در استان تخصیص دهند که این طرح‌ها می‌تواند حرکت خوبی برای اشتغال و آبادانی بوجود آورد.

در زمینه صنعت و معدن دو طرح در این سفر افتتاح خواهد شد واحد تولیدی پتروشیمی به ظرفیت 60 هزار تن در سال و افتتاح ورق‌های فولادی با ظرفیت 20 هزار تن و همچنین برای تسهیلات بخش صنعت 2500 میلیارد تومان تسهیلات بانکی مدنظر است و در زمینه اکتشاف و انجام مطالعات مربوط به معادن زیرزمینی و مطالعات مربوط به آن مساحت 5 هزار کیلومتر مربع را مدنظر خواهیم داشت که مردم استان تصور نکنند آنچه توسعه استان است صرفا گردشگری و کشاورزی است.

در زمینه بهداشت ودرمان مبلغ 126 میلیارد تومان برای 8 طرح عمده اختصاص خواهد یافت. تکمیل دانشگاه‌ها و دانشکده دندانپزشکی جزو این طرح ها است و برای عمران شهری 117 میلیارد تومان برای 6 طرح عمده از جمله برای احداث و تکمیل نیروگاه های زباله سوز و مساله فاضلاب مد نظر است .

مجموعا در این سفر 45 طرح و پروژه برای توسعه استان مازندران مد نظر است. کل اعتبار 991 میلیارد تومان است و همه این اعتبار را در سال جاری و در پایان سال آینده اختصاص خواهیم داد. خسارتی هم که به واسطه تگرگ به مردم وارد شد از مسئولین می خواهیم خسارات را جبران کنند که مردم در آرامش زندگی کنند.

با یک دنیا تشکر و سپاس از شما غیورمردان استان مازندران!

شاد و موفق و پیروز باشید.