در گفت‌وگوی اختصاصی حرف مازندران با یک دکترای مهندسی برق مطرح شد؛

اصلاح الگوی مصرف با دانش‌بنیان‌ها

حرف آنلاین: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران با تاکید بر لزوم مصرف بهینه به‌ویژه در بحث انرژی، به راهکارهایی جهت اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و بر استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد.

جمال قاسمی پیرامون بحث بهینه‌سازی الگوی مصرف در جامعه، در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران اظهار کرد: بحث اصلاح الگوی مصرف یکی از موضوعاتی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وی افزود: در حوزه مصرف انرژی، جالب است بدانیم که ما در بین کشورهای دنیا با اختلاف بسیار زیادی بالاترین یارانه را به انرژی اختصاص داده‌ایم که این مسئله مهم نیازمند مدیریت صحیح است.

این دکترای مهندسی برق  با اشاره به سخنان وزیر نفت، ادامه داد: گازبهای دریافتی از مردم به قیمت یک سی و پنجم قیمت صادرات گاز است، یعنی ما گاز را حدودا یک سنت به ازای هر متر مکعب به دست مردم میرسانیم در حالی که ما به کشورهایی همچون عراق به اندازه ۳۵ سنت گاز می‌فروشیم، که این مفهومش این است که اگر ما در داخل کشور یک متر مکعب گاز ذخیره کنیم به ازای آن ۳۴ سنت ارزآوری برای کشور خواهیم داشت.

این دانشیار یادآور شد: در فصل سرد سال زمانی که مصرف گاز ما روزانه به ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد اگر بتوانیم روزانه ۳۰ درصد ذخیره گاز داشته باشیم حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب میتوانیم مصرف گاز را کم کرده و ذخیره گاز داشته باشیم، همین مثال ساده میتواند دلایل اصلاح الگوی مصرف را توجیه کند.

وی اظهار کرد: آزاد شدن نرخ انرژی ممکن است در نگاه اول تاثیراتی را بگذارد اما در نگاه کلان به نفع کشور بوده و تاثیر زیادی بر روی افزایش نرخ ارزآوری دارد، همین گازی که با ۳۵ سنت در کشورهای اطراف ما به فروش می‌رود در فصول سرد سال در اروپا به یک دلار هم میرسد، یعنی اگر ما بتوانیم به‌صورت بالقوه یک بررسی داشته باشیم این ظرفیت وجود دارد که تا صدبرابر آنچه ذخیره میکنیم ارزآوری داشته باشیم که اعداد و ارقام بسیار حائز اهمیتی است.

قاسمی اعلام کرد: ما دومین ذخایر گاز طبیعی دنیا و سومین تولیدکننده دنیا در این بخش هستیم اما در بخش مصرف گاز طبیعی، رتبه چهارم را در جهان داریم، این تولید مناسب، ذخیره خوب با مصرف بسیار بالا باعث شده است که ما رتبه هفدهم در صادرات گاز طبیعی داشته باشیم و این مسئله تعارضی آشکار بین نعمت خدادادی که در کشور ما وجود دارد و استفاده ما از آن نعمت ایجاد کرده است.

وی افزود: همانطور که میدانید ما یارانه بسیار بالایی را در بحث انرژی می‌دهیم، کشور ما به لحاظ میزان و بافت جمعیتی شباهت زیادی با کشور ترکیه دارد ولی سرانه مصرف گاز طبیعی ما سه برابر کشور ترکیه است.

این دکترای مهندسی برق با بیان اینکه این موضوع در منابع دیگر همچون آب نیز صدق میکند و سرانه مصرف آب ما در مقایسه با دنیا بالاست، گفت: براساس مستندات مازندران بالاترین سرانه مصرف گاز را به خود اختصاص داده است، این مسئله در استان مازندران که نسبتا معتدل است عجیب است که البته دلایل مختلفی دارد.

این دانشیار دانشگاه مازندران، با اشاره به راهکارهایی در زمینه اصلاح الگوی مصرف،  ادامه داد: با توجه به شعار سال بحث تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، راه برون رفت از این موضوع استفاده از دانشی است که در دانشگاه‌ها تولید و در شرکت‌های دانش‌بنیان رسوخ پیدا می‌کند، پس استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان راه برون رفت از این مسئله است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از گلوگاه‌های هدررفت انرژی در داخل ساختمان‌ها موتورخانه‌های حرارت مرکزی یا شوفاژخانه‌ها هستند، این‌ها بخش اعظمی از انرژی تولید شده در ساختمان را هدر میدهند ما در شرکت دانش بنیان محصولی را ارائه کردیم که بنا به گواهی سازمان ملی استاندارد و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مستقلی که از این محصول استفاده کردند از جمله بانک‌های ملی سراسر استان مازندران از شرق تا غرب و ادارات و دستگاه‌های اجرایی مختلف تعداد زیادی از دانشگاه‌های داخل و خارج استان، شاهد کاهش تا ۵۰ درصدی مصرف گاز بودند که البته بنابه گواهی سازمان ملی استاندارد محصول ما میتواند تا ۳۲ درصد کاهش مصرف گاز ایجاد کند.

قاسمی همچنین ادامه داد: این محصول دانش بنیان در شرکت ما تولید شده، این محصول با نام سیستم یکپارچه مدیریت و کنترل انواع موتورخانه‌ها با تکیه بر دانش بومی و علم روز دنیا مصرف گاز را در ساختمان‌ها کاهش داده است که میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران در پایان گفت: این محصول در کنار اصلاح الگوی مصرف به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند. در بخش‌های مختلف دانش را می‌توان اخذ کرد و اقداماتی نظر تولید محصول جدید را انجام داد.

قاسمی با بیان اینکه سرانه مصرف بالا و یارانه بالا با موازین شرعی و اعتقادات ما هم سازگار نیست، تاکید کرد: در قرآن کریم و احادیث به دوری از اسراف و درست مصرف کردن سفارش شده پس نیاز به دقت نظر و بررسی شرعی نیز دارد.