اشتغال جوانان با آمار و ارقام مسئولان بهبود نمی یابد

حرف آنلاین: حسین زحمتکش/جلسه کارگروه اشتعال مازندران در سالن اجتماعات استانداری مازندران با حضور وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این نشست، استاندار ، روسای سازمان های تابعه این وزارت خانه به همراه دامادی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی و انواری سرپرست کمیته امداد کشور حضور داشتند. در […]

حرف آنلاین:

حسین زحمتکش/جلسه کارگروه اشتعال مازندران در سالن اجتماعات استانداری مازندران با حضور وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این نشست، استاندار ، روسای سازمان های تابعه این وزارت خانه به همراه دامادی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی و انواری سرپرست کمیته امداد کشور حضور داشتند.

در این نشست آنقدر آمار و ارقام های عجیب ارائه شد که گویی مشکل اشتغال در حوزه کاری آنها بهبود یافته است. البته بابایی مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران پس از سخنرانی و ارائه گزارشی مفصل از نهاد متبوعش ، مدیریت جلسه را به دست گرفت و به بقیه مدیران کل که همکاران وزراتی وی بود حداکثر ده دقیقه فرصت اظهار نظر داد ، هرچند فرصت سخنرانی به مدیرکل بهزیستی و رئیس اتاق تعاون مازندران نرسید و بابایی کارنامی بعنوان دبیرکارگروه اشتغال استان چند دقیقه ای در مورد فعالیت آنها اظهار نظر کرد.اشتغال مبحثی که نام آن جز نگرانی بر پیکره جامعه تصور دیگری ندارد. اعتلای حکومت ، تضمین امنیت ، داشتن اقتدار ، افزایش سلامت جسمی و روحی و ایجاد پیشرفت در کشور در گرو اشتغال پایدار مردم به خصوص جوانان است. زمانیکه جوانی پس از فارغ التحصیلی جویای کار می شود و بعد از سالها نمی تواند در جایی شاغل شود چگونه انتظار داریم با جیب خالی به فکر ازدواج و فرضا اگر هم ازدواج کرد به فکر فرزندآوری باشد؟چرا تعجب می کنیم که در کشور دو میلیون معتاد وجود دارد ؟هرچند در این نشست انواری و دامادی از وضعیت موجود گله کردند و رئیس انجمن کارفرمایان مازندران از وزیر مطالبه گری کرد و وعده وعیدهای وزیر را به یادش آورد اما باید این سوال را از خود پرسید آیا تمام این آمار و ارقام ها و گله گذاری ها دردی از مردم دوا می کند؟ آیا حاضریم در بین مردمحضور یابیم به ارائه این آمار و ارقام ها بپردازیم و از آن ها بپرسیم وضع اشتغال آنها بهبود یافته است ؟جالب آنکه وزیر پس از شنیدن تمام سخنان کسانی که گزارش دادند و گله کردند در ابتدای سخنانش در بین بیش از 20 مدیر کل که 9تن از آنها را خود منصوب کرده از مواضع سیاست خارجی دولت دفاع و محور سخنانش را تکیه بر این موضوع قرار داد، گویا جناب وزیر متوجه نبود در جلسه ای شرکت کرده که نام آن کارگروه اشتغال است نه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید!

این نشان از نگاه وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی به نتیجه مذاکرات دارد و در خیال می پروراند اگر تحریم ها برداشته شود و سرمایه بلوکه شده ایران آزاد گردد اشتغال با سرمایه هنگفت آزاد شده حل خواهد شد. آیا نگاه ویژه به نتیجه مذاکرات نشان از عدم توجه دولتمردان به اقتصاد مقاومتی و صنایع خرد ندارد ؟

 

* سیاست خارجی را با همه پیچیدگی‌هایش دنبال می‌کنیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در 18 ماه اخیر تصمیمات خوبی گرفته شده است، خاطرنشان کرد: سه سیاست عمده را دنبال کردیم که یکی از این سیاست‌ها نو بود.علی ربیعی با بیان اینکه سیاست خارجی را با همه پیچیدگی‌هایش دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: کسی نمی‌گوید که کری به قدم زدن با ظریف نیاز داشت، در حالی که گفته بودند در حد اداری با ما رابطه داشته باشند.وی با اشاره به اینکه با وجود اینکه هنوز تحریم‌ها رفع نشده، اما ظرفیت هتل‌های کشور با حضور میهمانان خارجی پر است، عنوان کرد: دنیا منتظر است ببیند اسفندماه در مذاکرات 1+5 چه اتفاقی می‌افتد تا انعطاف خود را نشان دهد.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سیاست خارجی حرکت مثبتی داشته‌ایم، یادآور شد: این اقدامات زیر نظر اصلی‌ترین عنصر مقدس نظام اسلامی در حال پیگیری است، سال گذشته را فراموش نکردیم که 56 درصد فقدان رشد را از برنامه داشتیم و در این شرایط روی کار آمدیم.وی سیاست خارجی را جزو استراتژی های که باید دنبال شود اعلام کرد و اظهارداشت: اسرائیل بعنوان یک رژیم نگران کننده در خصوص سیاست خارجی ایران تبدیل شده است. وی بیان کرد: سیاست خارجی با همه پیچیدگی ها و مخالفت های اسرائیل لابی در آمریکا وجود دارد سیاست خارجی کشور موفق عمل کرده است. وزیر تعاون با بیان اینکه سیاست اقتصادی هم پیچیدگی های خاص خود را دارد، اذعان داشت: با توجه به فقدان رشد ۵۶ درصدی سال گذشته توانستیم افزایش تورم را کنترل کنیم. ربیعی تصریح کرد: در سیاست اقتصادی با قیمت نفت ۷۵ دلاری و ۴۰ دلاری آماده ایم و توانستیم سناریوی بعد شکستن تحریم را هم طراحی کنیم و خوشبختانه با شروع فعالیت دولت یازدهم ۳۵ درصد مجوز ساختمان ها کاهش یافت. ربیعی با اشاره به مشکل آب و کمبود آن اظهارداشت: منابع آبی موجود یک واقعیت است و اصلی استراتژی دولت تامین

 

* خبرهای خوش وزیر برای سالمندان و بازنشستگان

علی ربیعی پس از جلسه کارگروه اشتغال مازندران در جمع خبرنگاران از تصویب مصوبه تحت پوشش قرار گرفتن تعویض مفاصل برای جامعه سالمندی به صورت رایگان در جلسه هفته گذشته هیئت دولت خبر داد و افزود: براساس این مصوبه افراد سالمند زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی و سالمندان جامعه دیگر هزینه درمان برای تعویض مفاصل نمی‌دهند. وی افزود: کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود و در این راستا باید اقدامات رفاهی مؤثری برای این قشر آسیب‌پذیر جامعه صورت گیرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از تصویب دولت برای زیرپوشش قرار دادن بخش از داروهای مؤثر سالمندان با قیمت ارزانتر و رایگان خبر داد و گفت: به منظور تأمین رفاه حال بازنشستگان 20 هزار بازنشسته کشور تا عید امسال به سفرهای زیارتی نظیر مشهد مقدس اعزام می‌شوند.ربیعی گفت: قصد داریم در سال آینده در زمینه افزایش حقوق و دستمزد بازنشستگان نیز گام‌هایی برداریم. وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری مازندران نرخ بیکاری استان متناسب با ظرفیت‌های مازندران را قابل قبول ندانست و گفت: علیرغم ظرفیت‌های موجود در مازندران نرخ بیکاری در این استان از متوسط کشوری بالاتر است. ربیعی با بیان اینکه قصد داریم در حوزه مشاغل خرد در استان های کشور نظیر مازندران اقدامات جدی در سال 94 صورت دهیم، گفت: با تقویت مشاغل خرد و افزایش آموزش‌های سیار در فنی و حرفه‌ای می‌خواهیم سهم اشتغال کشور را افزایش دهیم. وی گفت: صندوق مهر امام رضا (ع) و کمیته امداد نیز در بخش اشتغال آحاد جامعه خصوصا جامعه هدف برنامه‌ریزی خواهند کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر رفع موانع سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و گردشگری در استان گفت: با تقویت اشتغال پایدار در حوزه صنعت و کشاورزی می‌توانیم نرخ بیکاری مازندران را کاهش دهیم.ربیعی از رفع بخش عمده مشکلات کارخانجات نساجی مازندران خبر داد و گفت:‌ گره‌های کور کارگران نساجی استان تا حدودی رفع شده ولی به دنبال رفع کامل مشکلات این قشر زحمتکش استان هستیم.وی گفت:‌ در حوزه صنعت و تقویت گردشگری در مازندران برای افزایش شاخص اشتغال برنامه داریم.

 

 

* حمایت از مشاغل و صنایع خرد

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور نیز فعالیت های صورت گرفته در حوزه اقتصاد مقاومتی را نامطلوب دانست و در مورد وضعیت اشتغال کشور بیان داشت : در شرایط اقتصادی و اشتغالی باید بپذیریم به سمت یک واگرایی اجتماعی می رویم و زمینه ساز یک شورش خواهیم شد، در این شرایط چرا فقط به برنامه های ابلاغی نگاه می کنیم و خلاقیت مدیریتی نداریم؟به جای فعالیت های اقتصادی بزرگ به این فکر باشیم کدام فعالیت اقتصادی اشتغال زایی بزرگی را ایجاد می کند باید نگاهمان را عوض کنیم. حسین انواری افزود : باید مردم را به صحنه وارد کنیم و این رخ نمی دهد مگر با حمایت از مشاغل و صنایع خرد که زمینه ساز اشتغال جوانان و مردم است.وی تصریح کرد : زمانیکه فردی به تنگدستی رسید و تحقیر اجتماعی نصیبش شد چگونه می تواند در تربیت فرزندانش الگوی مناسبی باشد؟ چگونه در مقابل خواسته های معیشتی خانواده اش سر خم نکند ؟انواری اذعان داشت : کشور به یک سرمایه گذاری اورژانسی نیاز دارد باید ببینیم که بسیاری از شریان های حیاتی جامعه قطع شده است. از خود بپرسیم چقدر پیگیر اشتغال مردم شده ایم ؟چقدر به فکر آموزس مهارت به جوانان بودیم؟ سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور بیان داشت: دانشگاه ها تبدیل به مکان تربیت دانشجویان بی مهارت شده اند، اگر کسی در دوران جوانی مهارتی را بیاموزد یقینا بیکار نخواهد بود.

 

* رقم اشتغال در مازندران نگران کننده است

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی نیز رقم اشتغال در مازندران را نگران کننده دانست و با بیان اینکه نرخ بالای بهره بانکی کمکی به تولید نخواهد کرد درمورد معضلات تولید مازندران خطاب به وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت : در شرکت نکا چوب 7 هکتار سوله خالی وجود دارد ،شرکت چوب فریم نزول 1000 نفری از کارگرانش داشته و بدهی میلیاردی دارد، نساجی قائم شهر هرچند مطالبات کارگرانش پرداخت شده اما همچنان به وضع مطلوب نرسیده است.دامادی افزود : بیاندیشیم که مشکل کار کجاست ؟ وقتی مشاهده میکنیم که مقدار قابل توجهی از کارخانه ها بسته شده اند باید احساس نگرانی کینم. تا حمایت مجموعه دولت وجود نداشته باشد نمی توان کاری از پیش برد.