از شایعه‌ها و تکذیب‌ها نگذریم؛ حال بیمارستان طالقانی چالوس خوب نیست

گروه اجتماعی-چه اینکه پرستاران استعفا داده باشند، چه نداده باشند، چه اینکه این خبر تکذیب شود و چه تایید، مهم این است که حال بیمارستان طالقانی چالوس خوب نیست.

گروه اجتماعی-چه اینکه پرستاران استعفا داده باشند، چه نداده باشند، چه اینکه این خبر تکذیب شود و چه تایید، مهم این است که حال بیمارستان طالقانی چالوس خوب نیست.تیتر اینگونه بود که خبر استعفای 20پرستار بیمارستان طالقانی چالوس کذب است. یک خبرگزاری آن را شیطنت رسانه ای نام نهاد و پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت نیز در توییتی نوشت: خبراستعفای ۲۰ پرستار در چالوس را کذب دانسته و مازندران را یکی از پیشروترین استان ها در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری معرفی کرد اما به نظر می رسد واقعیت مساله بیمارستان طالقانی چالوس خبر استعفا نیست.

 

بیمارستان طالقانی چالوس چه می کند؟

 

دکتر کاظم محمودی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران پس از انتشار این خبر با بیان اینکه یکی از اهداف اساسی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارایه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به مردم شریف استان و سایر هموطنان است، گفت: بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس خدمات تخصصی و فوق تخصصی را جهت التیام آلام هموطنان ارایه می دهد.

وی با بیان اینکه این بیمارستان دارای بخش های ویژه سی سی یو، پست سی سی یو، آی سی یو، ان آی سی یو می باشد، افزود: در حال حاضر ۳ متخصص بیهوشی، ۳ متخصص داخلی، ۵ متخصص اطفال، ۴ متخصص جراحی عمومی، دو متخصص رادیولوژی، ۲ متخصص زنان ، سه متخصص قلب، ۳ متخصص جراحی اعصاب، دو متخصص داخلی اعصاب و سه متخصص روانپزشکی، یک متخصص پاتولوژی، ۳ متخصص عفونی، یک فوق تخصص نوزادان، یک فوق تخصص گوارش، دو متخصص چشم، یک متخصص گوش، حلق و بینی و یک متخصص ارولوژی در این بیمارستان خدمات تخصصی و فوق تخصصی ارائه می دهند.

دکتر محمودی ضمن تاکید بر ارائه خدمات کمی و کیفی در تعطیلات نوروزی، بیان کرد: از ۲۴ اسفند ماه سال گذشته تا ۲۰ فروردین ماه سال جاری۸۸۰۸ بیمار در بخش اورژانس بیمارستان آیت الله طالقانی مورد پذیرش قرار گرفتند که از این تعداد ، ۱۲۸ جراحی و ۸۹ زایمان انجام شده است.

 

چه چیزی تکذیب شد

 

در محتوای مطالب منتشر شده در فضای مجازی درباره وضعیت بیمارستان طالقانی چالوس آمده است: “مسوولان بهداشت و درمان چالوس گویا هیچ اراده ای برای برطرف کردن مشکلات ندارند، مشکلاتی نظیر عدم تجهیزات، دارو، حضور به موقع پزشکان، خدمات نامناسب و عدم مدیریت در این بیمارستان هر روز بیشتر از روز قبل به چشم می‌آید و البته مسوولان تنها راهکار را تکذیب اخبار منتشر شده می‌دانند این در حالی است که بزرگترین ضربه به بخش خدمات بهداشت و درمان به عنوان مهمترین دغدغه این روزهای مردم وارد می‌شود که متاسفانه در این بین اما مسئولان همچنان مدعی‌ اند سیستم درمانی ما یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های جهانی است.

با این وجود حدیث گردکلی رویس شبکه بهداشت چالوس به ایرنا گفته است:  انتشار چنین مطالبی در فضای مجازی به هیچ عنوان صحت ندارد؛ البته ناگفته نماند در اوایل سال گذشته ۲ مورد تقاضای استعفا گزارش شد و آن هم این نیروها شرکتی بودند که به علت انتقالی از بیمارستان در خواست کردند که دانشگاه علوم پزشکی مازندران به دلیل کمبود کادر درمانی به این درخواست‌ها پاسخ منفی داد.

وی ادامه داد : سرانجام این ۲ پرستار مدتی دست از کار کشیدند به عبارتی سرشیفت کاری حاضر نشدند و این موضوع به دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان گزارش شد که در نهایت از بیمارستان اخراج شدند و ربطی به کمبود امکانات، تجهیزات بیمارستانی و تعرفه صنفی نداشته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس با تایید کمبود امکانات و تجهیزات در این بیمارستان گفت: وقتی که این مرکز درمانی طلب میلیاردی از بیمه تامین اجتماعی و دیگر شرکت های بیمه گر دارد و از طرفی هم بدهی های سنگینی هم به شرکت های دارویی داریم به طور طبیعی نمی توانیم امکانات و تجهیزات این بیمارستان را تقویت کنیم.

گردکلی افزود : سال گذشته بابت دارو حدود ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت شده در حالی که این بیمارستان طلب میلیاردی از تامین اجتماعی دارد به هر شکل تا این طلب ها وصول نشود در ارایه خدمات با مشکلات و چالش مواجه خواهیم بود.

 

حال بیمارستان طالقانی چالوس خوب نیست

 

این بیمارستان با برخورداری از ۵۲۰ کادر درمانی، خدماتی و پشتیبانی دارای بخش های مختلف پاراکلینیکی از جمله آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه، پاتولوژی، سی تی اسکن، ام آر ای، اکوکاردیوگرافی، اندوسکوپی، کولونوسکوپی، هموفیلی، دیالیز و تالاسمی است.

منتشرکنندگان خبر استعفای 20پرستار که منابع محلی این خبر به شمار می روند، می گویند: در کمتر از سه ماه 22پرستار استعفا کرده اند. دو نفر مهاجرت کردند و الباقی بیکاری را به کار در این بیمارستان ترجیح داده اند. شیفت های سنگین، عدم وجود دارو و تجهیزات اولیه، عدم حضور به موقع پزشکان و خدمات نامناسب به بیماران از دلایل نارضایتی از این بیمارستان است. این امر موجب افزایش تنش ها و درگیری همراهان بیمار با کادر درمان به ویژه پرستاران شده و کار در این بیمارستان را سخت کرده است.

توهین، فحش و ناسزا، درگیری فیزیکی، پرتاب وسایل از جمله مواردی است که پرستان را آن مواجه بوده اند.

منابع محلی می گویند بخش زنان بیمارستان به دلیل کمبود پرستار تعطیل شده و پرستار طرحی به بیمارستان نمی آید. با وجود مسافرخیز بودن منطقه و شلوغی بخش های مختلف آن، چرا این کمبودهای اساسی در این بیمارستان نادیده گرفته می شود.

پرستاران ناراضی معتقدند اگر این بیمارستان کمبود پرستار دارد، چرا از آزمون استخدامی پرستاران چالوس هیچ ردیف نداشت. چرا مساله تنش های روانی و اجتماعی ناشی از کمبودها در بیمارستان طالقانی چالوس نادیده گرفته می شود. مسئول وصول طلب از بیمه ها و پرداخت ها به کادر بیمارستان بر عهده چه کسی است.

مسائلی مانند نداشتن امکانات اولیه بهداشتی، شیرهای آبخوری بهداشتی، چکه کردن لوله ها، صندلی ها لنگه به لنگه، سرامیک های کثیف، زباله های عفونی رها شه، نداشتن ملحفه تمییز و سرویس های بهداشتی نامناسب را چه افرادی باید مدیریت کنند.

مساله عدم حضور پزشکان در بیمارستان طالقانی چالوس نیز مساله دیگری در این بیمارستان است که باید مدیریت شود اما به نظر می رسد کسی مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد. منابع محلی می گویند این بیمارستان ویزیت روزانه دارد و پزشکان شب ها بیماران را ویزیت می کنند. مساله هدایت بیماران به بخش خصوصی و مطب خصوصی و تحمیل هزینه به شهروندان چالوسی نشان می دهد که این بیمارستان در جزیی ترین مسائل حوزه سلامت نیاز به توجه و مدیریت دارد و این تکذیب ها پاک کردن صورت مساله اتفاقات بیمارستان طالقانی چالوس است.

 

اسحق پاک نیا