ابزار توسعه صادرات محصولات مازندران تسهیل شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: وقتی کلمه صادرات بیان می‌شود تمام نگاه‌ها به اتاق بازرگانی است، این نگاه‌های صحیح است و جزء وظیفه ما است اما ابزار حل مشکل در اختیار ما قرار ندارد. به گزارش حرف، عبدالله مهاجر  در نشست بررسی مسائل و مشکلات تولیدی، اقتصادی مازندران که با حضور […]

photo_2018-04-29_19-22-25

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: وقتی کلمه صادرات بیان می‌شود تمام نگاه‌ها به اتاق بازرگانی است، این نگاه‌های صحیح است و جزء وظیفه ما است اما ابزار حل مشکل در اختیار ما قرار ندارد.

به گزارش حرف، عبدالله مهاجر  در نشست بررسی مسائل و مشکلات تولیدی، اقتصادی مازندران که با حضور اعضا مجمع نمایندگان، مدیران دستگاه‌های اجرایی و مدیران بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی استان برگزار شد اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال مقام معظم رهبری اقتصاد را به عنوان مشکل اقتصادی در جامعه مطرح کرد، همدلی تنها مسئله‌ای که باعث برون‌رفت از این اوضاع است و می‌تواند فرامین رهبری را جامه عمل بپوشاند.

وی با بیان اینکه 2 میلیون و 200 هزار تن تولید برنج در کشور داریم که 56.47 درصد آن در مازندران تولید می‌شود، گفت: امسال تولید برنج در مازندران با مشکلات عدیده‌ای مانند کم‌آبی مواجه شد و ذخیره‌سازی کم آب مطرح می‌شود و سوال اینجاست چرا باید 90 درصد آب‌ها به دریا سرازیر شوند و چرا برای این کار اقداماتی صورت نگرفته است در حالی که اگر همدلی بین دستگاه‌های متولی صورت می‌گرفت شاید هدررفت آب به 50 درصد می‌رسید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران تولید مرکبات را از دیگر مزیت‌های استان بیان کرد و افزود: از 120 هزار هکتار باغ مرکبات در مازندران 2.5 میلیون تن تولید داریم که یک میلون تن مازاد بر مصرف کشور است.

این مسؤول ادامه داد: وقتی کلمه صادرات بیان می‌شود تمام نگاه‌ها به اتاق بازرگانی است، این نگاه‌های صحیح است و جزء وظیفه ما است اما ابزار حل مشکل در اختیار ما قرار ندارد.

مهاجر با بیان اینکه دولت باید موانع پیش رو صادرات را رفع کند، گفت: بخش خصوصی خواهان صادرات است چراکه به دنبال منافع است اما مشکلات فراوانی پیش رو است.

وی با ابراز تاسف که سال گذشته 105 تن صادرات مرکبات از گمرکات مازندران داشتیم، ادامه داد: با این روند کُند صادرات چطور می‌توان در برنامه ششم توسعه به صادرات 3 میلیارد دلاری دست یافت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران درباره صادرات کیوی گفت: وضعیت صادرات کیوی مطلوب  بوده و سال گذشته از 200 هزار تن تولید، 113 هزار تن صادرات انجام شد که مقداری هم برای سال 95 بوده است و سهم مازندران از میزان صادرات این محصول چهار هزار تن بوده است.

مهاجر گفت: اگر حوزه کشاورزی به درستی پای کار باشد تولیدات کشاورزی زمینه اشتغال را فراهم می‌کند و می‌توان استفاده بهینه از این بخش داشت.
در ادامه استاندار مازندران بیان کرد: محمد اسلامی بعد از ظهر امروز در نشست بررسی مسائل و مشکلات تولیدی، اقتصادی مازندران که با حضور اعضای مجمع نمایندگان، مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیران بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی استان اظهار کرد: باید قبول کنیم که مشکلات ما خود ساخته است.