آموزش و پرورش مازندران شرکت سهامی نیست!

حرف آنلاین: کمتر از ۴۰ روز مانده به آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱، اداره کل آموزش و پرورش مازندران هنوز مدیرکل ندارد، از طرفی این اداره در برخی از شهرستان‌ها هنوز مدیر ندارد، این در حالی‌است که ویروس کرونا از زمان شیوع تاکنون مدارس را هدف قرار داده و روند تحصیلی دانش آموزان را مختل کرده است.

رسالت آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست، این مؤلفه اصلی بافت اجتماعی و بهترین ابزار برای تضمین برابری و دسترسی به کیفیت زندگی بهتر برای همه و تربیت استعدادهای انسانی مورد نیاز برای رقابت و توسعه کشور است، علاوه بر ارائه دانش، آموزش و پرورش تبیین‌کننده فرهنگ، روح، ارزش‌ها و غیره است.

امروز و در حالی که سیستم آموزش و پرورش نیاز به تحول اساسی دارد، استان مازندران با ۵۲۰ هزار دانش‌آموز ۴۵ هزار معلم و ۴هزار و ۲۰۵ مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی از وجود مدیرکل در آموزش و پرورش مطرح است.

اگر نگاهی به سابقه مسئولان گذشته آموزش و پرورش مازندران بیاندازیم، با ۱۶ مدیرکل و سرپرست این اداره کل شامل؛ کریمیان، مجتهدی، رادمهر، گریبان، نوریه، تقی پور، محمدباقر پیشنمازی، حسین روزبهی، مهدی احمدی فولادی، محسن حاجی آقایی، سید نصرت الله فاضلی، عبدالوحید فیاضی، محمدعلی امیری، علی قاسمی، عسگری نیکزاد؛ علیرضا سعدی پور و مصطفی عابدی در طول ۳۰ سال اخیر مواجه می‌شویم که این نشان از عمر کوتاه مدیریت این افراد و به‌طبع عدم ثبات در ارائه خدمات دارد.

مصطفی عابدی آخرین سرپرست این اداره کل بود که در کمتر از سه ماه از سمت خود تودیع و حسین کمالی به‌جای او به‌عنوان سرپرست جدید آموزش و پرورش مازندران معرفی شد اما اینکه مدیرکل جدید چه زمانی از راه می‌رسد و آیا کمالی سمت مدیرکلی دریافت خواهد کرد یا خیر، خدا میداند.

برای بررسی مشکلاتی که این خلا مدیریتی در دستگاه معین متولی فرهنگ و اعتلای کشور در استانی سرشار از استعدادهای درخشان و نخبه، گفت‌وگویی با مدیرکل پیشین اداره کل آموزش و پرورش مازندران که در سال ۱۳۸۹ تودیع شد ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم؛

سیدنصرت الله فاضلی در گفت‌وگو با حرف مازندران ضمن اظهار تاسف از عدم انتخاب مدیرکل آموزش و پروش استان، اظهار می‌کند: وضعیت ناخوشایند حال حاضر آن هم بعد انتخاب مدیرکل قبلی در فروردین ماه ۱۴۰۱ رقم خورده و تاخیر در مدیرکل بعدی جای سوال دارد.

تعلل جایز نیست

وی اضافه می‌کند: طبق سنت از گذشته تاکنون در هر نهاد یا سازمان کشور چنانچه بخواهند مدیرکل انتخاب کنند بدون تعلل با استفاده از ظرفیت‌های موجود و نیروی درونی اقدام می‌کنند نه اینکه به‌علت عدم توافق نیروهای تاثیرگذار در استان به فکر تزریق یک مدیر از بیرون باشند.

فاضلی با تاکید بر اینکه تحلیل جامعه نگاه سهم‌خواهی نسبت به قدرتی است که مراجع تصمیم‌گیری دارند، یادآور می‌شود: آموزش و پرورش سازمانی بنیانی و تاثیرگذار است، تعطیلات تابستان فرصتی بود که مدیران بتوانند تصمیمات مهم برای یک سال تحصیلی آینده را اخذ کنند نه اینکه در همین زمان بمانند.

مدیرکل پیشین در آموزش و پرورش مازندران ضمن ارائه راهکار برای رفع مشکل خلا مدیرکل در این اداره، می‌گوید: تصمیم‌گیران باید به‌جای دوری از تعامل، با مشورت و هماهنگی با یکدیگر سریعا نسبت به انتخاب مدیرکل این اداره مهم اقدام کنند، اگر همین نیرو یعنی سرپرست وقت را نمی‌پذیرند تعلل نکنند و نیروی بعدی را جایگزین کنند، چرا که ادعا دارند که مدیری توانمند وارد مجموعه خواهند کرد پس بسم الله…

آموزش و پرورش توان پس‌لرزه‌های مدیریتی را ندارد

این فعال آموزشی همچنین تصریح می‌کند: بنده معتقدم که آموزش و پرورش توان پس لرزه‌های مدیریتی از نوع دفعی را ندارد، آقایان بدانند که هم باید نسبت به خدا و هم مقام معظم رهبری باید پاسخگو باشند، چرا که طبق تاکیدات ایشان باید در راستای سند تحول و آموزه‌های دینی حرکت کنند، هر پستی بابد مسئول ثابت و ماندگاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه صاحبان قدرت آموزش و پرورش را تبدیل به شرکت سهامی کرده‌اند، تاکید می‌کند: این اقدام مورد رضایت اولیا و معلمان نبوده و نیست، مدیری که برطبق امیال خود مدیریت می‌کند شایستگی مدیر بودن را ندارد، انقلابی‌ها این نوع مدیریت‌ها را نمی‌پذیرند و این نوع عملکرد ماندگار نخواهند ماند.

فاضلی با اشاره به اینکه بدترین‌ترین حالت در مدیریت حالت برزخی است، می‌گوید: جای خالی تدبیر، عزم و اراده در آموزش و پرورش این دستگاه مهم فرهنگی در مازندران به شدت احساس می‌شود که جای تامل دارد.

این مدیرکل پیشین آموزش و پرورش همچنین به تصمیمات آموزشی در سطح کشور اشاره و یادآور می‌شود: به طبع در مورد مسائل و مشکلات مهم این اداره، وزارت آموزش و پرورش تصمیم‌گیرنده است و استان‌ها تابع این تصمیمات، اما موضوعات درون استانی نیاز به تصمیم‌گیری صحیح و به‌جا دارد.

مشکل فقط نبود مدیرکل نیست

وی در ادامه بیان می‌کند: براساس سند تحول، تنوع‌بخشی محیط یادگیری دانش آموزان باید در دستور کار قرار داشته باشد‌، مدرسه به‌عنوان پایگاه فرهنگی اجتماعی باید دارای محیط کاملی باشد اما متاسفانه در حال حاضر شاهد فقر حرکتی دانش آموزان و حضورشان بر روی نیمکت سکوت هستیم و معلم حرکت‌کننده بوده و دانش آنوز منفعل است.

فاضلی یادآور می‌شود: نکته بعدی بحث استفاده از مواد و رسانه‌های یادگیری است که تنها کتاب است در صورتی که کتاب یکی از این ابزار است‌ که مرجع شده، از طرفی سبک یادگیری در هر دانش آموز متفاوت است که باید به آن توجه شود، موضوع بعدی بحث تراکم جمعیت در کلاس‌های درس است، متاسفانه تراکم کلاسی در مدارس مازندران بالاست در حالی که یادگیری بیش از ۲۰ نفر در هر کلاس تعریف نشده بوده و آموزش ابتر خواهد ماند، همه این موضوعات جای تامل دارد.

این فعال آموزشی با اشاره به بحث توانمندسازی معلمان در سند تحول، عنوان می‌کند: معلم باید توانمند و متعلم باشد، تکمیل و به‌روزرسانی تجهیزات مدارس، ساماندهی کلاس‌ها از باب ایجاد فضا و مسائلی از این قبیل برای آغاز سال تحصیلی جدید در انتظار توجه ویژه مراجع تصمیم‌گیر قرار دارد، مدیرکل جدید باید به این موارد توجه کند.