آقای رئیس، آیا دستورتان اجرا می شود؟!

حرف آنلاین: در حالی که تا چندی قبل نظارت نسبتا خوبی بر مجریان برنامه های مختلف سیما صورت می پذیرفت اما نگاهی به وضعیت گویشی و پوششی برخی از مجریان فعلی نشان می دهد که نظارت  اکنون به خواب سنگینی فرو رفته است. بر اساس اخبار منتشره از دانا،  چند سالی است که ورود مجریان […]

حرف آنلاین:

در حالی که تا چندی قبل نظارت نسبتا خوبی بر مجریان برنامه های مختلف سیما صورت می پذیرفت اما نگاهی به وضعیت گویشی و پوششی برخی از مجریان فعلی نشان می دهد که نظارت  اکنون به خواب سنگینی فرو رفته است.

بر اساس اخبار منتشره از دانا،  چند سالی است که ورود مجریان خانم به صدا سیما در برنامه های شاد و مفرح افزایش یافته است. به نظر می‌رسد که این امر در جهت جذب مخاطب بیشتر برای صدا سیما است و از زنان درست یا غلط به عنوان یک وسیله در جهت اهداف خود که همان جذب مخاطب است استفاده می‌شود. جهان امروز دنیای پیوند اقشار مختلف جامعه با رسانه هاست. این پیوند آنقدر محکم شده و روز به روز در حال گسترش است که به تدریج این رسانه ها در کنار کارکرد خود در سرگرم نمودن مخاطبان خویش، کارکردهای دیگری چون فرهنگ سازی و ترویج الگوهای جدید را هم به عنوان یک ماموریت در دستور کار خود قرار می دهند. دراین میان ، خانواده های ایرانی هم از این رخداد جدا نیستند و آنها نیز با ورود تلویزیون به زندگی مدرن امروزی، به آن وابسته شده و در پی این وابستگی الگوهای خود را از آن انتخاب و هنجارهایی منطبق با محصول ارایه شده در رسانه را پیگیری می کنند. این تاثیر پذیری در حالی رخ می دهد که اعضای کوچک خانواده به دلیل جذابیت بصری برنامه های تلویزیونی سهم بیشتر از این تاثیر پذیری دارند به گونه ای که این موضوع باعث شده است آنان به سرعت پیامهایی که از تلویزیون به عنوان مرجع الگوساز دریافت می کنند را به سرعت معادل سازی و با آن همذات پنداری کنند و حتی آن را در رفتارهای روزمره خود بروز دهند.  سبک پوشش لباس در برخی مجریان و استفاده از البسه ای که نه تنها هیچ جایگاهی در فرهنگ ایرانی – اسلامی ندارد بزرگترین خطر را برای نسل آینده در ذائقه سازی و ایجاد تمایل در استفاده از چنین پوشش هایی را ایجاد کرده است. هم اکنون برای برخی از شبکه های صدا سیمای کشور مجریان خانم در نظر گرفته شده است. شاید آوردن مجریان زن در ابتدا هیچ مشکلی نداشته باشد،اما اگر نگاهی به برخی از این برنامه‌ها بیندازیم متوجه می‌شویم که متاسفانه برخی از مجریان خانم داری آرایش های غلیظ هستند و از جمله هایی استفاده می‌کنند که برخی از آنها تیکه کلام خواننده های زیر زمینی است تا بتوانند از این راه جذب مخاطب کنند! استفاده از حرکات دست و صورت به همراه تکه کلام های خاص باعث شده است تا افراد بیشتری به این برنامه ها توجه کنند؛ تا جایی که در مواردی دیده شده است که مخاطب به جای توجه به موضوع برنامه، جذب حرکات مجری می شود.

گفتنی است متأسفانه با سهل انگاری برخی از مسئولین  صدا و سیما، بعضی از برنامه های این سازمان هیچ خروجی مثبت و فرهنگی ندارد. از سوی دیگر  رئیس سازمان صدا سیما در رابطه با بحث آرایش زنان در تلویریون گفته بود” آرایش مجریان زن در صدا سیما ممنوع است” ای کاش مهندس ضرغامی به جای دستور دادن کمی به وظیفه نظارتی هم توجهی می کرد!